Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har ett ca 3år gammalt underhållsfritt 80Ah Extreme batteri som plötsligt laddas ur under natten. Tidigare inte haft problem alls och bilen stått ibland 3v och startat på ett kick ändå.
Vad i bilen drar/kan dra ström när tändningen inte är påslagen? Tänkte på att kan det vara centrallåset om nån låsning till en dörr kärvar? Har lite problem med bakdörrarna som måste öppnas inifrån om man inte vill riskera att handtaget på utsidan skall fastna, ni känner säkert till problemet och irritationen.
Använder inte larmdosan utan öppnar bilen med nyckel då larmdosan är opålitlig då man skall låsa upp bilen...(tröttnat)
Kan givetvis vara att batteriet inte får laddning men tvivlar på det, körde över en timme efter uppstart och bilen startade av sej själv normalt efter det men inte på morgonen sen.

Är det kanske så att dessa batterier dör lika snabbt som batterier till verktyg när dom väl dör?

Nån som har en förklaring?
Senast redigerad av 1 TourettesGuy, redigerad totalt 0 gånger.
På min gamla V40 började det helt nya batteriet helt plötsligt ladda ur på bara några timmar när bilen stod parkerad. Då var det relät till AC:n som hade ballat ur med följd att kompressorns "magnetkoppling" stod och drog ström konstant. Bytte relä och problemet försvann.

Vet ej om "flaggskeppet" 960 har denna typ av AC-konstruktion, men det kan vara värt att kolla. Jag upptäckte felet genom att det "klonkade" till från kompressorns magnet varje gång som batteriet kopplades in igen efter laddning.
Lycka till!
Som "joj2" skriver finns det en hel del saker som tar ström konstant. Minnet i radion kan "balla ur" ibland. Inner/motorrum/bagage belysning kan vara på, Handskfack och makeup spegeln. Monterade för många år sedan en stereo och förstärkare i min PV. Kunde inte begripa varför batteriet tog slut efter några dagar. Det var förstärkare som jag kopplar ihop med minnet på radion för enkelhetens skull. Oftast är det dock fel på batteriet, även om 3 år är en kort livslängd.
Ta av en av kablarna på batteriet när allt ska vara avslaget, sätt en mätare mellan kabelskon och batteriet och mät om det står och drar något.
SvenB skrev:Ta av en av kablarna på batteriet när allt ska vara avslaget, sätt en mätare mellan kabelskon och batteriet och mät om det står och drar något.
Har för mig jag läst någonstans att det normalt (boxar, tjuvlarm, radio m.m) ska dra 30 - 300 mA. Dessa siffror är några år gamla så moderna bilar drar nog mer (mer utrustning, mer datorer). Så är det mer än detta får man nog "gå vidare". Tänk på att vissa multiinstrument inte kan mäta mer än ungefär det jag skrev, så en multimeter som mäter minst ett par A får det vara (vanligt med 10A). Är den digital så spelar det ingen roll hur du mäter, det visar bara minus åt ena hållet. Har du visare slår den i botten direkt om man mäter åt fel håll. Jag har (bl.a) denna. Vet ej hur bra den är köpte den bara för att kunna mäta mer A än min "finare" mätare som bara klarar upp till 200mA

Ps. Glömde länken :oops: :oops: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Solonoiderna till låsen drar bara en viss tid, så de kan inte hänga upp sig av att låset kärvar. Dock kan det ju såklart vara fel även på reläet till centrallåset. Jag skulle mäta med en multimeter som sagts ovan och dra ur en säkring i taget så kan man nog lista ut vilken krets som drar ström.

Det kan även vara dioderna i generatorn som strular och de sitter inte avsäkrade.
frasse4 skrev:Det kan även vara dioderna i generatorn som strular och de sitter inte avsäkrade.
Om en diod skulle "läcka" ström baklänges brukar laddningslampan lysa när tändningen är av och nyckeln urtagen
En annan grej som ja upptäckt är ett blått relä som sitter längst bak lite för om vänster blinkers under den lilla luckan i golvet bakom hjulhuset som säger klick-klick....sen går det ca 10sek å sen igen klick-klick..och slutar aldrig, bara när bilen är helt avstängd. Börjar låta så vid första steget på tändningen innan man startar. Aldrig hört innan och är rätt störande nu, vad är det till för och skall det vara så?? Massor av kablar som går in i det och ligger löst så man kan stopp undan det el vira in det i trasor för att dämpa klickandet. Tror inte det har med strömförbrukningen att göra men när ja ändå är igång här...

Laddning får batteriet i alla fall...ca 1,4A i kabeln när bilen är i gång. Körde en timme...stängde av bilen och startade 3 ggr utan större problem om aningen trött på sista starten. Kanske ändå är batteriet som sett sina sista dagar, ska ge det en sista chans och ladda upp det helt över natten i veckan.. Sen kan man mäta och dra ur säkringar osv som nån sa här ovan..
Normal viloström är cirka 10 till 20 mA, alltså 0.01 till 0.02 A. (Inte 300 mA som skrivs längre upp i tråden.) Då ska allt vara avstängt, kupébelysning släckt etc.

Precis när man kopplar in batteriet och amperemätaren dras en större ström. Man kopplar in, väntar några minuter och sedan kan man avläsa. På 940 och diverse andra äldre bilar är värdet instabilt pga klockan (!). Jag vet inte om det är samma klocka på 960.

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]