Moderator: Moderatorer
apersson850 skrev: Men växlingen mellan hel- och halvljus när man redan har Xenonlampan tänd är ju mycket snabb. Snabbare än att tända halogenljuset.Men då pratar du om ett belysningssystem typ bi-xenon, använder samma lampa till hel & halvljus bara en fysisk skärm som flyttas.

apersson850 skrev:Det förekommer alltså ingen tändningstid med Bi-Xenon. Det är samma lampa som lyser. Skiftet är rent mekaniskt utanför lampan.Åtminstone från fabriken :)
Det är bara den kompletterande helljuslampan som tänds och släcks, och den är av halogentyp.

apersson850 skrev:Det förekommer alltså ingen tändningstid med Bi-Xenon. Det är samma lampa som lyser. Skiftet är rent mekaniskt utanför lampan.Exakt, detta är mitt scenario på min bil. Det är här jag ställer mig tveksam till vad det skulle tillföra med att ersätta halogenlampan med xenon, givet uppstartstiden osv. Visst, kör man på ensliga norrlandsvägar med möte typ en gång i kvarten så kan det väl vara lönt. Aldrig på mina nattvägar med möte ett par ggr i minuten.
Det är bara den kompletterande helljuslampan som tänds och släcks, och den är av halogentyp.
Leopold skrev:Det är väl rätt enkelt: Antingen vill du ha mer helljus, då är xenon klockrent, eller så är du nöjd med ljusmängden du har och skiter i det.apersson850 skrev:Det förekommer alltså ingen tändningstid med Bi-Xenon. Det är samma lampa som lyser. Skiftet är rent mekaniskt utanför lampan.Exakt, detta är mitt scenario på min bil. Det är här jag ställer mig tveksam till vad det skulle tillföra med att ersätta halogenlampan med xenon, givet uppstartstiden osv. Visst, kör man på ensliga norrlandsvägar med möte typ en gång i kvarten så kan det väl vara lönt. Aldrig på mina nattvägar med möte ett par ggr i minuten.

SBergdahl skrev:Fortfarande på min bil. Jag har inte bytt ut dem.apersson850 skrev:... och den är av halogentyp.Åtminstone från fabriken :)
Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]
Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]