Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
Inte lätt det där med D4 vs D4 AWD. Jag kan förstås de som väljer VEA och jag kan förstå dem som väljer den äldre 5cyl med AWD. Till min classic valde jag AWD, jag är en sån som vill ha AWD till en suv, även om det kanske inte är nödvändigt. Jag hade helt enkelt stört mig på att inte ha AWD. Men som sagt så har jag förståelse för de som väljer VEA.
av kicken
Geoham skrev:Inte lätt det där med D4 vs D4 AWD. Jag kan förstås de som väljer VEA och jag kan förstå dem som väljer den äldre 5cyl med AWD. Till min classic valde jag AWD, jag är en sån som vill ha AWD till en suv, även om det kanske inte är nödvändigt. Jag hade helt enkelt stört mig på att inte ha AWD. Men som sagt så har jag förståelse för de som väljer VEA.
ja det lutar åt AWD, ska man ändå köra en suv så.. :)
av kicken
Ni med lite mil på bilarna, har ni haft problem, tänkte på bilar över eller runt 10.000mil AWD system, motorer som börjar läcka m.m?
av LJN
"Jag har en XC60 D4 AWD MY16 (automat) och den följer Euro 6" Intressant, är den g:a 5 cyl 2,4:an en Euro 6 motor? Trodde att den var Euro 5 ?
/Lennart
av trasker
kicken skrev:Ni med lite mil på bilarna, har ni haft problem, tänkte på bilar över eller runt 10.000mil AWD system, motorer som börjar läcka m.m?
Jag sålde nyligen vår XC60 som då gått drygt 20 000 mil utan större problem. Det var en manuell FWD.

De äldre motorerna hade en termostat som var monterad bakom motorn som vi var tvungna att byta då vissa av dem gav upp. Sen bytte vi någon form av sensor i avgasen, tror den satt kring katalysatorn.

Utöver det mest vanlig service.

Vi bytte till en V70 D4 Automat AWD. Lådan bör nog spolas vid drygt 10 000 mil om man köper en automat. Jag upptäckte skillnaden i hur mjukt den växlar när jag körde en ny V60 XC med samma drivlina.

VEAn är säkert jättefin, men vi valde att köpa en 5-cylindrig då jag är allergisk mot verkstadsbesök och inte orkar riskera att få en motor som rycker och håller på som ett fåtal VEA verkar göra. Då betalar jag hellre nån tusenlapp extra i skatt. Det uppvägs till viss del av lägre pris på bilen.
av trasker
LJN skrev:"Jag har en XC60 D4 AWD MY16 (automat) och den följer Euro 6" Intressant, är den g:a 5 cyl 2,4:an en Euro 6 motor? Trodde att den var Euro 5 ?
/Lennart
De lyckades få ner den för att klara Euro 6 från -16 eller om det till och med var -15
av LJN
Tack för svar,
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nej inte i dagens läge. Historiskt har gamla dieselbilar alltid skattats till döds, men man vet förstås aldrig. Skatten är redan "hög" (allt är relativt) men behöver du en viss typ av bil så får du förstås betala och se glad ut.
av Malmstroem
Om skillnaden i pris är liten så välj Euro 6. Om du vill kunna fortsätta köra inne i större städer, t.ex. Stockholm är Euro 6 troligen vad som kommer krävas i framtiden, även om vissa tror att det kommer krävas elbil.

Tyvärr är Euro 6 troligen rätt mycket dyrare. I dagsläget går det lika bra med Euro 5, men det finns tecken på att det kommer att ändras.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]