Lövet skrev:Vänta här nu, påstår du på fullt allvar att det är sämre för utsläppen att välja en elbil istället för dieselbil?
Nej, det påstår jag inte. Men jag kan heller inte acceptera att andra tror per automatik att det blir bättre för utsläppen att välja elbil. Faktum är att ingen vet detta. Ändå är storskaligt införande av batterifordon en helig sanning. Det är detta som både skrämmer, provocerar och irriterar mig.
Innan din fråga kanske kan besvaras måste man
t.ex. reda ut följande (samt mycket mer):
-Definition av vilka utsläpp som diskuteras, t.ex. CO2.
-Definition av utgångsläget för ökningen eller minskningen.
-Definition av kriterier för omfattningen av de ingående parametrarna, t.ex. WTW, LCA, etc.
-Definition av vilka antaganden som måste uppfyllas för att en kalkyl ska besannas, t.ex. elenergiproduktionens g CO2 / kWh.
-Hur lång tid det tar innan antagen situation inträffar och hur stor extra belastning det medför under "återbetalningstiden" och om den marginalen finns för klimatet
-Fysisk naturresursåtgång, både engångs under omställningen och cykliska efter omställningen
-Hänsyn måste tas till förändringar av relativiteten mellan olika alternativ pga löpande teknisk utveckling
Idag är man inte överens om definitionerna. Än mindre är man överens om hur man ska räkna. Men med de data som övergripande finns tillgängligt om hur elenergiproduktionens klimatpåverkan globalt ser ut idag och hur fossilbränslets klimatpåverkan ser ut idag så är det enkelt att inse att globalt införande av batterifordon idag inte skulle ändra fordons klimatpåverkan tydligt nog. Vare sig uppåt eller neråt. Den enkla sanningen är att idag lirar ett batterifordon i samma dåliga klimatdivision som ett jämförbart fossilt drivet fordon. Men imorgon heter det annorlunda. Man intecknar en stor omställning av global elenergiproduktion som ska ske. Men det är ju imorgon det. Men det ser tyvärr inte ut att ske. Redan idag är det en sanning att det inte sker snabbt nog för att möjliggöra att batteribilar skulle bli markant mindre klimatpåverkande.
Missförstå mig inte. Det jag skrivit ovan betyder inte att jag anser att vi ska köra på "business as usual" med fossilt drivna bilar. Det är absolut inget alternativ det heller. Jag vänder mig helt enkelt mot dagens felaktiga tro på att batteribilar skulle vara en frälsning som är tillräcklig. Dessutom är många frågor som sagt kvar att besvara gällande resurs och klimatpåverkan för batteriframställning. Det finns snart sagt lika många åsikter om detta som det finns människor på jorden. Det enda som är säkert är att allt är osäkert vad gäller batterifrågan. De fossilt drivna bilarna kan mer och mer köras på alternativa bränslen som dessutom hela tiden påverkar kalkylen relationsmässigt mot batteribilar. Utvecklingen sker över alla områden. Inte bara batteribilar. Men nu så är det PK att tala om förbud för vissa teknologier samt att ensidigt favorisera elfordon/batterifordon. Detta anser jag vara ett stort misstag, Jag tror att vi är tvungna till att förhålla oss otroligt ödmjuka och vara teknikneutrala i alla satsningar så vi inte stänger några dörrar som sedan inte går att öppna.
Hoppas jag inte gör dig besviken när jag inte kunde svara varken ja eller nej på din starkt förenklade fråga.