Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pumpnasare
#1196871
bjornw skrev:Det är inget backljus, det är en backindikator. :evil:

Håller på experimentera med COB LED, tunna smala långa saker som inte är så snygga i sig själv men borde gå att gömma undan. Har inte hunnit så mycket än dock.
http://www.ebay.com/itm/1x-High-Quality ... 2058855295
Hej
Jag skulle koppla in mina två ledbacklampor idag och ta ström ifrån dragets el, men det visade sig att den pulsar ut 12V hela tiden så dom blinkade var femte sekund.
Någon som löst detta?
av Peter84
#1198557
pumpnasare skrev:
bjornw skrev:Det är inget backljus, det är en backindikator. :evil:

Håller på experimentera med COB LED, tunna smala långa saker som inte är så snygga i sig själv men borde gå att gömma undan. Har inte hunnit så mycket än dock.
http://www.ebay.com/itm/1x-High-Quality ... 2058855295
Hej
Jag skulle koppla in mina två ledbacklampor idag och ta ström ifrån dragets el, men det visade sig att den pulsar ut 12V hela tiden så dom blinkade var femte sekund.
Någon som löst detta?

Det gick att sätta strömtjuv och relä från kabeln som går till bagageluckan :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av pumpnasare
#1198592
Peter84 skrev:
pumpnasare skrev:
bjornw skrev:Det är inget backljus, det är en backindikator. :evil:

Håller på experimentera med COB LED, tunna smala långa saker som inte är så snygga i sig själv men borde gå att gömma undan. Har inte hunnit så mycket än dock.
http://www.ebay.com/itm/1x-High-Quality ... 2058855295
Hej
Jag skulle koppla in mina två ledbacklampor idag och ta ström ifrån dragets el, men det visade sig att den pulsar ut 12V hela tiden så dom blinkade var femte sekund.
Någon som löst detta?

Det gick att sätta strömtjuv och relä från kabeln som går till bagageluckan :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vart hittade du den kabeln?
Fick du riva hela häger sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Peter84
#1198601
pumpnasare skrev:
Peter84 skrev:
pumpnasare skrev: Hej
Jag skulle koppla in mina två ledbacklampor idag och ta ström ifrån dragets el, men det visade sig att den pulsar ut 12V hela tiden så dom blinkade var femte sekund.
Någon som löst detta?

Det gick att sätta strömtjuv och relä från kabeln som går till bagageluckan :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vart hittade du den kabeln?
Fick du riva hela häger sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fick riva lite på sidan, men det svara sitter bara i klipps, D stolpens plast sitter på 2 torxs så det är väldigt enkelt :)
Det sitter en kontakt där bakom dit kabeln går, den är Gul/röd (närmast karossen).



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av pumpnasare
#1198630
Peter84 skrev:
pumpnasare skrev:
Peter84 skrev:
Det gick att sätta strömtjuv och relä från kabeln som går till bagageluckan :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vart hittade du den kabeln?
Fick du riva hela häger sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fick riva lite på sidan, men det svara sitter bara i klipps, D stolpens plast sitter på 2 torxs så det är väldigt enkelt :)
Det sitter en kontakt där bakom dit kabeln går, den är Gul/röd (närmast karossen).



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack! Då blir det nåt göra i helgenBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198666
andersuw skrev: Eftersom LEDer har så liten elektrisk effekt i jämförelse med motsvarande glödlampor fordrar sådan kompatibilitet i sin tur vanligen att LEDen är utrustad med ett så kallat effektmotstånd, det vill säga i praktiken ett litet värmeelement som slösar ström helt i onödan bara för att lampövervakningen skall vara nöjd. Men enligt min och säkert också andras erfarenhet lovas det ofta runt och hålls tunt i det här sammanhanget.
Problemet varför det inte funkar med effektmoststånd är att en bra övervakning fattar att det inte sitter en glödlampa i andra ändan utan ett effektmotstånd som har helt andra egenskaper än än glödtråd.

Ett effektmotstånd är ju i stort sett linjärt inom det användbara området medans en glödtråd kan öka resistansen en faktor 10 under uppvärmningen.

En glödtråd på 25 W kan ju ha 0.2 ohm kall och 2 ohm när den lyser, finns inga normala effektmoststånd som fixar det.

Så det enklaste är att behålla glödlamporna och montera dem dolt bakom/innanför strålkastaren när man monterar LEDar. Funkar alltid,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198670
Arbetsbelysning är bäst som backljus. Det sprider ljuset 180 grader så man ser staketstolpar, barncycklar och annat som är i vägen, det som är viktigt vid backning är ju vad som är max 10 meter bakom bilen men brett.

Lampor med klart glas som drar iväg en smal ljusstålet 250 meter med noll spridning i sidled är värdelöst. Om du nu inte ska ha dem som säpo för att blända efterföljande terrorister.
av pumpnasare
#1198679
VolvoB20 skrev:Arbetsbelysning är bäst som backljus. Det sprider ljuset 180 grader så man ser staketstolpar, barncycklar och annat som är i vägen, det som är viktigt vid backning är ju vad som är max 10 meter bakom bilen men brett.

Lampor med klart glas som drar iväg en smal ljusstålet 250 meter med noll spridning i sidled är värdelöst. Om du nu inte ska ha dem som säpo för att blända efterföljande terrorister.
Där har du helt klart en poängBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198744
pumpnasare skrev:
VolvoB20 skrev:Arbetsbelysning är bäst som backljus. Det sprider ljuset 180 grader så man ser staketstolpar, barncycklar och annat som är i vägen, det som är viktigt vid backning är ju vad som är max 10 meter bakom bilen men brett.

Lampor med klart glas som drar iväg en smal ljusstålet 250 meter med noll spridning i sidled är värdelöst. Om du nu inte ska ha dem som säpo för att blända efterföljande terrorister.
Där har du helt klart en poängBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har varit ljus-freak tidigare och kört med båda varianter och ju mer spridning desto bättre. Man vill ju även att det sprider ljuset uppåt så det lyser upp en person som står bakom bilen när man ska backa.

Ett bra extraljus ska ju vara tvärs om med noll spridning uppåt så man inte lyser upp dimma direkt framför huven mitt i synfältet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]