Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
NicklasO skrev:För det första heter det silikon, om du inte önskar att ta allt på engelska..
Bara en vana.. Sorry,,,,
För det andra har du ingen anning om vad du pratar om.
Jag vet vad som skiljer flyktiga silikoner som i sonax burkar mot emulgerade, och det är enormt stor skillnad.
Emulgerade silikoner är som sagt just inte flyktiga så det spelar ingen roll om du använder dem bredvid en lackbox, dem är lätta att tvätta bort.
Vi har redan haft denna debatt och den förlorade du och autosmart ganska stort..
Klart det är skillnad, men kom inte och säj att emulerande silikon är bra.
Även det ställer till det för lackare.
Men det är som vanligt inte värdt att debbatera med dig för om dina fakta inte räcker till hittar du på istället.
Snarare att du/ni inte hittar någon fakta som säjer emot det jag säjer.
Silikon är ett glansmedel och är inte bra i vilken form det än är.
Att en del börjar använda det är för de insett att det är svårt att slå glansen det ger.
Att sen autosmart inte vill visa att de använder det på sin webbsida eller på flaskorna är en annan sak. Det står klart och tydligt i databladen.
Tycker det bara är fegt att inte göra det.
Deras försvar för det var ju att de inte vill skylta med det eftersom det har negativ klang.. tro fan för det när det är silikon....
Carneuba vax är absolut mkt bra att lägga på utställningsbilar, speciellt med solid lack, men som sagt är skyddet inte speciellt bra.
Juppz.. Men på utställnijngsbilar elelr bilar du vaxar ofta spelar inte hållbarheten så mycket roll.
Skall man ha hög hållbarhet så väljer man inte vax alls.
Du tycker inte att Platinum är speciellt, men det gör enormt många andra i europa, det säljer extremt bra över allt.
Jo jag vet att det säljs, men det gör andra medel också. Inkl Turtle vax, inte innebär det att det är bäst för den skullen.
Vilket vax med samma glanstal, och hållbarhet som platinum/superblank skulle ni rekomendera då?
Tycker för övrigt inte vax har speciellt med hållbarhet. 3-6 månader på sin höjd om du inte tvättar bilen med de medlen som krävs för att få den ren.
Som jag sagt tidigare finns numera Sonax hårdvax utan silikon. Det är extremt blankt. Har lagt det på många bilar nu. HAr jämfört det med olika vaxer/toppskydd som autosmart har. Kan inte säja det är sämre än dem, snarare bättre.
Frånsett från sonax flytande silikonvax då...
Fortfarande är det den gamla röda du tänker på. Den nya finns det ej silikon i..

Greetz
av NicklasO
Det är som sagt ingen idé, läs stacken tråden där du och johnny på smartab diskuterar, märk att det bara är du som är negativt inställd till emulgerade silikoner, men du har ju aldrig fel så..

Jag vet vid det här laget att det bara är sonax som gäller, men faktumet att smartab är sveriges största återförs till proffs är ju kvar.

Men dem har ju såklart oxå fel..

Dem går väldigt bra på konsumentmarknaden, utan att fylla bilsport o andra tidningar.

Och med det lämnar jag den här diskutionen för tillfället..

/
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tror jag håller mig till bara lahega från och med nu. :lol:
av Lindfalas
NicklasO skrev:Det är som sagt ingen idé, läs stacken tråden där du och johnny på smartab diskuterar, märk att det bara är du som är negativt inställd till emulgerade silikoner, men du har ju aldrig fel så..
Det är klart flera som är negativ till emulerande silikoner.
Det som skiljer mej och Johnny är att han säjer produkterna. Givetvis vill han att de skall vara så bra som möjligt och att inte detta kommit fram.
Här lovade han att han skulle ta fram all fakta om det från sin leverantör av silikonet, men inget har hänt. Dock vet jag att det har cirkulerat i smartab om detta och de har spridit att emulerat silikon är helt ofarligt. Tror knappast miljönämden delar deras uppfattning.
Oavsett vilket silikon du använder så är det negativt på ett eller annat sätt.
Jag vet vid det här laget att det bara är sonax som gäller, men faktumet att smartab är sveriges största återförs till proffs är ju kvar.
Som jag sagt tidigare till dej så använder jag mycket av Sonax av naturliga skäl, men det hindrar mej INTE från att använda andra saker..
Tro mej.. Sonax/Cifab får verkligen reda på vad jag tycker om deras saker.
De har fåt svidande kritik för sånt som inte har funkat som de sagt. Däremot har de lyssnat och gjort saker bättre. Vilket jag uppskattar mycket.
De vet mycket väl att jag inte skulle använda en produkt om jag inte tyckte den var bra och jag är inte feg att säja vad jag tycker.
Dem går väldigt bra på konsumentmarknaden, utan att fylla bilsport o andra tidningar.
Tja det kanske det gör, men de är långt efter andra märken..
En av orsakerna är dock att de inte säljs där folk är.
Och med det lämnar jag den här diskutionen för tillfället..
Som vanligt när du har noll att komma med.

Men åter till trådens ursprung när försäljaren gått.

