- lör 26 aug 2017, 14:47
#1193868
På en bensinmotor måste man tillföra mer bränsle innan motorn blivit varm för att bränsle-luftblandningen skall bli rätt. Det behövs inte på en diesel. Däremot behöver man tillföra mer bränsle för att motorn skall ge samma effekt som när den är varmkörd. Bränslet förångas sämre i en kall motor än en varm och värmeförlusterna är dessutom större. Kör jag en kort vända i innersta'n med min V70 D4 -15 (FWD aut) får jag räkna med en förbrukning på runt en liter milen när motorn är kall. Om jag kör samma vända när den är varm går förbrukningen ner till runt 0,75.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut