joel80 skrev:Jag måste ha läst fel eller kommit ihåg fel när det gällde var dom skulle/ville sätta ned bollarna.
Det var mellan Danmark och Norge dom skrev att det var extra intressant att installeras...
Hmm. Var det liksom inte just det jag sade, fast jag uttryckte mig lite mer precist (se nedan)?
andersuw skrev:Förutsättningen för att siffrorna skall stämma är att vattendjupet uppgår till runt 700 meter. Sådana djup har vi mig veterligen bara på ett relativt begränsat område i vår nära omvärld, nämligen vid Norska rännan, strax söder om norska Sörlandet.
andersuw skrev:Tyskarna kan i någon direkt bemärkelse inte använda dem alls av det enkla skälet att systemet inte går att bygga någonstans i Tysklands närhet. Vattendjupen där är för dåliga. Norge skulle kanske kunna göra det i Norska rännan om de nu är intresserade. De har ju annars lite lagringspotential att ta av i form av befintlig vattenkraft. Enligt uppgift finns lämpliga förhållanden också vid Spaniens och Japans kuster. Men det är kanske inte av något större intresse för vår egen eller våra närmsta grannländers elförsörjning.
Tilläggas kan att det intressanta området (Norska rännan, "Norwegian Trench") mycket riktigt ligger mellan Danmark och Norge men på den norska sidan om mittlinjen och, så vitt jag kan se på kartan, inom Norges så kallade
"exklusiva ekonomiska zon" (en zon som sträcker sig 200 sjömil, d.v.s. ca 37 svenska mil, ut från kusten, eller, om man skall vara petig, gränsen för norskt "inre vatten").
Och även om norrmännen är generösa med att dela med sig av den reglerkraft de redan förfogar över via sin befintliga vattenkraft (inte minst mot danskarna som är starkt beroende av den för att deras omfattande vindkraft skall fungera) misstänker jag att de inte är särskilt intresserade av att sjösätta (bokstavligen) den här typen av projekt i den zonen, särskilt som de inte alls behöver det för egen del. Här gäller det således att inte blanda ihop vad som är tekniskt och/eller ekonomiskt intressant för en eller annan part med skarpa planer på installation. Några sådana finns ännu inte.
Sedan kan man ju inte låta bli att undra om och hur man tänker sig att få upp de här kulorna från havsbotten när de tjänat ut. Och hur man gör om de behöver servas. Var och en av dem väger ju som en robotkryssare (världens idag största krigsfartyg vid sidan av hangarfartyg) eller som drygt 5.000 Volvo V90 och det är ju inte helt lätt att jobba med vare sig bärgningsarbete eller service på 700 meters djup (särskilt, vad servicen beträffar, inne i en betongkula av det slag det här är fråga om). Om tanken är att de skall lyftas upp igen lär ju det jobbet kosta en vacker slant. Och sedan återstår frågan om de låter sig återvinnas eller i vart fall destrueras. Om tanken istället är att de skall ligga kvar kan man ju knappast säga att systemet är förnybart. Då har vi ju i praktiken omintetgjort möjligheten att lägga dit något annat eller ersätta dem när de tjänat ut samt dessutom kanske gjort irreparabel skada på ekosystemet.
Det står ju rätt många betongkadaver i form av förfallna bunkrar eller andra befästningar kvar efter andra världskriget. Anledningen är att de är lika svårförstörda som svårflyttbara, trots att de i många fall väger mindre och har tunnare väggar än pumpkulorna och trots att de inte ligger 700 meter under havsytan utan står väsentligt mer lättåtkomligt. Om man nu efter mer än 70 år inte tyckt det varit mödan värt att ta bort dem, vad har vi då för skäl att tro att det kommer att gå bättre med pumpkulorna?
joel80 skrev:och testerna gjordes i en sjö i Södra Tyskland på 100m djup.
Ja, närmare bestämt i Bodensee ("Lake Constance"), på ett djup som är en sjundel av det tilltänkta och med en modell som har en diameter 10 gånger mindre, en vikt som är 500 gånger mindre och en volym som är 1.000 gånger mindre än man tänker sig för de riktiga kulorna.
joel80 skrev:https://www.hubs.com/power/explore/2016 ... gy-storage
Dom skriver att dom räknar med att det kommer bli rätt kostnadseffektivt.
Närmare bestämt säger de bara att kostnaderna ligger i paritet med dem för annan pumpkraft, som är dyr, dyrare per kWh än batterier som jag påpekade tidigare.
joel80 skrev:Och att i och urladdningstid kommer ligga på ca 4h. (5MW effekt). Så varje boll skulle kunna driva minst 1000 villor under vinterkyla i 4h när vinden stannar av.
