Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1199394
Tja

Behöver mer ljus i min 940
Vill inte ha något synligt där fram. Två stora extraljus är allergi om dom synns.
Men jag behöver dom.
Kan jag montera dom bakom grillen?
Sett vissa bilar ha det.

Hur blir belysningen?
Jag vill inte att det lyser i rutor eller strängar typ, Men det kanske fungerar ok ändå?

Blir det bättre eller blir det helt cp med extraljus bakom en 940grill ?
Ser man i rutor sen eller ?

Jag älskar subaru med extraljusmodifikationen, 4st extraljus som smälter in. Så jävla ballt.
Men lösa extraljus i övriga bilar får jag lite problem med, så jävla hemskt .
Sorgligt men sant.
Hoppas på hjälp utan dissar:)
#1199417
Det finns ju 940 med inbyggda extraljus i huvudstrålkastarna, sedan är det ju ljusrelä och ordentliga kablar direkt från generatorn som gäller. Då kan man använda 80/100 hel/halvhjus utan risk för att elcentralen "brinner upp". På min Amazon jag hade i början på -80-talet hade jag 2 st 192 mm Hella fjärr med 100W lampor inne i fronten. Det var dock tagit hål i gallret för dom. Mycket bra helhjus.... På min 144-72 hade jag reläer på båda sidorna bakom strålkastarna och 80/100 lampor + 2 st fjärrljus. Också mycket bra ljus. Hade i många år en Mazda Pick Up -78 som hade dubbla strålkastare (fanns som tillbehör till både 240 och 740 en gång). Där hade jag också reläer på båda sidorna och 55/100 W i dom inre strålkastarna och 90/130W i dom yttre. Har inte haft bättre ljus på någon annan bil jag ägt. Det lyste inte lika långt som på Amazonen, men tillräckligt för mig, men det var bedd och bra kraft i ljuset
#1199514
lennarte skrev:Det finns ju 940 med inbyggda extraljus i huvudstrålkastarna
Alla 940 har ett slags inbyggda "extraljus" – dvs två stycken H3-lampor i separata reflektorer som lyser när helljuset är tänt, förutom helljuset i H4-lamporna.

940 brukar ha bra helljus, så om du bara tycker det är "dåligt", kolla först så glödlamporna är bra och att reflektorerna är ok.
#1200075
Jag kan bara rekommendera att du byter h3 lampan i helljuset mot xenon. Jag har 2stora rallyknick med 100w i , de lyser mindre än xenon35w i hellyset . Då behöver du troligen inte se över strömmatningen heller, de ska ju funka mellan 9 och 16V .
Vill du ha väldigt mycket ljus , finns ju även 50 och 75w.

Med vänlig hälsning, ht
#1200391
Ja ni har rätt, 100wattare förstör nog reflektorn, Det är så litet där vi H3an.
75W Xenon 4300k måste vara det ultimataste i H3 som extra ?
Helst i samband med vanliga 4300k H4 Xenon.
Attans vilken bra belysningen det måste ge :)

Besiktningen kommer säga nej tyvärr när det gäller en 940.
Men det går ju snabbt ordna alltid.

När är det bilar börjar besiktigas varannat år?
Denna är nu exakt 20år gammal.

Måste han bli 25år gammal eller hur var det?
Ganska skönt behöva göra det varannat år bara.

Själv tycker jag ändå lite tvärtom.
Bilar som är yngre än 20år skulle kanske kunna besiktigas vartannat år.
Och ju äldre dom blir sen så skulle det behövas se över en gång om året.
Fast ändå så rullar ju dom flesta jättegamla bilar som hobbybilar bara, så jag vet inte vilket är bäst hehe.

Jag har ju två xenonkit liggande, Ett är H4, det andra H7, lite synd att man inte har H3 hemma
Får titta på det efter jag blivit klar med bromsarna.¨
Tror H7 kittet var 50w premium, det går ju byta då till H3 50w, hoppas jag minns rätt här nu.
Dessa premium var ganska dyra köpa förut minns jag, det är ju toppen ballaster i de.

Det kunde ju bli mycket bra då i kommande mörka tider nu :)
#1200429
Din bil ska besiktigas varje år fram till år 2027 :)

Xenon i halvljuset är en dålig idé. Om du tycker halvljuset är för dåligt så kolla att reflektorerna är ok, att lamporna är bra och att spänningen över lamporna är rätt, som Lennart skriver ovan. Men som du uttryckte dig överst så tolkade jag det som att det bara gällde helljuset.

Däremot tror jag inte besiktningen skulle klaga om man ersatte den separata H3-lampan för helljus med xenon. Så länge man lämnar H4-lampan orörd, alltså.

En helt annan orsak till att man ibland tycker det är dåligt ljus i äldre bilar är att vindrutan är sliten. Det märks ibland särskilt vid mörker, och kan upplevas som att lyset är dåligt.
#1200463
Nils du har ju rätt, mkt dålig ide med Xenon på just 940, det är glas-strålkastare utan spolning,, vintertid när vägen är saltat och det när det stänker, för att sedan vara minusgrader så fryser det en ishinna som gör att ljuset nästan släcks helt sen, det finns ingen värme ur Xenon som håller glaset varmt vintertid.

Om man ska ha Xenon i halvljus då måste man ha helplast strålkastare och spolarvätska rengöring till strålkastarna.

Jag var med om detta 4år sen när det var kall vinter, det gick inte ha Xenon, minns inte nu vilken bil det var, har och haft så himla många, men det var utan plast och strålkastarspolning, det gick inte, fick ganska fort byta till vanliga lampor igen kom jag på nu.

Ska försöka få i ordning ett 50w H3 Xenon och testa i helljusfacken.

Det är bra belysning orignal nu redan. Men jag vill ha riktigt jätte jätte bra, mörka småland detta.
Nattsladd körning i skogen på en väg som är otrafikerad, men extremt mörk, måste ha riktigt bra ljus :)
Strålisarna är i bra skick, spänningen perfekt och så. Men bra kan bli bättre alltid och det vill jag ha :)

Extremt trevlig slinga för bakhjulsdrivna bilar denna här ute, man kommer inte upp i högre än 60blås kanske, för det slingar hela hela tiden, attans trevligt och säkert även ligga små drifta i mysfart om det snöat. Enda problemet är att det knappt varit snö senaste två tre åren här ute.
Hoppas på lite mer snö i år, nu när man har en manuell 940 med turbo :)

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]

Hej! Tänkte byta rem till generatorn på[…]

Airbag på 740

Var ingen airbag i ratten. Plockade bort locket oc[…]