Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jakobsson
Hur många ämnen börjar inte med den fråga? Nu även mitt...

Någon som vet vad det kan vara? Det är ett lätt klonkljud som uppstår från höger fram då jag kör iväg från stillastående och som även ibland uppstår vid inbromsning till stillastående. Det kommer bara en gång. Allså bara ETT klonk vid start och ibland vid inbromsning.

Hade ett mer intensivt metalljud vid motorvägskörning igår. Det dök upp vid 100km/h men försvann efter ett tag.

Har fått höra att det kan vara en drivaxel eller drivknut, men det hörs inget vid skarpa svängar och inget vid kraftiga gaspådrag.

om det är drivaxeln eller knuten, är det något som den nåt så när händige kan ordna själv?

Hoppas någon kan reda ut dessa frågetecken åt mig.

Johan
V70n 2.4T 2002
av ok3084
Har samma ljud på min bil... var inne hos volvo idag så de fick lyssna på det. De tror att det behövs en omlimning av drivaxlar fram. Verkade vara ett vanligt fel på V70 enligt dem, jag kör en xc70 -05.

/Ola
av Motörhead
Samma här. Det konstiga är att jag hade exakt samma ljud på min 855
-94 också. Några sekunder efter start så klonkar det till i vänster fram.
Användarvisningsbild
av greeeken
ok3084 skrev:Har samma ljud på min bil... var inne hos volvo idag så de fick lyssna på det. De tror att det behövs en omlimning av drivaxlar fram. Verkade vara ett vanligt fel på V70 enligt dem, jag kör en xc70 -05.

/Ola

Det låter ju billigt
av uut383
Har haft min V70 inne för liknande symtom. Dom limmade "Drivaxelsplines", pris: 446,98 (Rejmes i örebro). Men så tyckte dom att jag skulle byta en momentarm i motorn och ett motorfäste också... :???:
Användarvisningsbild
av Mr 76
jakobsson skrev:Hur många ämnen börjar inte med den fråga? Nu även mitt...

Någon som vet vad det kan vara? Det är ett lätt klonkljud som uppstår från höger fram då jag kör iväg från stillastående och som även ibland uppstår vid inbromsning till stillastående. Det kommer bara en gång. Allså bara ETT klonk vid start och ibland vid inbromsning.

Hade ett mer intensivt metalljud vid motorvägskörning igår. Det dök upp vid 100km/h men försvann efter ett tag.

Har fått höra att det kan vara en drivaxel eller drivknut, men det hörs inget vid skarpa svängar och inget vid kraftiga gaspådrag.

om det är drivaxeln eller knuten, är det något som den nåt så när händige kan ordna själv?

Hoppas någon kan reda ut dessa frågetecken åt mig.

Johan
V70n 2.4T 2002

Även jag har samma symptom som "Jakobsson". Det har uppkommit ett klonk (en gång) vid högersväng i lägra farter.

Läste detta om drivknutarna om att de skall limmas och fettas in.
Kan man själv på något enkelt sätt kolla om det verkligen är drivknuten?
Är det farligt att köra med det ett tag, skall ju köra med bilen på semestern (ca 130 mil)? Vad kan hända om jag kör med det sähär i ett par veckor?

Tacksam för snabbt svar då jag skall köra de 130 milen i morgon (söndag) :(

Bil: V70N 2,4T-01, automat, 6000 mil.

// Mr 76
av pathrik_85
Det verkar va ett väldigt vanligt fel på v70.. har precis samma på min 03:a.
Användarvisningsbild
av v70 ocean race
Det skrivs väldigt mycket om lim.
Vad är det för lim dom använder?
För det kan väll inte vara så svårt att fixa själv?
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]