Det är möjligt att de skulle kunna driva 1.000 villor under den tiden. Jag har inte räknat på det. Men oavsett hur det ligger till på den punkten är ditt exempel missriktat. Systemet är främst tänkt att hantera dygnsvariationer i elbehov, snarare än perioder av dålig vind eller skillnader mellan sommar och vinter. För det senare är lagringskapaciteten helt otillräcklig.
Det är också för att hantera dygnsvariationer i elbehov som tyskarna utnyttjar sin befintliga pumpkraft. Man pumpar upp vattnet på natten, när elbehovet är mindre, och tömmer ut det på dagen, särskilt morgon och kväll, innan och efter att solkraften gett sitt för dagen. På det viset kan man jämna ut sin fossila elproduktion över dygnet för att därigenom göra vissa effektivitetsvinster.
Du förde för övrigt in pumpkulorna i diskussionen
här som ett svar på VolvoB20s fråga om hur vi i framtiden skall långtidslagra energi till vintern. Men för det ändamålet är de i själva verket helt odugliga.
joel80 skrev:Of relevance for European stakeholders, one site in particular is highlighted: the Norwegian Trench off the southern coast of Norway holds technical potential of 8 TWh. Ideal site conditions were also identified in the Mediterranean Sea, the Pacific and Atlantic coast of the U.S., and Japan.
Uppgiften om att Norska rännan erbjuder en potential på 8 TWh är felaktig. Som jag tidigare påpekat uppskattas den globala potentialen, d.v.s. utbyggnadsmöjligheterna totalt sett i hela världen, till knappt en TWh, närmare bestämt 0,893 TWh. I det här fallet, precis som ifråga om EUs regler i relation till den svenska luftkvaliteten som vi tidigare diskuterade, gäller det att gå till primärkällan, d.v.s.
det projektansvariga Frauenhoferinstitutets sajt. Den siffra man då hittar för den globala potentialen är 893.000 MWh, vilket är detsamma som 893 GWh, vilket i sin tur är detsamma som 0,893 TWh. Troligen har den skribent du citerar blandat ihop Giga och Tera och därför uppgett en siffra som är 1.000 gånger för hög när det gäller systemets verkliga potential om det skulle sjösättas i Norska rännan.
joel80 skrev:He added that, “the economics have turned out nicely — all things considered, CAPEX would be very similar to pumped storage; 1,500 euros to 2,000 euros (US $1,675-$2,231) per kW (location dependent). It’s very encouraging for a storage system. Projected efficiency is also very comparable to pumped storage, somewhere in the region of 75 percent cycle efficiency is what we’re expecting.”
Commenting on estimated lifetime costs of storage, he said, “[at] 1000 cycles/year (3 cycles/day), 20 MWh storage per sphere, 5 MW pump turbine, four-hour charge/discharge cycle – [we expect] a levelized cost of storage of about 2 euro cent per KWh. That’s a very competitive price.”
Se min kommentar rörande de ekonomiska förutsättningarna ovan.
joel80 skrev:Och här läste jag:
Ultimately, the aim is to place the tanks in the area of offshore wind farms. But for now, the institute choose the lake because it is more practical for the tests.
Visst. Som jag tidigare påpekade tänker man sig att placera kulorna på runt 700 meters djup i havet, inte på 100 meters djup i Bodensee. Men några skarpa planer på installation finns ännu inte.
Du skrev i ett tidigare inlägg
här:
joel80 skrev:Lagring av vindkraft i större skala är redan i inledningsfasen. Ett gemensamt bygge av Tyskland med om det var Danmark eller England, i en jättevindpark i havet.
Var det pumpkuleprojektet du då hade i åtanke. I så fall är det du skrev vilseledande. Om inte, vad var det för annat projekt du hade i åtanke?
joel80 skrev:I och med att det verkar skapligt kostnadseffektivt ser jag ingen anledning att skrota idén just nu. Och miljömässigt känns det vettigt i nuläget, så länge livslängden inte är extremt kort.
Det är tyskarnas sak att avgöra om de tror det är så kostnadseffektivt att de så småningom kan sälja systemet eller idén till andra länder. Själva har de som sagt ringa möjligheter att dra nytta av det. Min egen bedömning av den samhällsekonomiska bärkraften är rätt pessimistisk, inte därför att systemet är dyrare än annan pumpkraft (jag förutsätter att projektörerna räknat rätt i det avseendet) utan därför att jag tror lagring i form av kemiskt bränsle kommer att te sig mer samhällsekonomiskt gynnsam och mindre riskfylld, särskilt som pumpkulesystemet inte kan förväntas vara klart att börja installeras förrän om 5-10 år, då jag misstänker att tekniken för lagring av förnybar energi i form av kemiskt bränsle kommer att ha gått starkt framåt jämfört med idag.