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
Intressant det där om emulgerade silikoner (nu skriver jag det också på svenska..) . Jag jobbar på ett ganska stort bilföretag där man testar allt för silikonförekomst, i vissa områden är det nära på löjligt kan man tycka, men problem med kontamination även av så vardagliga produkter som tvål, handkräm och t.o.m datorskrivare kan (och har) gett stora problem. Ett par hundra kraterskadade motorhuvar är inte att leka med...
Så med bakgrund av detta tycker jag att det är konstigt att man använder produkter med emulgerade silikoner (har inte kollat databladen för t.ex Platinum eftersom jag har semester och jag har ingen anledning att misstro Lindfalas på den punkten) om de är skadliga för verksamheten.
Jag har även roat mig i yngre dar att jobba extra åt en lackerare, på den tiden torkade vi alltid allt med silikontvätt/borttagare innan vi började slipa, och vi hade heller inga problem med kratrar. Och på den tiden var det väl i stort sett 100% Sonax flytande hårdvax som gällde hos hemmaputsarna..

/Thomas
av Lindfalas
Funk skrev:Intressant det där om emulgerade silikoner (nu skriver jag det också på svenska..) . Jag jobbar på ett ganska stort bilföretag där man testar allt för silikonförekomst, i vissa områden är det nära på löjligt kan man tycka, men problem med kontamination även av så vardagliga produkter som tvål, handkräm och t.o.m datorskrivare kan (och har) gett stora problem. Ett par hundra kraterskadade motorhuvar är inte att leka med...
Så med bakgrund av detta tycker jag att det är konstigt att man använder produkter med emulgerade silikoner (har inte kollat databladen för t.ex Platinum eftersom jag har semester och jag har ingen anledning att misstro Lindfalas på den punkten) om de är skadliga för verksamheten.
Äntligen en som förstår vad jag pratar om.
Oavsett form på silikonet så är det inte bra.
Inte en slump att de som haft det går ifrån det.
Dock förstår jag inte att en del företag väljer att börja med det.
Platinum innehåller inte silikon vad jag vet, men det finns andra produkter från autosmart som gör det. Enligt dem själva är det helt normalt att det gör det och det är ofarligt och skall klassas som silikon fria. En av orsakerna till att de inte ville ha debatt längre med mej.
Men som vanligt är det försäljare som håller på och då är allt bra som de säljer.
Jag har även roat mig i yngre dar att jobba extra åt en lackerare, på den tiden torkade vi alltid allt med silikontvätt/borttagare innan vi började slipa, och vi hade heller inga problem med kratrar. Och på den tiden var det väl i stort sett 100% Sonax flytande hårdvax som gällde hos hemmaputsarna..
/Thomas
Är som du säjer inte ett stort problem längre, men det kan ställa till förtret när man lackar. Även om den gamla sorten silikon var mycket värre.

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
Njae.. snarare tvärtom. För trots denna rigorösa kontroll så använder vi just flera produkter från Smartab, även om de som klart och tydligt innehåller "fritt" silikon inte är bland dem. Av infon som ges i säkerhetsbladen, Smartabs infoblad och vår silikonkontroll drog jag slutsatsen att dom inte innehåller silikon över huvud taget. Om dom nu innehåller emulgerat silikon så anser i alla fall inte "silikonpoliserna" på företaget att det är ett problem i lackhänseende. Som jämförelse tilläts inte användandet av en silikonslang i motorrum pga risk för kontaminering av limsträngarna till rutmonteringen på Volvo Torslandaverken, medan då emulgerade silikoner verkar vara OK i närhet av lackeringsverksamhet..
Hursomhelst, jag känner att jag behöver läsa på lite om just emulgerade silikoner och dess flyktighet då det finns så vitt skilda åsikter.

/Thomas
av Lindfalas
Funk skrev:
Njae.. snarare tvärtom. För trots denna rigorösa kontroll så använder vi just flera produkter från Smartab, även om de som klart och tydligt innehåller "fritt" silikon inte är bland dem. Av infon som ges i säkerhetsbladen, Smartabs infoblad och vår silikonkontroll drog jag slutsatsen att dom inte innehåller silikon över huvud taget. Om dom nu innehåller emulgerat silikon så anser i alla fall inte "silikonpoliserna" på företaget att det är ett problem i lackhänseende. Som jämförelse tilläts inte användandet av en silikonslang i motorrum pga risk för kontaminering av limsträngarna till rutmonteringen på Volvo Torslandaverken, medan då emulgerade silikoner verkar vara OK i närhet av lackeringsverksamhet..
Hursomhelst, jag känner att jag behöver läsa på lite om just emulgerade silikoner och dess flyktighet då det finns så vitt skilda åsikter.

/Thomas
Oki...
Vet i ett fall nyligen som lackare haft problem med emulerad silikon.
Men visst florerar det mycket om detta.. svårt att veta vad som gäller.
Tycker det är konstigt om de inte tillåter en silikonslang, men tillåter det i polermedel/vax. Men de kanske inte använder just de sorterna heller.

Här är iaf ett medel från dem som innehåller det, trots det inte står på webbsidan.
http://www.smartab.com/produkter/silversealnano2k.htm

Greetz
av NicklasO
Hej, gör ett inlägg för att hjälpa lite.
Det emulgerande silikonet som finns i vissa av smartabs produkter fungerar som ett bindemedel, inget glansmedel, och är i 0.??% istället för många andras produkter där det handlar om väldigt många %.

Och skillnaden mellan en flyktig och en emulgerad silikon förklarade jag ju innan.

Därför klassas smartabs produkter som silikonfria, dvs att produkterna har inte de negativa egenskaper som silikonbaserade medel har i vanliga fall.

Sätt dig och läs på stackensbilvard.se så kan du läsa en del både om emulgerade silikoner, samt vad lindfalas är för en sorts person..

/
Funk skrev:

/Thomas
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Jag kör med Autoglyms medel. Fungerar kanon och har bra hållbarhet..! Lättjobbat dessutom.

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]