Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
Instämmer med Flajjan. Jag tycker att Pilot Assists 'styrhjälp' är alldeles för oprecis (=vinglig) så den använder jag helt enkelt inte. Den adaptiva farthållaren är däremot suverän så när som på samma kritik där också: om bilen framför bromsar in och tar av så att det blir fri väg, är farthållaren väldigt långsam med att sätta fart igen.
Var väldigt negativ till det när jag köpte bilen, men tiden så har jag lärt mig att uppskatta den, sitter och åker ca 22 mil varje helg till och från landet och enda gången jag kopplar ur den är de 3 gånger som jag byter rikting/väg, fungerar riktigt bra så länge det finns vettiga linjer att följa enligt mig, enda gången jag passar den lite är 2+1 vögar där 1 fil blir 2 filer, då kan den vara lite oprecis...Då har jag större problem med adaptiva farthållaren som i omväxlande stockholmstrafik blir alldeles för ryckig, är farten relativt jämn i köerna så är det inga problem men......
sorsj skrev:Instämmer med Flajjan. Jag tycker att Pilot Assists 'styrhjälp' är alldeles för oprecis (=vinglig) så den använder jag helt enkelt inte. Den adaptiva farthållaren är däremot suverän så när som på samma kritik där också: om bilen framför bromsar in och tar av så att det blir fri väg, är farthållaren väldigt långsam med att sätta fart igen.
Tycker den fungerar mycket bättre sedan jag fick min bil uppdaterad i Juli, inte alls lika vinglig och styr in mjukare.
andreas 80 skrev:
sorsj skrev:Instämmer med Flajjan. Jag tycker att Pilot Assists 'styrhjälp' är alldeles för oprecis (=vinglig) så den använder jag helt enkelt inte. Den adaptiva farthållaren är däremot suverän så när som på samma kritik där också: om bilen framför bromsar in och tar av så att det blir fri väg, är farthållaren väldigt långsam med att sätta fart igen.
Tycker den fungerar mycket bättre sedan jag fick min bil uppdaterad i Juli, inte alls lika vinglig och styr in mjukare.
Anledningen är ett antal farliga situationer tidigare i XC60, där den adaptiva farthållaren har gasat på fullt när bilen framför försvinner från radarn - problemet var bara att bilen framför rundade en skarp sväng, med resultatet att XC60n gasade på hårt in i svängen.
Det är stor skillnad på hur min bil styr med PA nu och när jag fick den i oktober förra året. För varje uppdatering har precisionen förbättrats.

Det här med centrering i filen är inte så enkelt. Har man mötande trafik vill man kanske ligga lite längre till höger. Kör man i vänsterfil på motorväg vill man kanske ligga lite längre till vänster för att inte ligga så nära lastbilarna.
barcusmrandt skrev:
andreas 80 skrev:
Anledningen är ett antal farliga situationer tidigare i XC60, där den adaptiva farthållaren har gasat på fullt när bilen framför försvinner från radarn - problemet var bara att bilen framför rundade en skarp sväng, med resultatet att XC60n gasade på hårt in i svängen.
Så är det, de som råkar ut för sådana överraskande situationer må vara duktiga bilförare men har en bit kvar innan de blir en duktig biloperatörer - tänkvärt!?

Cheers
230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]