Vid lagring i form av kemiskt bränsle kan man också dra fördel av de landvinningar ifråga om effektivitet som gradvis görs. Pumpkulorna lär däremot förbli på den effektivitetsnivå de hade från början eller sämre, vartefter de slits. Jag tror knappast det är realistiskt att uppgradera dem vare sig på plats eller genom att ta upp dem för det ändamålet.
joel80 skrev:Sen har jag inte alls varit helt negativ till lagring i kemisk form, men visst lite skeptisk då det verkar vara väldigt energikrävande med electrolys, och att man om man inte kör electrolys ofta använder fossil naturgas. Effektiviteten av bollarna sägs vara 75% (25% förlust av "i och urladdning".)
Det här med vad som är väldigt energikrävande är ju en fråga om vilket perspektiv man anlägger och vad man egentligen lägger in i benämningen "väldigt energikrävande". Den verkningsgrad som man idag kan räkna med i praktiska tillämpningar av elektrolys är ju i själva verket klart bättre än den vi kan räkna med vid många andra konverteringar mellan energislag.
Dessutom pågår ett intensivt forskningsarbete för att höja verkningsgraden vid elektrolys. Ett forskarlag rapporterade för något år sedan att de lyckats uppnå en verkningsgrad på drygt 30 procent i övergången från solstrålning till vätgas och ca 80 procent i den del av processen som avser steget mellan den el solstrålningen genererar och vätgasen. Sådana framsteg innebär ju en hel del för såväl den samhällsekonomiska som företagsekonomiska bärkraften, där jag i den samhällsekonomiska kalkylen också inbegriper miljökostnaderna för olika lagringsalternativ.
https://www.researchgate.net/publicatio ... cy_over_30
Även i kommersiella tillämpningar gör man nu anspråk på att nå upp till 80 procents verkningsgrad vid vätgaselektrolys:
http://nelhydrogen.com/assets/uploads/2 ... ochure.pdf
Här är ett intressant projekt där man siktar på att visa att 85 procents verkningsgrad kan nås i en SOEC (Solid Oxide Electrolysis Cell), d.v.s. en SOFC (Solid Oxide Fuel Cell) körd "baklänges". Tanken är i det här fallet att generera metangas snarare än vätgas, där den förstnämnda har den fördelen att den är enklare att lagra. Med den teknologin kan man fullt ut utnyttja både den distributionspotential och den lagringspotential på över 200 TWh som Tyskland har i sitt gasnät:
http://www.helmeth.eu/index.php/project
Såhär tänker de sig en integrerad P2G-lösning ("Power to Gas"). Observera länkarna ut till uppvärmning respektive industriprocesser längst ned till höger i diagrammet. De är inte oväsentliga. I Tyskland värms ungefär hälften av bostäderna med naturgas, exklusive fjärrvärme som också använder en del naturgas. Industrier använder förstås också en del naturgas. I framtiden borde förstås naturgasen ersättas av förnyelsebar energi inte bara för elproduktion utan också när det gäller uppvärmning av byggnader och för industriella processer av olika slag. Diagrammet ger ett bud på hur det kan gå till.
Helmeth P2G.jpg (149.79 KiB) Visad 637 gånger
Det här med att man för helt andra ändamål än dem vi nu talar om framställer vätgas från naturgas har förstås ingen som helst bäring på frågan om förnybar vätgasproduktion kan hjälpa till att lösa de lagringsproblem vi talar om. Tycker du också att vi bör betrakta solel och vindkraftsel med misstänksamhet bara därför att det mesta av den el som idag produceras i världen är fossil till sitt ursprung?
joel80 skrev:Kan man förfina electolys-processen tror jag absolut det kan vara en del i långtidslagring för elproduktion under perioder med högre behov är produktion. Det har jag skrivit tidigare också.
Tja vad du i själva verket antytt är att elektrolysprocessen inte kan "förfinas" i bemärkelsen effektiviseras annat än högst marginellt. Jag gav just prov på motsatsen.
joel80 skrev:Vattenkraften kan man kanske förfina ett antal procent med förfinad teknik. Att bygga ut den med fler kraftverk är problematiskt då det påverkar närmiljön kraftigt och är inget jag har vurmat för. :/
Du har inte vurmat för utbyggnad av den opumpade svenska vattenkraften, men däremot uttryckt entusiam för vattenkraft i största allmänhet, inte minst pumpkraft, vilket var vad jag hade i åtanke.