- mån 09 okt 2017, 01:34
Samma sak när det gäller tester/studier på området. Jag bad dig i mitt tidigare inlägg här peka på studier/tester som visar att det alltid är bäst att ha de bästa däcken bak, oavsett på vilka hjul bilen driver, oavsett om den har antisladdsystem eller inte, oavsett hur stor skillnad det är mellan fram- och bakdäck och oavsett hur slitna däcken generellt sett är. Det enda jag fick till svar var ett personangrepp och samma halmdocka som den jag redan pekat på: "du [kan] inte upphäva fysikens lagar".
Somliga litar på vad auktoriteter säger oavsett om dessa auktoriteter har full täckning för vad de säger. Andra tar sig en titt på det faktaunderlag som faktiskt står till förfogande. Jag tillhör den senare gruppen. Jag har inte kunnat hitta några studier/tester som visar att jag gör fel ur säkerhetssynpunkt i det specifika fall som för min egen del är aktuellt (framhjulsdrift, antisladdsystem, genomsnittligt lika bra däck fram som bak, bra mönster både fram och bak). Jag har inte kunnat hitta några som visar att jag gör rätt heller. Alltså gör jag vad jag tror är bäst utifrån en kombination av vad som är känt om de krafter som verkar på bilen i olika situationer, de tekniska möjligheterna att bemästra dessa krafter, de risker bristande möjligheter att hantera dem medför och mina egna personliga erfarenheter.
joel80 skrev:Ingen har sagt att det bara har att göra med bakhjulsgreppet.Jodå. Här är ett antal exempel:
Derank skrev: Bästa däcken ska sitta bak för att behålla väggreppet på bakhjulen och därigenom undvika sladd vid tex en undanmanöver. och gäller alla oavsett rwd fwd el awd,
oldtimersmc skrev:När det släpper fram så får du omedelbart info om det och kan agera, det blir ingen framhjuls sladd utan du fattar att nu har det gått för fort och tar lugnt ner farten för med greppet bak så har du ändå full kontroll (ingen slump att pilar har fjädrarna bak).
joel80 skrev:Antisladd kan troligen döja problemet upp till en viss gräns, men även antisladd har sina begränsningar och den begränsningen blir lägre om man har sämre däck bak än fram.
oldtimersmc skrev:Se klippet en gång till och försök att förstå vad som händer alltså fysiken bakom skeendet (Albert E måste ha blivit vansinnig när han skulle förklara relativitetsteorin). Betänk att enda skillnaden är om du har dästa däcken fram eller bak det är det som vi talar om, fysikens lagar har talat.
joel80 skrev:Fysiken i det ändras inte för att du har vinterdäck eller antisladd. Med sämre däcken fram tappar du inte kontrollen när det väl släpper. Med sämre däck bak kommer du inte kunna rädda situationen vid samma fart. Gränsen för när det släpper blir troligen högre med antisladd, men det är samma fysiska lagar som gäller när det väl blir för svårt för antisladd att motverka problemet.
oldtimersmc skrev:Men ge då nämnda system bästa möjliga förutsättningar för att agera, det är det som är grejen.Vad skulle det för övrigt finnas för skäl att ha bästa däcken bak om det inte var för just bakhjulsgreppet?
Spelar ingen roll om antisladd inte får förutsättningar att göra sitt jobb med fel däckplacering, en bromsimpuls till ett däck som saknar fäste är som en fis i rymden.
joel80 skrev:Självklart är det många saker man kan göra för att minska risken för en olycka.. Men det är en viktig del, oavsett RWD, FWD, AWD eller antispinn, att ha bäst däck bak. Det finns inga andra data eller fakta som kan påvisa något annat och att antisladd skulle upphäva fysikens lagar är orimligt och framför allt inte beläggt i några tester eller studier. Det är hittepå av sånna som tycker saker på internet.Det blir ju så väldigt mycket enklare att få det att se ut som om man tillbakavisar motpartens argumentation om man låtsas att motparten är dummare än den är. Ingen har således påstått att "antisladd skulle upphäva fysikens lagar". Vad som istället påståtts är att antisladd ger bättre möjligheter än tidigare att kontrollera vissa av de krafter fysikens lagar ger upphov till. Ändå fortsätter du och andra att polemisera mot en uppfattning som ingen gett uttryck för. Varför?
Kommer det en studie eller tester som påvisar något annat kommer jag väga ny fakta mot vad vi idag vet, men där är vi inte idag.
Det finns ingen sån fakta.
Samma sak när det gäller tester/studier på området. Jag bad dig i mitt tidigare inlägg här peka på studier/tester som visar att det alltid är bäst att ha de bästa däcken bak, oavsett på vilka hjul bilen driver, oavsett om den har antisladdsystem eller inte, oavsett hur stor skillnad det är mellan fram- och bakdäck och oavsett hur slitna däcken generellt sett är. Det enda jag fick till svar var ett personangrepp och samma halmdocka som den jag redan pekat på: "du [kan] inte upphäva fysikens lagar".
Somliga litar på vad auktoriteter säger oavsett om dessa auktoriteter har full täckning för vad de säger. Andra tar sig en titt på det faktaunderlag som faktiskt står till förfogande. Jag tillhör den senare gruppen. Jag har inte kunnat hitta några studier/tester som visar att jag gör fel ur säkerhetssynpunkt i det specifika fall som för min egen del är aktuellt (framhjulsdrift, antisladdsystem, genomsnittligt lika bra däck fram som bak, bra mönster både fram och bak). Jag har inte kunnat hitta några som visar att jag gör rätt heller. Alltså gör jag vad jag tror är bäst utifrån en kombination av vad som är känt om de krafter som verkar på bilen i olika situationer, de tekniska möjligheterna att bemästra dessa krafter, de risker bristande möjligheter att hantera dem medför och mina egna personliga erfarenheter.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By villiamdannberg940