- sön 24 sep 2017, 17:06
#1199817
De idéer som beskrivs i den artikel du länkar till är något jag är medveten om sedan länge. Men vad det då handlar om är att med hjälp av ett utbyggt ledningsnät utnyttja den potential den norska vattenkraften (som, motsats till vad som är fallet i Sverige, ensam svarar för snart sagt hela landets elproduktion och elbehov) har att fungera som balanskraft för den oregelbundna produktion som sol- och vindkraft ger upphov till i grannländerna. Jag ser inget fel med att göra så förutsatt de infrastrukturella kostnaderna ter sig rimliga både ekonomiskt och miljömässigt. Men man måste ha klart för sig att det inte är en lösning som kan hjälpa till annat än på marginalen. Det den kan hjälpa till att hantera är mindre och kortsiktiga svängningar i ett övergångsskede då sol- och vindkraft ännu bara svarar för en mindre del av elproduktioneni grannländerna, inte de stora kortsiktiga svängningar som vi så småningom måste räkna med och inte heller de stora säsongsvariationer i elbehov kontra elproduktion som vi också måste räkna med.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut