- tis 26 sep 2017, 17:37
För ett tag sedan så började bilen, som är en s60 D5 2002 tok koka, samtidigt som värmen i kupén försvann. Jag fick då tipset att vattenpumpen lagt av, vilket lät som en trolig orsak, och jag rusade iväg och inhandlade ny pump och kamrem.
När jag tog loss den gamla pumpen så fick jag ut något som enklast kan beskrivas som gelé.
Fick en förklaring att det kan bli så när man blandar olika sorters glykol.
I vilket fall som helst så spolade jag efter bästa förmåga ur systemet, ink värmepaketet monterade nya komponenter minus termostat, då min tanke var att köra nån vecka med rent vatten för att "skölja" systemet ytterligare.
Jag lade därför inte märke till hur mycket vatten som gick i, utan jag fyllde tills det var fullt.
När det sedan var dags för glykol och termostat (spolade en gång till för säkerhets skull) blev jag lite konfunderad över att det bara gick i 4.5 liter kylvätska, men sedan var det fullt... [FACE SCREAMING IN FEAR]
Jag misstänker att det finns ytterligare 7-8 liter gelé i motorn.
Så nu till frågan... Hur får man ut det, när spola ur med slang inte funkar? Lyfta toppen och skrapa varje kanal för hand?
Jag kan ju inte vara först med detta dilemma... (hoppas jag)
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
När jag tog loss den gamla pumpen så fick jag ut något som enklast kan beskrivas som gelé.
Fick en förklaring att det kan bli så när man blandar olika sorters glykol.
I vilket fall som helst så spolade jag efter bästa förmåga ur systemet, ink värmepaketet monterade nya komponenter minus termostat, då min tanke var att köra nån vecka med rent vatten för att "skölja" systemet ytterligare.
Jag lade därför inte märke till hur mycket vatten som gick i, utan jag fyllde tills det var fullt.
När det sedan var dags för glykol och termostat (spolade en gång till för säkerhets skull) blev jag lite konfunderad över att det bara gick i 4.5 liter kylvätska, men sedan var det fullt... [FACE SCREAMING IN FEAR]
Jag misstänker att det finns ytterligare 7-8 liter gelé i motorn.
Så nu till frågan... Hur får man ut det, när spola ur med slang inte funkar? Lyfta toppen och skrapa varje kanal för hand?
Jag kan ju inte vara först med detta dilemma... (hoppas jag)
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
- By S6024t