Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Se klippet en gång till och försök att förstå vad som händer alltså fysiken bakom skeendet (Albert E måste ha blivit vansinnig när han skulle förklara relativitetsteorin).
Betänk att enda skillnaden är om du har dästa däcken fram eller bak det är det som vi talar om, fysikens lagar har talat.

Inte om bilen är vit eller svart om den har vinterdäck eller sommardäck om tanken är full eller tom om den har abs-bromsar eller inte (ingen som tagit upp det argumentet än, brukar komma upp).

Antisladd ja vad fan har det här att göra(förutom att den lindrar symtomen avsevärt men det gör krockkudden och bältet med) det är samma fysik!

Nu går jag ut med Vargen han fattar nästan allt jag säger...
Användarvisningsbild
av joel80
Fysiken i det ändras inte för att du har vinterdäck eller antisladd. Med sämre däcken fram tappar du inte kontrollen när det väl släpper. Med sämre däck bak kommer du inte kunna rädda situationen vid samma fart. Gränsen för när det släpper blir troligen högre med antisladd, men det är samma fysiska lagar som gäller när det väl blir för svårt för antisladd att motverka problemet.

De som tror att antisladd skulle förändra de fysiska lagarna får gärna länka till ett liknande försök eller nån studie som visar det. Det vi har att gå på idag visar tydligt på varför man alltid, oavsett drivning eller antisladd, ska sätta bäst däck bak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Klart jag fattar både fysiken och praktiken. Jag har både fyrhjulsdrivna, framhjulsdrivna och bakhjusdrivna bilar. Supran har nog +500 hk på bakhjulen så man kan få bakhjulen att släppa på alla underlag och i alla hastigheter. Vi har en vass BMW också och åkte innan BMW med stora V8an och bakhjulsdrift så man kan åka hela dagarna med släpp på bakaxeln om man känner för det.

Det jag vänder mig emot är att 1 mm mindre mönster bak skulle ofelbart leda till omedelbar död genom en bakhjulssladd.

Jag kör tills bakhjulen är 1 mm mer slitna, sen skiftar jag. För jag tycker att det är helt ok med så liten skillnad.

Ni har fortfarande inte berättat hur ni skulle göra i mitt ställe, skulle ni skifta däck varje dag 7 dagar i veckan och inte vänta tills det diffar 1 mm som jag gör?

Jag har inte träffat någon som skiftar däck varje dag.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Läs på vad antisladdsystem gör istället.

"Antisladdsystem introducerades i större skala 1998. De fungerar så att hjulen bromsas individuellt när stabiliteten gått förlorad så att bilen rätas upp. Systemet ingriper också i motorstyrningen för att sänka effekten och slår av eventuellt inkopplad farthållare."

Det är detta som är skillnaden. Vi har alltså ett system som AKTIVT går in och försöker häva sladden inom samma fysik som vi alla lyder under. Detta har visat sig vara mycket effektivt för att häva sladd, se valfri video på detta. Nu ska denna effektivitet alltså sättas i relation till skicket på däcken fram och bak, och frågan är då hur man ska väga framdäckens fäste mot bakdäckens fäste. Framdäckens fäste har ju stor betydelse för hur kort bromssträcka man får, till exempel till oförutsedda objekt som dyker upp framför bilen. Jag tycker det är helt rimligt att vid t.ex. 6/4 millimiter sätta 6 millimeter fram och 4 millimeter bak, givet att man har antisladdsystem. Det har med egen erfarenhet att göra med också. Incidenter med bakvagnssladd har varit obefintliga - det har blinkat till i panelen och ett litet lätt ryck (1 dm i sidled?) som värst, DÄREMOT har jag väldigt mycket oftare önskat kortare bromssträcka.
av oldtimersmc
StringerBell skrev:Läs på vad antisladdsystem gör istället.

"Antisladdsystem introducerades i större skala 1998. De fungerar så att hjulen bromsas individuellt när stabiliteten gått förlorad så att bilen rätas upp. Systemet ingriper också i motorstyrningen för att sänka effekten och slår av eventuellt inkopplad farthållare."

