Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
På en bensinmotor måste man tillföra mer bränsle innan motorn blivit varm för att bränsle-luftblandningen skall bli rätt. Det behövs inte på en diesel. Däremot behöver man tillföra mer bränsle för att motorn skall ge samma effekt som när den är varmkörd. Bränslet förångas sämre i en kall motor än en varm och värmeförlusterna är dessutom större. Kör jag en kort vända i innersta'n med min V70 D4 -15 (FWD aut) får jag räkna med en förbrukning på runt en liter milen när motorn är kall. Om jag kör samma vända när den är varm går förbrukningen ner till runt 0,75.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Med manuell låda märker jag ingen skillnad alls, jag kan kallstarta på morgonen och svänga ut på vägen och förbrukningen är normal efter 100 m.

Med de bilar jag haft med automatlåda upplever jag dock de siffror du anger.
av andersuw
Det kan ju hända att det faktum att lockupen på automatlådan inte går i när lådan är kall gör att förbrukningsskillnaden mellan varm och kall motor blir något större än med manuella låda. Men jag har ju lite svårt att tro att det är hela förklaringen.

Jag erinrar mig nu också att vi diskuterat detta förut varvid jag startade en särskild tråd om saken där du bland annat hittar det här inlägget:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1160397
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst, men när jag jobbpendlar tex har jag bara drygt 5 km till jobbet. Totalen vid tankning blir 0.73 året om (svinkallt eller sommarvärme) med manuell. Jag använder ingen motorvärmare. elektrisk eller diesel. Och motorn går i princip kall ända tills jag är framme vid jobbet eller hemma.(kanske är skitskadligt för motorn, men men, täta oljebyten och bra syntetolja borde ju motverka både fukt i oljan och slitage och hög friktion vid låg temp)

Med automatlådan är skillnaden avsevärd sommar mot vinter. Automaten tar lätt uppåt litern när man tankar upp den på vintern med exakt samma körcyckel.

Tror inte det är bars lockupen, automatlådeoljan har väl ochså betydligt högra viskositet när den ska pumpas runt iskall.

Har kört en DSG automat också, där stack inte förbrukningen när den var kall.
av andersuw
Bara att konstatera att de tester jag hittat (se det inlägg jag länkade till ovan) ger en lite annan bild än den du förmedlar. I de testerna "sticker" alltid dieselförbrukningen vid kallstart oavsett om det är manuell låda, robotiserad manuell låda à la DSG eller momentomvandlarautomat. Varför resultaten i publicerade testresultat skiljer sig från dina erfarenheter gör jag inte anspråk på att veta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Inte jag heller.

Bara så att jag gillat just egenskapen hos alla dieselbilar jag ägt med manuell låda att det inte sticker iväg på vintern så som alla bensinbilar gjort som jag ägt och äger nu under mitt liv. (och de dieslar jag haft med automat)

Jag är väl kanske ett unikum också som varken använder elektrisk eller bränslevärmaren på vintern. Jag skrapar rutorna sen kör jag iväg,
av andersuw
Det här med att skrapa rutor är ju ingen obekant företeelse. Jag kan inte säga att jag någonsin gillat det. Alltså försöker jag slippa. Bränslevärmare med fjärrstart är den första/enda lösning som funkat för min del. Värmer snabbt och effektivt och ställer inga krav på att man har regelbundna avresetider eller planerar långt i förväg. Ofta räcker det att bara köra värmaren en kort stund, en kvart eller så, och den framförhållningen är ju inte så svår att uppnå.

Att man sedan inte bara slipper skrapa rutor utan också har/får värme i kupén med en gång samtidigt som drivlinan mår bättre och avgaserna blir lite drägligare är grädde på moset.

Prova gärna men varning för att det är vanebildande. :D
av TNilsson
Hur gick det, har bilen varit hos Volvo än?!
Andreasj skrev:Hej!
Har en Volvo V70 D4 årsmodell -14.
Problemet jag har är att den knackar ovanligt hårt vid lättare
Gaspådrag. Och det är enbart när bilen kommer upp i
Temperatur. När man sedan gasar på lite hårdare eller kommer upp
I hastighet så försvinner Knacket. Har provkört liknade modell och år men
Upplever inget sådan ljud.

Låter som ett vanligt dieselknack fast betydligt skarpare.

Har sökt runt på nätet utan resultat.

Vad kan det tänkas vara?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]