Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du får lossa hela CCM/stereopanelen och ta loss dekorpanelen framför knapparna.
Dekorpanelen är skruvad från sidan eller bakifrån, och kan inte bara ryckas loss. (Minns inte exakt, och kan ev skilja mellan årsmodeller)
Sen kan knappen tas loss.
Jo, den petas lös framifrån med ett såkallat fiskben (plastverktyg som är gjort för att inte lämna repor när man bänder isär plastdetaljer):

Står i Vida och inga skruv eller dylikt behöver lossas. TS har en 02'a som alltså inte har någon dekorpanel runt stereo och CCM.
Precis! För att förtydliga så är det alltså den plastplatta med hål för knapparna som täcker knappsatsen som skall petas bort med fiskbenet. Jag brukar börjar med att ta bort pluggen för cigguttaget och sedan peta försiktigt i ytterkant av plattan i den änden. Plattan är ganska tunn och viker sig en del så man får ta det lite varligt. Sedan är det bara att dra ur och sätta i knappar efter behag. De är socklade i CCM så det finns inga sladdar man behöver bry sig om.

Exakt vilken knapp det är fel på går inte att se via felkoden. Men det ger sig troligen av sig självt. Med all sannolikhet är det så att någon av dina knappar inte fungerar i nuläget och då är det förstås den som behöver bytas.

Efter att man bytt ut eller växlat plats på någon knapp kan man behöva låta bilen gå ned i vila ett litet tag innan man slår på tändningen igen för att bilens datorsystem skall registrera den nya knappkonfigurationen.
johnnype skrev:Jo, den petas lös framifrån med ett såkallat fiskben (plastverktyg som är gjort för att inte lämna repor när man bänder isär plastdetaljer):

Står i Vida och inga skruv eller dylikt behöver lossas. TS har en 02'a som alltså inte har någon dekorpanel runt stereo och CCM.
Aha, så det är så stor skillnad på mittkonsollen, mellan före och efter facelift.
Det har jag inte reflekterat över.
Bra att veta...
Det var 4 skruvar och sen var det lite pill och tålamod eftersom själva skalet sitter tejpad så känns det som att man missat något men det är bara och bända lite så lossnar den. Knapparna kunde man efter att ha lossat ännu en skal bara dra ut. Det är dioden som är felet och efter bytt diod så funkar knappen igen

Fast det kanske fanns enklare metod men så här fick jag göra
Skruvar? Tejp? Nu hänger jag inte med alls. Som Johnny och jag skrev så är det ju bara att bända loss täckplattan med ett fiskben för att komma åt att byta knappar.
andersuw skrev:Skruvar? Tejp? Nu hänger jag inte med alls. Som Johnny och jag skrev så är det ju bara att bända loss täckplattan med ett fiskben för att komma åt att byta knappar.
Nu såg jag att jag hade gamla bilen som "kör" men det ska vara en T5 2001 (om det nu spelar roll)

Men jag fick skruva bort 4 skruvar bak på ccm och sen bända bort skalet, men den satt lite hårt så jag trodde att den fanns en skruv till som jag missat, men det var dubbelhäftande tejpliknande material som höll emot(kanske förra ägaren som lagt de). Sen hade knapparna även någon ram som fick bändas bort, och knappen var bara och plocka ur.

Som sagt jag kan ha gjort mer än nödvändigt men det kändes som enda sättet och få loss den. Testade på en från skroten (den jag tog dioden ifrån) och den drog jag så hårt att den just gick sönder där 4 skruvarna sitter på kanterna.
Alexxelax skrev:Sen hade knapparna även någon ram som fick bändas bort, och knappen var bara och plocka ur.
Det är ju exakt den ramen du kan plocka ut framifrån utan att lossna någonting annat och det gäller ju bilar både före och efter facelift.

Som jag och Anders skrivit redan :D
johnnype skrev:
Alexxelax skrev:Sen hade knapparna även någon ram som fick bändas bort, och knappen var bara och plocka ur.
Det är ju exakt den ramen du kan plocka ut framifrån utan att lossna någonting annat och det gäller ju bilar både före och efter facelift.

Som jag och Anders skrivit redan :D
Okej haha då förstår jag nu, trodde hela tiden det pratades om själva skalet till ccm :oops: , blev många svordomar som kunde sparats

Nu vet man det till nästa gång iallfafall

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]