Det är detta som är skillnaden. Vi har alltså ett system som AKTIVT går in och försöker häva sladden inom samma fysik som vi alla lyder under. Detta har visat sig vara mycket effektivt för att häva sladd, se valfri video på detta. Nu ska denna effektivitet alltså sättas i relation till skicket på däcken fram och bak, och frågan är då hur man ska väga framdäckens fäste mot bakdäckens fäste. Framdäckens fäste har ju stor betydelse för hur kort bromssträcka man får, till exempel till oförutsedda objekt som dyker upp framför bilen. Jag tycker det är helt rimligt att vid t.ex. 6/4 millimiter sätta 6 millimeter fram och 4 millimeter bak, givet att man har antisladdsystem. Det har med egen erfarenhet att göra med också. Incidenter med bakvagnssladd har varit obefintliga - det har blinkat till i panelen och ett litet lätt ryck (1 dm i sidled?) som värst, DÄREMOT har jag väldigt mycket oftare önskat kortare bromssträcka.

Alldeles riktigt!

Men ge då nämnda system bästa möjliga förutsättningar för att agera, det är det som är grejen.
Spelar ingen roll om antisladd inte får förutsättningar att göra sitt jobb med fel däckplacering, en bromsimpuls till ett däck som saknar fäste är som en fis i rymden.
av andersuw
oldtimersmc skrev:Men ge då nämnda system bästa möjliga förutsättningar för att agera, det är det som är grejen. Spelar ingen roll om antisladd inte får förutsättningar att göra sitt jobb med fel däckplacering, en bromsimpuls till ett däck som saknar fäste är som en fis i rymden.
Antisladdsystemets förmåga att motverka/häva en bakhjulssladd ("överstyrning") hänger på framhjulsgreppet, inte på bakhjulsgreppet. Systemet bromsar det framhjul som motverkar sladdtendensen.
antisladd.jpg
antisladd.jpg (49 KiB) Visad 683 gånger

Sedan glömmer ni som håller på bästa däcken bak bort ytterligare två saker.

1. Det är vad jag kan se ingen som hävdar motsatsen, att man skall ha bästa däcken fram. Snarare säger vi andra att det kan fungera väl så bra med jämngoda däck runt om, särskilt på en bil med framhjulsdrift och antisladd.

2. Det finns andra risker av betydelse än bakhjulssladd.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andersuw skrev:
1. Det är vad jag kan se ingen som hävdar motsatsen, att man skall ha bästa däcken fram.
Jo, jag. Och det blir ju bara starkare med det du skriver om framhjulens betydelse för antisladdfunktionen. Det ska vara tillräckligt bra bak, men har man några millimeter mer på två däck sätter jag dem fram för att få kortare bromsträcka och bättre fäste vid acceleration för en framhjulsdriven bil.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev: Antisladdsystemets förmåga att motverka/häva en bakhjulssladd ("överstyrning") hänger på framhjulsgreppet, inte på bakhjulsgreppet. Systemet bromsar det framhjul som motverkar sladdtendensen.
antisladd.jpg
På samma bild ser vi ju något som gör att vi kan hävda exakta motsatsen...
Antisladdsystemets förmåga att motverka/häva en framhjulssladd ("understyrning") hänger på bakhjulsgreppet, inte på framhjulsgreppet. Systemet bromsar det bakhjul som motverkar sladdtendensen.

så den bilden ger kanske inte någon av "sidorna" några "bevis" eller vad man ska säga.
av andersuw
Jodå. Den ger belägg mot den sida som hävdar att risken för okontrollerad bakhjulssladd bara har att göra med bakhjulsgreppet. Den ger också belägg för den sida som säger att det kan vara minst lika bra att ha jämngoda däck runt om. När det gäller bakhjulssladd (överstyrning) ökar risken för den med dåligt grepp bak samtidigt som antisladdsystemets möjligheter att motverka den ökar om man har bra grepp fram. När det gäller framhjulssladd ökar risken för den med dåligt grepp fram samtidigt som antisladdsystemets möjligheter att motverka den ökar med bra grepp bak.
Användarvisningsbild
av joel80
Ingen har sagt att det bara har att göra med bakhjulsgreppet.
Självklart är det många saker man kan göra för att minska risken för en olycka.. Men det är en viktig del, oavsett RWD, FWD, AWD eller antispinn, att ha bäst däck bak. Det finns inga andra data eller fakta som kan påvisa något annat och att antisladd skulle upphäva fysikens lagar är orimligt och framför allt inte beläggt i några tester eller studier. Det är hittepå av sånna som tycker saker på internet.
Kommer det en studie eller tester som påvisar något annat kommer jag väga ny fakta mot vad vi idag vet, men där är vi inte idag.
Det finns ingen sån fakta.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset