- fre 22 sep 2017, 20:31
Den avgörande skillnaden mellan oss är således inte att jag är mer extrem än du utan att jag ställer en fråga som du hoppar över: Hur kan du i praktiken tillse att en ny batteribil som du kopplar in på elnätet inte ger upphov till en merproduktion av just "fulel"? Det du bör ha i åtanke när du besvarar den frågan är att det elnät du i praktiken kan ansluta till inte är svenskt utan i produktionshänseende nordeuropeiskt (de nordiska länderna plus Tyskland, Polen och de baltiska länderna). Så här ser det europeiska nätet i praktiken ut, där länkarna är högspända likströmsledningar byggda enkom för att underlätta överföringen av el i stor skala mellan de berörda länderna.
Malmstroem skrev:Det är kanske inte så förvånande att det är de mest extrema som fortsätter att argumentera.Jag antar att du ser mig som en av "de mest extrema som fortsätter att argumentera" och ser dig själv som den mer moderata kraft som förmår formulera en välövervägd mellanposition. Kanske är du mot den bakgrunden förvånad över att jag inte har minsta problem att hålla med om allt vad du ovan säger, möjligen med reservation för att en batteribil blir renare än en dieselbil bara om den inte enbart drivs utan även tillverkas på ett miljömässigt hållbart sett.![]()
Dieselbilarna blir renare och renare, och bränslet de körs på blir i större och större utsträckning förnybart. Om det råder det knappast någon diskussion.
Att en elbil som drivs på vettigt producerad el är renare torde det inte heller råda någon större diskussion kring.
Det borde inte heller vara någon större diskussion om att en elbil som drivs på fulel (d.v.s. från t.ex. kolkraft) inte är speciellt miljövänlig.
Den avgörande skillnaden mellan oss är således inte att jag är mer extrem än du utan att jag ställer en fråga som du hoppar över: Hur kan du i praktiken tillse att en ny batteribil som du kopplar in på elnätet inte ger upphov till en merproduktion av just "fulel"? Det du bör ha i åtanke när du besvarar den frågan är att det elnät du i praktiken kan ansluta till inte är svenskt utan i produktionshänseende nordeuropeiskt (de nordiska länderna plus Tyskland, Polen och de baltiska länderna). Så här ser det europeiska nätet i praktiken ut, där länkarna är högspända likströmsledningar byggda enkom för att underlätta överföringen av el i stor skala mellan de berörda länderna.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut