- fre 22 jul 2005, 22:32
#11963
Hej!
Nu har jag för andra gången hämtat min bil från felsökning/reparation hos auktoriserad volvoverkstad - utan att felet åtgärdats.
Jag lämnade in bilen p.g.a. ett missljud som uppstår när jag kör i gupp och/eller svänger. Det hörs bara ibland men då väldigt tydligt.
Det närmaste jag kan beskriva ljudet är som metalliskt, som om något "smäller till" i underredet. Ljudet kommer oftast från vänster fram, men kan även höras mitt framifrån och ibland låter det nästan som om det kom bakifrån.
Bosse Bildoktorn sa i ett program att en fjäder som gått av kan ge ifrån sig sådana ljud och att dom fortplantar sig så att det är svårt att avgöra vartifrån dom kommer. Någon som vet bättre?
Det är i.v.f. som helst inte krängningshämmare, yttre länkarmar eller spindelleder som låter - för dom har verkstaden felaktigt bytt ut. Riktigt uselt att dom inte kan bestämma felet, och bara chansar på att byta ut saker som det skulle kunna vara. Jag har inte råd att lämna in bilen för fler fantom-reparationer nu.
Vad ska jag göra?
ps. besök på GDS-hall är inplanerat för att kolla om alla fjädrar är OK, jag ryckte i dom när bilen stod parkerad och då kändes dom ordentliga. Man kanske måste hissa upp bilen i underredet för att avbelasta fjädrarna innan man kan känna om dom är av?
Nu har jag för andra gången hämtat min bil från felsökning/reparation hos auktoriserad volvoverkstad - utan att felet åtgärdats.
Jag lämnade in bilen p.g.a. ett missljud som uppstår när jag kör i gupp och/eller svänger. Det hörs bara ibland men då väldigt tydligt.
Det närmaste jag kan beskriva ljudet är som metalliskt, som om något "smäller till" i underredet. Ljudet kommer oftast från vänster fram, men kan även höras mitt framifrån och ibland låter det nästan som om det kom bakifrån.
Bosse Bildoktorn sa i ett program att en fjäder som gått av kan ge ifrån sig sådana ljud och att dom fortplantar sig så att det är svårt att avgöra vartifrån dom kommer. Någon som vet bättre?
Det är i.v.f. som helst inte krängningshämmare, yttre länkarmar eller spindelleder som låter - för dom har verkstaden felaktigt bytt ut. Riktigt uselt att dom inte kan bestämma felet, och bara chansar på att byta ut saker som det skulle kunna vara. Jag har inte råd att lämna in bilen för fler fantom-reparationer nu.
Vad ska jag göra?
ps. besök på GDS-hall är inplanerat för att kolla om alla fjädrar är OK, jag ryckte i dom när bilen stod parkerad och då kändes dom ordentliga. Man kanske måste hissa upp bilen i underredet för att avbelasta fjädrarna innan man kan känna om dom är av?