Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Av någon anledning monterar Volvo i original ofta gasfjädrarna uppochner. Så har det varit på mina 745/945, exempelvis. Gasfjädrar ska monteras så att kolvstången är neråt, när fjädern är i det läge den sitter i större delen av tiden, alltså i de här fallen när luckan är stängd.
Åtminstone på de modellerna går det att vända fjädrarna. De får plats på rätt håll också, även om de trycker lite på gummilisten när luckan är öppen.

Anledningen till att fjädrarna ska sitta så är att oljan i fjädern då smörjer packningen mot kolvstången, vilket minskar risken för att den torkar ut och läcker.

För övrigt har jag kollat prserna på sådana fjädrar (även till min 854) hos Volvo och Mekonomen. För några år sedan var Volvo billigast.
Användarvisningsbild
av Nexus
*pettson* skrev:
grammse skrev:
*pettson* skrev: Jovisst.. klart att man aldrig ska behöva tänka själv vid ett arbete...fel av mej..
Först av allt... det är 150kg tryck i kolven slinter du och har fingrar emellan med fel verktyg.. glöm just det fingret.. det är inget skämt det snärtar fint när det är obelastat..
Och det fungerar precis så som det är sagt ovan i tråden.. upp med kolven i bänk.. Snara kolven i ena änden. Pressa... snara andra änden..
använd bra snöre.. typ flagglina. Släpp isär.. fetta anslutningarna i skålarna.. montera kolven.. kapa snöret.. ta bort resterna.
Det är primitivt och det är enkelt och går väldigt sällan fel. Framförallt inga mera verktyg som kan slinta och slå av fingrarna..
Jo man ska försöka själv så långt det går. Men som du beskriver så kanske man ej" ska ge sig på det själv" om man inte är säker på sin sak.
*pettson* du får skaffa ett autogiro där vi kan sätta in en slant för" tips och råd" :wink: :wink: :wink: :wink:
Det fins nog många här som inte är så bra på bilar men man kan ju lära sig lite om man får hjälp. :D
Jo frågan är hur man sorterar vad som är lämpligt att tipsa om.. och vad som är bättre att man lämnar in.. eller iallafall tittar på första gången?..
Inte ens som proffessionell mek kan du allt i början? Du börjar med att vara med.. lära och se. Sen skruva.. men det stadiet hoppas över och alla tror att det är skitlätt att läsa en text och sen ut och fixa det hela.
Tyvärr är det inte alltid så (men bra många ggr är det faktiskt så). Det är alltid nåt handgrepp man missat eller nåt annat litet men tyvärr väsentligt..
Har gjort mej min lilla handbok för 850 för att kunna slå upp lite i.. har några källor som jag sparat ihop som idag är 1850 sidor..
Och nu är 300 fräscha sidor på G in i samma samling.. just för att ha ALLT om bilen.. :wink: Även om det nu inte är många skruvar jag inte rört på just dom bilarna så memorerar jag inte allt. En del slår jag upp.. :idea:
Just det här med gaskolvarna går att göra på flera olika sätt.. att strappa dom till att hålla sej lagom inne medans montering ingår är vanligast.. Mindre vanligt är att bända som en idiot med en STOR mejsel på alla sätt som går så man verkligen repar ned och slår fingrarna av sej när det slinter, dock gör många så och lyckas.. Flera alternativ har jag sett.. folk som lossat gångjärnen och satt i kolvarna för att sen gråta över gångjärnen...?
Alltså ALLA jobb som ska utföras måste liksom göras BÅDE med fantasi och fakta.. Det är alltid nåt som inte stämmer i fakta och där... är det fantasin kommer in..
för att liksom förklara hur jag menar så...
har sett elever läsa verkstadshandboken på bromsar.. och sen först montera bromskivorna ut och in (vilket är en konst i sej).. för att upptäcka.. JAAA oken passar verkligen inte.. Då tar man itu med problemet.. lossar skivan.. och demonterar oket..o försöker vända oket när skivan sitter rätt.. För vart står det i boken att det inte är rätt metod?.. Lite fantasi och eftertanke hade liksom sparat mycket tid..?

Ungefär som när man får en bromslös saab 9000 efter bromsrenovering..?.. 30 sek titt säger.. luftningsnipplarna är nedåt (bakre oken).. alltså höger och vänster ok är skiftade..och inte luftningsbara hur man än gör..
Efter 1 dags felsökning är ingen felet på spåret.. Dag tvås ända var det ingen ljusning.. Dag 3 kallade jag till teori igen.. Dag 4.... efter en timma löste det sej..
Om man lyssnat i teorin 1:a dagen hade man vetat.. ihop med lite fantasi och eftertanke att luft ENDAST går att få ur UPPÅT.. :idea: Såå.. luftnipplar nedåt är alltså inget bra... Där är ett problem.. :idea:
Men å andra sidan igen.. ingenstans står det utryckligen.. INGA LUFTNIPPLAR FÅR PEKA NEDÅT..
såå tja.. vart går gränsen för egen eftertanke?.. Hjälper man verkligen någon om man berättar lösningen INNAN han/hon ens försökt lösa problemet i teorin? Blir han/hon mera utvecklad då för att lösa sina andra problem som kommer att uppkomma någon gång?
Tja alltså det låter nog tjurigt... men att hjälpa till för lätt kan lätt bli en otjänst i längden :roll:
Det här med att sätta in en slant .. tja..
jag har kanske 150 frågor i månaden som jag svarar på via pm på det här och två andra forum när det är som mest....
sen tillkommer det som jag skriver i dom totalt 3 forumen.. och till sist så har jag 5-10 i veckan på min privata mail..
Så har jag mitt jobb / jobbplaneringen...och min fritid.. så lite bil blir det.. :wink:
Nu e jag med på varför du svarar lite tvärt ibland.
Man kan säga att du är en "modern" Bosse bildoktorn :wink: :wink:
av *pettson*
inte sova?.. det är nu stadigt jag får lägga mej.. så upp 6 om jag har vanlig dag, eller 8 om jag har lyx.. :wink:
av *pettson*
Mjae det vet jag inte.. kan inte med honom efter en diskussion jag hade med honom.. Han kan säkert mycket.. men INGET om en modern bil..
av AndreasPetersson
Snubblade över denna tråd då jag sökte info inför byte av gasdämpare på min V70 -98.

Ville bara tipsa om hur jag gjorde, funkade mycket bra och kändes hyffsat säkert.

Spände dämparen i en limknäckt med två bitar montageband i varje ända så fästena vilar i ett hål på bandet.
Spände tills hålen på de två banden stämde och satte en skruv med mutter igenom. (Man måste göra den skruv som hamnar mot taket så kort som möjligt)

Bild
/Andreas

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]