Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beror ju lite på hur man definierar "kallstart". Även om bilen stått i varmgarage har ju motorn långt ifrån driftstemperatur. Men jag tror knappast att någon annan än de tekniker hos Volvo centralt som kan tänkas ha tittat på saken har en klar bild av orsakerna. En mekaniker på verkstadsgolvet, likt den jag pratade med, kan säkert skaffa sig en hygglig uppfattning om hur vanliga haverier är bland olika användarkategorier, t.ex. taxi och polis. Men att klura ut orsakerna är en helt annan sak. I det fall jag blev vittne till hade man ju inte heller öppnat motorn för att få ett närmare grepp om orsaken till den höga oljeförbrukningen. Man bara bytte. Kanske skickas dock en del fallerade motorer till Volvo centralt för analys.
Får sedan mars i år fylla på 0,5 liter olja per månad i min D4 VEA automat -2015. :evil:
Kör ca 260 mil per månad, bilen har nu gått 8500mil på 2,5 år
Olja 0W-20
Har lämnat in bilen för felsökning på Bilia och 1000:- senare så slutförs felsökning då mekanikern hittat papper på att Volvo anser att en oljeförbrukning på 1 liter per 100 mil är normalt.
Känns skumt, lite 80-tal när jag körde med extra olja med i bilen och motorn började närma sig slut i min remjohan.
av Cox
En liter per 100 mil, då är motorn slut enligt mitt sätt att se det.
Nu har inte jag en VEA motor utan den gamla hederliga D5 kör ca 2500-3000 mil per år och spiller inte en droppe i min mellan servicen.
petere42 skrev: Volvo anser att en oljeförbrukning på 1 liter per 100 mil är normalt.
Drog nyss en runda på 600 mil på semestern med gamla D5an, syns inte att det minskat, skulle man behöva ha med en 10-liters stor dunk och stanna oftare än man stannar och tankar och pytsa i olja titt som tätt. Nä den motorn är ju helt tokslut ....

Men det är ju klart, man behöver ju aldrig mer lämna in bilen på service med oljebyte, för man har ju alltid spillans ny olja i motorn :P På 3000 mil skulle man ju ha sköljt igenom motorn med 30 liter ny olja.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
1 liter på 200 mil anser Peugeot att min sambos bil får förbruka. Det gör den också...
Vad kör du på ? Diesel, bensin eller etanol?

Jag tankar motorolja :P

Skämt åsido, kan man inte hälla i "riktig" olja istället för vattnet man kör på nu. Det borde väl hjälpa en hel del ?
Vågar inte chansa på sånt. Köper Petronas-olja med tillverkarens godkännande från Tyskland så kostnaden är inte så mycket att bråka om. Tror jag betalade 250kr för 5 liter eller nåt...
På ämnet oljeförbrukning... Min bil varnade för låg oljenivå för inte så länge sen, S80 V8 2007. Räknar mig till att den dragit ganska prick 0,5 L/1000 mil. Hade fortfarande 50% på stickan men enligt jänkarna på swedespeed är det normalt att V8:orna varnar redan då. Jag har inbillat mig att en stor motor på 4,4 L och ett lågt effektuttag (ca 70 hk/liter slagvolym) skulle innebära att den inte skulle dricka någon olja, men kanske blir en åtgång pga många kolvar som rör sig och som var och en smuttar lite?

Ska man bry sig? Andra tankar om det? 0W-30 låter lite vattnigt men har inte vågat laborera med något tjockare. Körningen är 90% landsväg och ofta längre sträckor. Vintertid är det bara snäll körning men sommartid använder man väl effekten s.a.s, inte så mycket race:ande men låter motorn andas eller hur man ska uttrycka det :roll: :wink:
En halv liter på 1000 mil låter i mina öron som en mycket låg oljeförbrukning. Du skulle inte ha någon direkt anledning att oroa dig ens om den vore dubbelt så hög. En förbrukning i den storleksordningen (ca en liter per 1000 mil) har jag för övrigt haft på de tre senaste Volvobilar jag ägt (745 GL -87 B230F, 855 T5 -94, V70 T5 -02) så när som på den allra senaste (V70 D4 -15) som jag ännu inte riktigt vet vad den tar.
av osla
på tusen mil ska det inte röras på stickan. gör det det så är något slut, antingen turbo eller spisen. mina 60 tusen mils 25 år gamla mb dieslar rör inte oljan på tusen mil. och hade dom tagit 1 halvliter på tusen mil så hade jag godkännt det pga ålder och slitage. men att en motor som gått under 10 tusen och bara är nått år gammal skulle jag aldrig tycka att det skulle vara godkännt. då är spisen slut
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60