Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EvergreeN
Hej!

Nu har jag för andra gången hämtat min bil från felsökning/reparation hos auktoriserad volvoverkstad - utan att felet åtgärdats.

Jag lämnade in bilen p.g.a. ett missljud som uppstår när jag kör i gupp och/eller svänger. Det hörs bara ibland men då väldigt tydligt.

Det närmaste jag kan beskriva ljudet är som metalliskt, som om något "smäller till" i underredet. Ljudet kommer oftast från vänster fram, men kan även höras mitt framifrån och ibland låter det nästan som om det kom bakifrån.

Bosse Bildoktorn sa i ett program att en fjäder som gått av kan ge ifrån sig sådana ljud och att dom fortplantar sig så att det är svårt att avgöra vartifrån dom kommer. Någon som vet bättre?

Det är i.v.f. som helst inte krängningshämmare, yttre länkarmar eller spindelleder som låter - för dom har verkstaden felaktigt bytt ut. Riktigt uselt att dom inte kan bestämma felet, och bara chansar på att byta ut saker som det skulle kunna vara. Jag har inte råd att lämna in bilen för fler fantom-reparationer nu.

Vad ska jag göra?

ps. besök på GDS-hall är inplanerat för att kolla om alla fjädrar är OK, jag ryckte i dom när bilen stod parkerad och då kändes dom ordentliga. Man kanske måste hissa upp bilen i underredet för att avbelasta fjädrarna innan man kan känna om dom är av?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Ett vanligt fel. Hade samma på min V70 2002.
Fjädern rör sig i fjäderskålen. Detta åtgärdas med ett gummi inlägg mellan fjäder och dämpare. Detta borde din Volvoverkstad kunna!
Om du har någon garanti kvar så be dem montera dessa. Annars är det rätt så dyrt, ca: 4000 kr för båda framfjädrana med arbete (togs av min MRF garanti från handlaren)

/Henrik
av andezon
henka35 skrev:Hej

Ett vanligt fel. Hade samma på min V70 2002.
Fjädern rör sig i fjäderskålen. Detta åtgärdas med ett gummi inlägg mellan fjäder och dämpare. Detta borde din Volvoverkstad kunna!
Om du har någon garanti kvar så be dem montera dessa. Annars är det rätt så dyrt, ca: 4000 kr för båda framfjädrana med arbete (togs av min MRF garanti från handlaren)

/Henrik
anledningen till att man la gumminlägg var att det var högt vägljud och inte något smällande ljud. kan därimot tänka mig att det är fel på stötdämpare eller övre fläderbenslagring...
Användarvisningsbild
av EvergreeN
Jag läste också i en gammal tråd att det kunde bero på att drixaxlarna fettats in för mycket på fabriken, någon som hört talas om det?

För att förtydliga mitt problem: Ljudet kan uppstå i vilken hastighet som helst, och oftast när man svänger vänster, när man accelererar efter en vänstersväng eller när man kör i ett gupp. Det kan uppstå i vilken hastighet som helst. Det går inte att provocera fram ljudet, ibland låter det och ibland inte.. Det är en ljudlig smäll/knak och det är inga andra missljud när jag åker.

Fjäderbenslagring är också något som jag skulle kunna tänka mig är fel. Eftersom det inte är högt vägljud så är det nog inte problem med fjäderskålen och att drivaxlarna fettats in för mycket och blivit glappa känns ganska långsökt?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Efter montaget av gummina så fösvan det metalliska ljudet.
Dock hade jag kvar ett klonkande ljud. Detta försvan med stötdämpar och fjäderbenslager byte (vid 4500 mil!!).

/Henrik
av Jaco
Henka, vad kostade det att byta stötdämpare + fjäderbenslager?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej Jaco

Dämparna kostade 1417:-/st
Fjädersäterna kostade 300:-/st
Arbetet kostade 1350:-

Totalt 4784:-

Jag fick dock 50% rabatt för att bilen bara var 2 år och en månad... med 4630 mil på mätaren.

/Henrik
av EvilEd
Hej,

Lånar tråden lite.

EvergreeN, har du löst problemet med din bil?

Jag har nämligen exakt samma problem, det smäller till rätt kraftigt
med ett metalliskt ljud eller dunkar till i underredet men bara ibland
och enbart när jag svänger vänster.
Bilen går bra annars, inga konstigheter när man kör sen men när det
händer känns det som att hela famvagnen ramlar av...
Bilen är en V70N 2,4T geartronic 03'a

Några tips?

Mvh
ed
av Teemu
låter likadant i våran V70 lite då och då... Enligt Volvo här är allt okidoki... Fast å andra sidan missade dom bromsbeläggen vid senaste servicen samt att nolla servicelampan på svärföräldrarnas S60 vid service.

känner mig inte helt trygg, men tänker inte lägga tusenlappar på att få höra att dom inte hittar något eller att dom byter delar på chans.
Användarvisningsbild
av AWWD
Har exakt samma symtom som övriga i tråden. Bak har jag till och från haft detta sedan i våras när jag köpte bilen begagnad (4000 mil) och nu har det även kommit höger fram ibland. Vissa dagar helt tyst, andra dagar kan jag undra om hjulen håller på att lossna...

Känner mig lite trött på hela den här kvalitetsproblematiken, var det verkligen så här när tex farsan köpte en ny 245:a 1979? Fick ratten och armstödet (om det hade funnits ett :wink: ) bytas efter två år? Släppte gummilsten vid fönstret, korroderade vinterdäcksfälgarna efter två vintrar, läckte transmissionen och fick bytas på garantin.... Listan fortsätter :roll: Även om jag köpt bilen begagnad har jag kanske lagt ut en kvarts miljon på en bil som jag trodde höll en god kvalitet. Tyvärr blir känslan när man följer detta forum (och tittar på sin egen bil) snarast den motsatta.

/AWWD
En ganska vanlig 245:as liv

Det var dags för ett tändstiftsbyte. K&a[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]