Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Köpte mig en XC70-2006 D5 för två år sedan som var defekt enl. rubrik.(hobbyprojekt).
Har inte haft tid att ta att ta mig an den förrän nu.
Grova slangen från expansionskärlet igensatt av oljeklegg, trodde det var vatten i motorn, men det visade sig att det var mest olja.
Vattenrören på baksidan väldigt koksiga de med.
Blir att plocka isär och göra rent ALLT.
Har kollat runt lite på olika forum och fått veta att oljekylaren är det vanliga.
Bör finnas en orsak till varför om det nu är den som släppt oljan,(har inte provtryckt den än).
Håller på att lyfta toppen till att börja med...extremt trångt att komma åt med motorn i bilen.
Hur som helst, idag demonterades friskluftsrören till och från turbon och när jag plockar ihop verktygen hittar jag denna grej på golvet under bilen.
5 mm i diameter och 6 mm i höjd. ser ut som nån plugg / ventil e. dyl. (bilder)

:?: Min fråga är om någon känner igen föremålet?? ?:-/ Skulle tro att den legat i nåt av de rören.
Trodde först att det var från någon knapp på arbetskläderna men kan inte se att den kommer därifrån.
Kan olja tryckas ut i vattnet via turbon? Tycker det var både oljigt och vattnigt på kompressorsidan.

Kan nämna att bilen gick jämt och fint utan rök i avgaserna, inget bubbel i exp.kärl, inget vatten i oljan, dock tyckte jag att röken ur oljestickan luktade vattenånga. Vevhusventilationen troligen rengjord av förra ägaren.

Har även sett en massa youtubeklipp med rök ur oljestickan och oljelocket, dock inget om orsaken, vissa säger där att det är normalt på D5 :???:
Fasar för att blocket eller toppen är spräckt, då blir det en motor från skroten=billigare.

Tacksam för svar kring era funderingar och erfarenheter av de här symtomen på Volvo D5 (D5244T4).
Bilagor
IMG_1493.JPG
IMG_1493.JPG (1.82 MiB) Visad 1304 gånger
IMG_1492.JPG
IMG_1492.JPG (1.85 MiB) Visad 1297 gånger
IMG_1491.JPG
IMG_1491.JPG (1.98 MiB) Visad 1301 gånger
Senast redigerad av 1 marzyeh, redigerad totalt 0 gånger.
Herrejösses!
Jag hade absolut börjat med inspektion av oljekylaren, innan jag gav mig på toppen öht.
Tänk vad du ska ångra dig om det visar sig vara den betydligt enklare lösningen ändå......
marzyeh skrev: :?: Min fråga är om någon känner igen föremålet?? ?:-/ Skulle tro att den legat i nåt av de rören.
Svårt att säga eftersom jag inte vet dimensionerna men jag tycker det ser ut som en del i en termostat. Borde ge bekymmer med motortemperaturen i så fall men det kanske är utbytt sedan länge.
_
PS. Slarvläste... du skriver ju dimensionerna och ja det är vad jag skulle gissa på då.
Jo jag ska kolla termostaten i morrn ev.
Glömde skriva att jag demonterade oljekylaren samtidigt som turborören.
Så den kan även komma ifrån dom anslutningarna på vatten resp. oljesida.
typ. legat löst därinne nånstans...
Hej,

Ja Leopold du hade rätt. Det är en del från termostaten och kallas "Jiggle pin". Fick det svart på vitt också efter att skickat bilderna till
Customer Experience Operations <[email protected]>.
Den låg alltså i vattenrören i oljekylaren. Ett problem mindre :D

Oljekylaren var mycket riktigt spräckt som MickeM var inne på.
Toppackningen är hel.

:idea: Sedan det här med röken ur oljestickan, Turbon är sopslut och avgaser har antagligen gått ut via oljereturen ned i vevhuset.
Dåliga kolvringar kan också bidra.
Blir att riva hela motorn ock kolla allt....lika bra när man ändå håller på....med tanke på hur :-(O) trångt det är.

Med vänlig hälsning och tack för tipsen Per
Lugn igen!
Se noga över vevhusventilationen innan du river motorn.
Föregående kan habytt slangar och oljefälla bara.
Ganska vanligt att den blir tät i kanalen i blocket ner mot oljetråget, och då blir det övertryck i vevhuset.
Missas av vissa.
Kan vara varför oljekylaren sprack också.
Betydligt enklare fix, än att riva motorn, och då hitta tät kanal. = suck!

Det är "vanligt" på bensinturbo.(inte jättevanligt, men förekommer)
Dieselturbo vet jag inte riktigt, men varför inte?
Ska du riva motorn så tar du ju bort insugsgrenröret iaf, så är det rent i ventilationen är du ju bara en bit på väg.
Tråget bör ner också, men det gör du ju också innan fullständig rivning.....

Det står inte hur långt den gått, men dåliga kolvringar är inte vanligt.
Dom går ju över 50,000mil med oöppnad motor, bara dom servas skapligt.
Både bensin och diesel.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det