Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ju närmre produktionen desto bättre såklart. Men man kanske inte behöver köra utanför stan för att ställa sig o ladda vid snurran.. då blir nog förbrukningen för den resan större än förlusterna. :)

Ju lägre spänning desto högre förlust (per sträcka) har jag fått lära mig... så dom långa högvoltsledningarna genom landet har mindre förluster än det lokala nätet.
joel80 skrev:Ju närmre produktionen desto bättre såklart. Men man kanske inte behöver köra utanför stan för att ställa sig o ladda vid snurran.. då blir nog förbrukningen för den resan större än förlusterna. :)

Ju lägre spänning desto högre förlust (per sträcka) har jag fått lära mig... så dom långa högvoltsledningarna genom landet har mindre förluster än det lokala nätet.
Du har förluster vid tillverkning, vid transformering, vid transport, vid transformering, vid transport, vid transformering, ...och till slut in i väggen hemma där du har förluster vid laddningen.
2008 var förlusterna i sveriges elnät cirka 11 TWh. Det var cirka 7,5% av elproduktionen i landet det året.
Förlusterna ökar också i takt med effektuttaget (och temperaturen). Varmare väder = större förluster. Svag vind = större förluster (ledningarna kyls av i vinden). Högre effektuttag (t.ex. morgon och kväll då alla förbrukar mer) = större förluster. Längre ledningar = större förluster.
Komplext område med andra ord.
joel80 skrev:Ström går att transportera skapligt långa stäckor (många mil i allafall) utan så stora överföringsförluster. Så dom behöver inte parkera bredvid vindkraftverket. ;)
Men vindkraftsel kommer aldrig "förbi" den "nivå" av elnät som den sitter ansluten på
Alltså all vindel som produceras i Norrland, stannar "lokalt" i Norrland, eftersom man inte transformerar upp spänningen på det lokala nätet som snurran sitter på, utan man "sitter på" den volt nivån man är anslutan på

Alltså borde ALLA vindkraftverk vara på södra delan av Sverige, så då slapp man transportera med förlust ström från Norrland, utan man kunde tillgodogöra sig lokal el i södra sverige via lokala vindkraftsparker, och i Norrland kunde man använda mera lokal el, med mindre överföringsförlust ( kortare sträcka)

Men http://www.energinyheter.se/20161227/15 ... snart-klar

Kod: Markera allt
99 stycken vindkraftsturbiner står nu klara i vad som är vindkraftsprojektet Blaiken och visades nyligen för allmänheten. Parken är inte bara Sveriges största, men också en av de största i Europa, skriver Sveriges Radio Västerbotten.

Lokaliserngen av parken, mellan Storuman och Sorsele ska ha medelvindar idealiska för vindkraft. 

De första 60 verken levererades från Tyskland, de senaste 39 verken är kinesiska. 
Har du någon koll på hur pass stora förluster ökat effektuttag står för? Det som pratas om i "smarta elnät" med t.ex elbilar men även lokal batterilagring är ju att man ska kunna få bort effekt-toppar genon att man från elbilar eller batteripack under vissa toppar kan använda det lokalt istället för att ta från elnätet. Man har ju såklart förluster i batterierna då också vid i och urladdning, men skillnaden bör bli mindre med tanke på minde överföringsförluster, speciellt då under tider med hög förbrukning.
Om man dessutom laddar upp batterierna med t.ex överskottet dagtid från solcellerna på taket skippar man ju även överföringsförlusten där också.

Rätt många faktorer att räkna med för att veta vad som blir bäst. Men att komma undan att behöva uppgradera lokala nät för högre kapacitets-toppar kan kanske vara en vinst nog...?
Momentum skrev:
joel80 skrev:Ström går att transportera skapligt långa stäckor (många mil i allafall) utan så stora överföringsförluster. Så dom behöver inte parkera bredvid vindkraftverket. ;)
Men vindkraftsel kommer aldrig "förbi" den "nivå" av elnät som den sitter ansluten på
Alltså all vindel som produceras i Norrland, stannar "lokalt" i Norrland, eftersom man inte transformerar upp spänningen på det lokala nätet som snurran sitter på, utan man "sitter på" den volt nivån man är anslutan på

Alltså borde ALLA vindkraftverk vara på södra delan av Sverige, så då slapp man transportera med förlust ström från Norrland, utan man kunde tillgodogöra sig lokal el i södra sverige via lokala vindkraftsparker, och i Norrland kunde man använda mera lokal el, med mindre överföringsförlust ( kortare sträcka)

Men http://www.energinyheter.se/20161227/15 ... snart-klar

Kod: Markera allt
99 stycken vindkraftsturbiner står nu klara i vad som är vindkraftsprojektet Blaiken och visades nyligen för allmänheten. Parken är inte bara Sveriges största, men också en av de största i Europa, skriver Sveriges Radio Västerbotten.

Lokaliserngen av parken, mellan Storuman och Sorsele ska ha medelvindar idealiska för vindkraft. 

