Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av eerik96
Hej!
Har ett problem med min Volvo 940 årsmodell 92 med B230FB.
Det började med att jag var ute och körde på landsväg och kanske var 10-20:e minut så ryckte det till i bilen, lambdalampan blinkade till samt att varvtal och hastighetsmätarna gick till botten en kort stund (tänk som att man vrider fram och tillbaks nyckeln snabbt). Så var det i ungefär tre dagar fram tills idag när jag körde.
Idag gick bilen bra till en början men plötsligt så lägger bilen av, lambdalampan växlar mellan att flimra väldigt snabbt och att lysa fast samt mätarna växlar mellan att hoppa fram och tillbaks och att ligga i botten. Bilen går inte att starta så väntade 5 minuter. Då startade bilen och gick 10 meter. Väntade 10 minuter, då kunde jag starta och köra hem.
Nu lyser lambdalampan konstant.
Felkoderna jag får fram är 2-1-4 och 1-3-1 som verkar stå för impulsgivarsignal och varvtalssignal.

Vad kan detta bero på?

Mycket tacksam för svar!
Mvh Erik
av NilsO
Om hastighetsmätaren också beter sig konstigt är det nog inte fel på impulsgivaren. Då hade det bara varit varvtalsmätaren som hoppade till. (Impulsgivaren är alltså vevaxelgivaren, den som sitter bakom motorn i skarven mellan motor och växellåda.)

Man skulle nästan gissa på något jordfel/glapp i motorn eller kring batteriet istället. Felkoderna du fått kan också dyka upp vid sådana fel, när spänningen till bränsle- och tändsystemen plötsligt försvinner en kort stund.

Du kan prova att låta motorn gå på tomgång och försiktigt dra, böja och töja lite i ledningarna kring batteriet, motorns jordflätor, ledningarna till generatorn etc. Och faktiskt vid kontaktstycket på baksidan av tändningslåset. Om motorgången påverkas så har du hittat ett glapp.

Det skadar inte att kolla impulsgivaren också. Ledningen kan man kolla på samma sätt som ovan, och själva givaren är oftast enkel att ta loss och inspektera. (Sitter med en skruv.)

Kolla också så laddningsspänningen är rätt.
av eerik96
NilsO skrev:Om hastighetsmätaren också beter sig konstigt är det nog inte fel på impulsgivaren. Då hade det bara varit varvtalsmätaren som hoppade till. (Impulsgivaren är alltså vevaxelgivaren, den som sitter bakom motorn i skarven mellan motor och växellåda.)

Man skulle nästan gissa på något jordfel/glapp i motorn eller kring batteriet istället. Felkoderna du fått kan också dyka upp vid sådana fel, när spänningen till bränsle- och tändsystemen plötsligt försvinner en kort stund.

Du kan prova att låta motorn gå på tomgång och försiktigt dra, böja och töja lite i ledningarna kring batteriet, motorns jordflätor, ledningarna till generatorn etc. Och faktiskt vid kontaktstycket på baksidan av tändningslåset. Om motorgången påverkas så har du hittat ett glapp.

Det skadar inte att kolla impulsgivaren också. Ledningen kan man kolla på samma sätt som ovan, och själva givaren är oftast enkel att ta loss och inspektera. (Sitter med en skruv.)

Kolla också så laddningsspänningen är rätt.
Hej, mycket tacksam för ditt svar!
Ja hastighetsmätaren påverkas ju med, så är precis som att man slår av och på tändningen. Ska testa och kolla allt som du skrev så återkommer jag!

Mvh Erik

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]