Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S40_Turbo
Halloj!!

Jag har en Volvo S40 2,0T. -01... Som jag har fått lite problem med, vet inte hur jag ska förklara så att ni förstår problemet. Men den hackar, stannar eller går dåligt på tomgången, och känns nästan som att den vill lägga av under körning också ibland, även om man trycker ner gasen så är det som att den går ner i varv, och efter några sekunder så högar varvtalet och den kommer igång igen. Sen lyser även varningslampan "felfunktion i motorstyrnings systemet"..

Har haft den inne på verkstad 4ggr tidigare, men det är fortfarande samma fel. Nu ska jag lämna in den igen mitten på Augusti, men jag tänkte höra om det är någon som har/har haft samma problem, eller om det är nån som kan tänkas veta vad det kan kan vara för fel?!

Tacksam för svar!

Ändrade topic. Precis som sagts i tråden, hjälp!!! är inte en lämplig topic...

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av unox
Fixa bättre ämnesrubrik! "HJÄLP!!!!!" beskriver inte ditt problem.

Att bilen hackar och stannar kan bero på en miljon olika saker. På min s40 var det lmm som var pajj. Kan även vara tomgångsmotorn. tempsensorn, tändspolar etc etc.
av S40_Turbo
unox skrev:Fixa bättre ämnesrubrik! "HJÄLP!!!!!" beskriver inte ditt problem.

Att bilen hackar och stannar kan bero på en miljon olika saker. På min s40 var det lmm som var pajj. Kan även vara tomgångsmotorn. tempsensorn, tändspolar etc etc.

Ok, då ska jag kolla upp det. Tack för tipsen!

Men när du hade fel på din lmm, lyste varningslampan för motorn då, den längst till höger?
av Bowin
Prova att koppla bort LMM och se om den går riktigt då.
av unox
S40_Turbo skrev: Men när du hade fel på din lmm, lyste varningslampan för motorn då, den längst till höger?
Japp den lyste, men somsagt det finns miljoner anledningar till att bilar hackar och stannar.
av S40_Turbo
Bowin skrev:Prova att koppla bort LMM och se om den går riktigt då.
Ok, ska testa det.. Ungefär var sitter den då?

Men om det är LMM:en som det är fel på, borde inte det ge utslag så att det kommer fram nån felkod när man gör felsökning? Jag har ju som sagt haft den inne på verkstad 4ggr tidigare, utan att man fått fram nån felkod att det skulle vara den som strular, kan det ändå vara den som är pajj??

Enda felkoderna som kommit fram är för laddgivare och tempgivare, och dom är bytta, men det blev ingen förbättring efter det. Sen har dom även uppdaterat mjukvaran/programvaran + att dom hittat ett kabelbrott på en kabel som dom bytte. Men det blev inte bättre efter det heller.
av Bowin
S40_Turbo skrev:

Men om det är LMM:en som det är fel på, borde inte det ge utslag så att det kommer fram nån felkod när man gör felsökning? Jag har ju som sagt haft den inne på verkstad 4ggr tidigare, utan att man fått fram nån felkod att det skulle vara den som strular, kan det ändå vara den som är pajj??

Enda felkoderna som kommit fram är för laddgivare och tempgivare, och dom är bytta, men det blev ingen förbättring efter det. Sen har dom även uppdaterat mjukvaran/programvaran + att dom hittat ett kabelbrott på en kabel som dom bytte. Men det blev inte bättre efter det heller.
Hmm..Mjo..Borde ju komma en kod tycker jag..Men testa ändå..
LMM sitter precis efter luftfiltret, och uppe på den sitter en kontakt som du drar ut..Piece of cake..Sitter nån form av låsning som du får trycka in/dra ut oxå.
Det som händer då är att (om jag inte minns helt galet) bilen går i s.k Limp Home läge..Ska gå rent och fint, men med mindre effekt..(OM det är LMM som e kass)
Ett annat tips är att gå in på http://www.x40nordic.com
En klubb för alla som kör X40..Där får du svar på det mesta.
av S40_Turbo
Bowin skrev:
S40_Turbo skrev:

LMM sitter precis efter luftfiltret, och uppe på den sitter en kontakt som du drar ut..Piece of cake..Sitter nån form av låsning som du får trycka in/dra ut oxå.
Det som händer då är att (om jag inte minns helt galet) bilen går i s.k Limp Home läge..Ska gå rent och fint, men med mindre effekt..(OM det är LMM som e kass)
Ok, jag testar...

Tack för tipset! :D
av S40_Turbo
Bowin skrev:
S40_Turbo skrev:

Kopplade bort LMM igår, men vad jag kan känna så blev det nog ingen större skillnad direkt. Men visst kan det vara LMM:en som strular ändå, lite svårt att känna efter sådär eftersom det verkar som att felet kommer och går, vissa dagar går den rätt så bra, utom att den kan smårycka o hacka lite då o då, och att den lägger av i korsningar och sånt, och sen tänds motorlampan ibland, men sen kan den vara helt omöjlig vissa dagar också, som till exempel för några veckor sen när jag skulle ut en dag så gick den inte alls på tomgången, jag startade och sen la den av på en gång, jag starta och den la av... Så man fick sitta och gasa tills den blivit varm, då gick den lite bättre, eller den stannade iallafall inte hela tiden, däremot så pendlade tomgången en hel del ändå. Men då när jag satt och gasa så sa det "poff" och kom svart rök ur avgasröret, jag såg det inte själv men min sambo stod utanför så hon såg det. Det har inte hänt nån fler gång efter det. Men det hördes vara riktigt svart rök som kom ut.

Men jag tänkte på det, skulle det kunna vara katalysatorn som är igensatt eller nåt sånt?

Sen den där sidan du tipsade om, det går ju inte att komma in på den... :(
av Bowin
Hm..Kanske var nåt tillfälligt fel..Funkar nu iaf..
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]