De första 60 verken levererades från Tyskland, de senaste 39 verken är kinesiska. 

Anledningen till att man kanske bygger mest uppe i norr är att det finns mycket plats där.
Används mycket vind lokalt där (om det inte kopplas in på stamnätet?) kommer då i allafall mer vattenel kunna "exporteras" till södra delarna av Sverige.

Förlusterna i de ledningar som går från norr till söder är om jag förstod Fisch rätt ca 6%. Det betyder ju att om man får plats med ett till vindkraftverk på 20st där uppe så har man kompenserat för bortfallet... om det nu är svårare att hitta plats för dem söderut.

Fast man borde kunna ställa rätt stora anläggningar utanför kusten. Dom nyare vindsnurrorna är väldigt mycket mer effektiva än dom som sattes upp för 15-20 år sen. Man har mångdubblat produktionen från varje snurra, och minskat kostnaderna per producerad kwh rätt rejält. :)
Skärmklipp 2017-10-04 17.43.09.png
Skärmklipp 2017-10-04 17.43.09.png (336.05 KiB) Visad 856 gånger
Och man håller på med utveckling av vindkraftverk med 20MW effekt per snurra nu.
https://hubpages.com/technology/Advanta ... d-Turbines

Ju större de blir desto högre procentuell årsproduktion ger de tydligen också. Alltså att snitteffekten blir högre och startvinden där de börjar producera blir lägre.

När man fördubblar storleken på ett vindkraftverk blir det också ungefär dubbelt så dyrt att tillverka... men medans man dubblerar storleken fyrdubblar man den mängd energi man kan producera. Därför blir större kraftverk billigare, och får lägre miljöavtryck också. Problemet är väl att man snart måste ställa alla i havet för att de inte ska "förstöra" för boende i närheten. Men då kan ju kunskaperna från alla oljeriggar som måste läggas ner tas tillvara. :D
Xanthopteryx skrev:Jag kom på en sak som jag faktiskt inte sett i någon diskussion ännu:
Hur laddar du bilen vid strömavbrott?
"Ledsen jag inte kommer till jobbet i dag. Det var strömavbrott i natt när bilen skulle laddas"

Hur tankar du bilen vid strömavbrott? ;)

Ingen större skillnad... Är väl sällan man kommer hem med helt tom tank.. eller batteri. Och det är extremt ovanligt (i allafall där jag bor strax utanför Gävle) att ett strömavbrott håller i sig mer än nån enstaka timme.

Elbilarna var faktiskt de första som kom igång efter katastrofen i Japan för några år sen. Man fick inte fram bränsle, men elen kom igång rätt snabbt.
http://www.nytimes.com/2011/05/08/autom ... JAPAN.html

Funderar man lite är ju distrubutionen av bränsle rätt sårbart, det går inte ens dagar utan påfyllning på alla stationer innan det börjar bli problem. När folk skulle evakuera från Florida förra månaden var det ju slut på bensin och diesel på väldigt många mackar, och de få som hade fick man vänta i timmar för att få tanka.
Elbilarna klarade sig rätt bra. Teslas stationer var öppna till stormen slog ut elen... då var det redan för sent att evakuera om man inte redan gett sig av....

Sen kan man ju göra så här också om man har en elbil. :D
[youtube]ADqk4IjzjXs?t=1m30s[/youtube]
Jag är dock lite skeptisk till hennes elsladdsdragningar!! Men själva grejen att man har ett stort batteri i garaget som man skulle kunna (om det iallafall är halvfullt när man får strömavbrottet) kunna driva husets basförbrukning i nått dygn är inte helt fel! Så vill jag ha det! :)
joel80 skrev:
Xanthopteryx skrev:Jag kom på en sak som jag faktiskt inte sett i någon diskussion ännu:
Hur laddar du bilen vid strömavbrott?
"Ledsen jag inte kommer till jobbet i dag. Det var strömavbrott i natt när bilen skulle laddas"

Hur tankar du bilen vid strömavbrott? ;)

Ingen större skillnad... Är väl sällan man kommer hem med helt tom tank.. eller batteri. Och det är extremt ovanligt (i allafall där jag bor strax utanför Gävle) att ett strömavbrott håller i sig mer än nån enstaka timme.

Elbilarna var faktiskt de första som kom igång efter katastrofen i Japan för några år sen. Man fick inte fram bränsle, men elen kom igång rätt snabbt.
http://www.nytimes.com/2011/05/08/autom ... JAPAN.html

Funderar man lite är ju distrubutionen av bränsle rätt sårbart, det går inte ens dagar utan påfyllning på alla stationer innan det börjar bli problem. När folk skulle evakuera från Florida förra månaden var det ju slut på bensin och diesel på väldigt många mackar, och de få som hade fick man vänta i timmar för att få tanka.
Elbilarna klarade sig rätt bra. Teslas stationer var öppna till stormen slog ut elen... då var det redan för sent att evakuera om man inte redan gett sig av....

