Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Apropå "ocker-priset" på mjukvara, skulle det kännas bättre om verkstaden körde in din bil i hallen och lät den stå där totalt tre timmar, trots att arbetet tog 10-15 minuter? Och när du får tillbaka bilen säger mekanikern att "det gick bra, men det var lite jävligt. Sakerna ville inte riktigt samarbeta."

Då har du fått mer för pengen sa att säga. :-)
Samtidigt som det känns dyrt, så kostar ju som sagt utvecklingen, hårdvaran som redan är inbyggd i bilen och ska betalas av de som faktiskt aktiverar funktionen, kartorna ska hållas uppdaterade osv osv.

Som med allt annat - efterfrågan styr priset. Sålänge kunderna är beredda att betala kan man hålla priset X, och är det för många som köper det (läs: resulterar i för mycket support/merkostnader) så skruvar man upp det lite till tills man når "lagom" nivå.
Aktivera navigationen (tryck på NAV) med ett simkort instoppat eller anslut via blåtand. Då kan du testa i online versionen light, vad jag förstått finns inte alla funktioner men är bättre än en sugpropp i rutan :)
absinthe skrev:Aktivera navigationen (tryck på NAV) med ett simkort instoppat eller anslut via blåtand. Då kan du testa i online versionen light, vad jag förstått finns inte alla funktioner men är bättre än en sugpropp i rutan :)
Tack, ska prova.
Daniel73 skrev:
andersuw skrev:Styckekostnaden för mjukvara är ju nästintill noll när den väl är på plats. Det betyder ju inte att det inte kostat något att utveckla den eller att underhålla den, t.ex. ifråga om kartuppdateringar. Så jag tycker inte det är orimligt att Volvo tar en del betalt trots att kostnaden för "installation" numera är så gott som obefintligt. Hur mycket det är rimligt att ta kan man som vanligt diskutera. :D
Tror ju inte att Volvo skapat mjukvaran själva.
Det kan mycket väl vara så att dom i sin tur betalar en mer eller mindre saftig summa per installation.
Var på väg att göra samma tillägg till vad jag skrivit. :D Men kostnader blir det förstås även om Volvo inte gjort mjukvaran själva.
Det speciella är ju att man befinner sig i monopolsituation då det endast finns en leverantör av mjukvara till din inbyggda Navi. Därför kan man ju enkelt dubbla priset 20-30 ggr mot priset för mjukvaran till en smartphone där flera leverantörer konkurrerar mot varandra och du kan välja som kund. I detta faller 200 kr mot 6000 kr för en europalicens.
Nja, man konkurrerar ju med andra bilar när det gäller priset på tillvalen vid bilköpet. Efter det finns det förstås bara ett ställe att gå till. Sedan kanske det till någon del handlar om att man sprider ut priset för hårdvaran. I den här generationen, i motsats till tidigare valde ju Volvo att sätta samma hårdvara i alla bilar med den högsta infotainmentnivån, Sensus Connect, även de som inte hade navi från början. Sedan handlar det kanske till någon del också om försäljningsvolymerna för mjukvaran, som jag skulle tro är lägre för den som sitter i den inbyggda navin.
Man konkurrerar ju också med lösa navigatorer. Som framgått ovan finns det gott om folk som inte uppskattar de uppenbara fördelarna med en inbyggd navigator så till den grad att de betalar mycket mer för den. Navigatorer som Garmin nüvi, med rimliga priser och livstidskartor, har förstås varit bidragande till varför en inbyggd navigator inte längre kostar 40000 och varför man kan ladda ner kartuppdateringar till den själv från internet.
Att många idag har en telefon som är kapabel att vara navigator har förstås också gjort att funktionaliteten har man redan "gratis", eller i alla fall utan att lägga till någon extra kostnad, så viljan att betala en massa för att få en sån funktion till är lägre. Sånt trycker ju ner priserna.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]