- fre 20 okt 2017, 21:14
#1205901
Batterilagring minskar både förlusterna och kan innebära att man inte behöver öka produktionen. T.ex om det som hänt några gånger i Danmark och Tyskland inträffar då man har för hög produktion från vindkraft en viss period. Om man då har så att man kan lagra en del av produktionen behöver man inte stänga ner eller få negativa elpriser.
Främsta fördelen blir nog ändå det Andersuw skriver, att man kommer kunna jämna ut produktionen och kapa produktionstoppar. (Kolla, vi kan tycka lika!) :D
Har man stor spridning på batterilagring kan det också hjälpa till att minska förluster i enätet då man kan skicka lokal överproduktion (t.ex från solceller) till lokala batterilager och på samma sätt använda tillbaka lokalt när det behövs.
Försök kring det här görs med elbilar. Där man alltså kan sälja en en del av energin som finns i batteriet tillbaka till elnätet. (Där man typ kan välja att när bilen är 50% laddad är det ok att den laddas ur 10% så länge det är minst 80% kl 07:30 på morgonen eller vad man nu anser man behöver nästa dag.)
Eftersom man får bra mkt mer betalt för el man säljer när det är högt behov tjänar man på det. Det man måste försöka beräkna (vilket än så längbe känns svårt då det inte finns tillräckligt med exempel och tid det använts) är om och isåfall hur mycket batteriet slits.
Blir det hundratusentals elbilar inkopplade på det här sättet behövs det dock väldigt lite per bil för att göra skillnad.
Allinug skrev:Men använder man batterilager så kanske man inte behöver öka energiproduktionen? Man kanske kan minska förlusterna eller få överskott från andra energikällor (som kräver lager; läs solenergi).
Batterilagring minskar både förlusterna och kan innebära att man inte behöver öka produktionen. T.ex om det som hänt några gånger i Danmark och Tyskland inträffar då man har för hög produktion från vindkraft en viss period. Om man då har så att man kan lagra en del av produktionen behöver man inte stänga ner eller få negativa elpriser.
Främsta fördelen blir nog ändå det Andersuw skriver, att man kommer kunna jämna ut produktionen och kapa produktionstoppar. (Kolla, vi kan tycka lika!) :D
Har man stor spridning på batterilagring kan det också hjälpa till att minska förluster i enätet då man kan skicka lokal överproduktion (t.ex från solceller) till lokala batterilager och på samma sätt använda tillbaka lokalt när det behövs.
Försök kring det här görs med elbilar. Där man alltså kan sälja en en del av energin som finns i batteriet tillbaka till elnätet. (Där man typ kan välja att när bilen är 50% laddad är det ok att den laddas ur 10% så länge det är minst 80% kl 07:30 på morgonen eller vad man nu anser man behöver nästa dag.)
Eftersom man får bra mkt mer betalt för el man säljer när det är högt behov tjänar man på det. Det man måste försöka beräkna (vilket än så längbe känns svårt då det inte finns tillräckligt med exempel och tid det använts) är om och isåfall hur mycket batteriet slits.
Blir det hundratusentals elbilar inkopplade på det här sättet behövs det dock väldigt lite per bil för att göra skillnad.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13