Sen kan man ju göra så här också om man har en elbil. :D
[youtube]ADqk4IjzjXs?t=1m30s[/youtube]
Jag är dock lite skeptisk till hennes elsladdsdragningar!! Men själva grejen att man har ett stort batteri i garaget som man skulle kunna (om det iallafall är halvfullt när man får strömavbrottet) kunna driva husets basförbrukning i nått dygn är inte helt fel! Så vill jag ha det! :)
Jag kan lätt ta mig i allafall 80 mil, eller mer, på full tank. Inget ovanligt även på billigare förbränningsbilar.
En elbil av normalt snitt pratar vi kanske 20-30 mil. En kollega har 10 mil till jobbet. Han kan ta sig dit och hem men sedan är han ju helt beroende av laddning.
Bränslebilen kan åka längre sträcka för att tanka.
Elkvaliteten är generellt sett god i sverige ja, men finns flera ställen där det är mer regel än undantag att strömavbrott kommer i kortare och längre sekvenser. Får vi ett scenario likt Kistahändelsen blir det genast problem om många har elbilar. Bränslebilarna berördes inte alls av det bortfallet.
Gudrun likaså - där var initiallt problemet med farbara vägar men i takt med att det löstes så var ju bränsletillförseln inget problem.
Kommer vi in i att det blir elransoneringar (inte alls otroligt scenario) så kommer valda delar rullande att släckas ner under perioder.
Nu bor jag i en typ förort till stockholm och där har det förvisso blivit bättre på senaste året men tidigare hade vi i snitt minst ett avbrott i månaden. Från tiotalet minuter till som mest fem timmar.

Observera, jag är INTE emot elbilar i någon form, men tror att rena batteribilar kan få svårt att klara sig i verkligheten när fler och fler använder det. Jag tror däremot på någon kombination, laddhybridvariant, med annat bränsle. Främst tänker jag på bränsleceller (som drivs av något, men om det är alkohol eller någon form av gas eller annat bränsle låter jag vara osagt).
Jag tycker även diskussionerna som kommer kan vara väldigt givande och jag gillar alla som kommer olika funderingar, allt ifrån just förluster i elnät och påverkan av det till hur man löser återvinningen av batterierna.
De flesta elbilister bör väl ändå inte få problem vid ett avbrott.. Men, har man en daglig resa som är nära max av vad man har i räckvidd, och elavbrottet tajmas så att det inträffar innan eller strax efter att man kommit hem skulle det kunna bli problem. Alltså om elfelet håller i sig hemma natten, och man inte ens har ett par mil extra för att ta sig till närmsta snabbladdare (eller har långt till en sån).

Visst har en bil med en full tank längre räckvidd, men man åker ju inte och fyller upp den varje dag så lite då och då har man troligen kortare "räckvidd" än vad elbilar har varje morgon om man nu nattladdar.

Jag tror problemet med strömavbrott är minimalt. Det gäller bara de som utnyttjar stor del av batteriet varje dag, och om avbrottet blir väldigt långvarigt, och man har långt till närmsta publika laddare.

Jag kan tänka mig att för vissa (inte så vanliga) körmönster kan den, enligt mig, krångligare lösningen med bränsleceller som backup fungera.

Men jag tror att rätt få kommer att betala för den merkostnad det innebär att ha två drivsystem i bilen. De som ofta kör väldigt långt och ändå har höga bilkostnader idag kanske är målgruppen för nått sånt?
joel80 skrev:
Anledningen till att man kanske bygger mest uppe i norr är att det finns mycket plats där.
Används mycket vind lokalt där (om det inte kopplas in på stamnätet?) kommer då i allafall mer vattenel kunna "exporteras" till södra delarna av Sverige.

Förlusterna i de ledningar som går från norr till söder är om jag förstod Fisch rätt ca 6%. Det betyder ju att om man får plats med ett till vindkraftverk på 20st där uppe så har man kompenserat för bortfallet... om det nu är svårare att hitta plats för dem söderut.
Det kopplas inte till stamnätet, och varför ska vi i onödan exportera kraft söderut via stamnätet då den kan produceras söderut utan överföringsförlust

Bara man själv slippter ha en vindkraftspark i närheten så är det bra - lite av elbilens mantra - jag kör ju på ren el, så jag skapar inga problem

Inser du vilket ingrepp en vindkraftspark är i miljön, vilka stora områden som skövlas, som det byggs vägar på, som det gjuts betongfundament på

Jag ser ingen platsbrist i södra sverige, det finns oändliga fält att bygga vindkraft på

Men det här är väl som vattenkraften, det har ju orsak stor lokal miljöpåverkan

STORA arealer har dämts upp, stor utlakning av miljögifter, privat mark "borta" för en struntsumma i ersättning, fisket förstört, växthusgasutsläpp som konsekvens osv osv - men det är ju ren el, från något ställe som är långt bort, så det gör ju inget
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]