Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada. Jag har ett bekymmer med att låsa upp min bil via nyckelns fjärrknappar. Bilen det handlar om är en volvo v70 årsmodell 2004. En kväll lyckades jag få in ett par små runda magneter 3x1mm i mitt tändningslås som satte sig på tvären för att få in min nyckel. Tydligen hade de klättrat på nyckeln när den låg på mitt skrivbord där jag använder dom i min hobby. Efter att ha petat med en ståltråd och en liten platt skruvmejsel lyckades jag efter en timma både hitta på nya svordomar och få ut magneterna ur tändningslåset. Jag stoppade i nyckeln och vred om den vilket fungerade.

Allt fungerade fin fint tills jag kom hem och skulle låsa bilen.. Min första tanke var batteriet så jag bytte batteri och testade dagen efter utan resultat. Provade då med min reservnyckel och fick samma resultat, däremot upptäckte jag att det gick att låsa upp bilen med båda fjärrknapparna vilket däremot fungerade. Jag provade att låsa bilen med den vanliga nyckeln i dörren varpå endast förardörren låstes så jag låser upp dörren igen. Därefter hoppar jag in i bilen och låser bilen med knappen på förarsidan och alla lås går ner. Öppnar förardörren och endast förardörren låses upp.

Nu kommer frågan : Finns det någon koppling till tändningslåset som kan ha orsakat detta problem? Till saken hör att jag alltid haft bekymmer med fjärren som fungerat lite si och så ibland har den inte riktigt velat låsa upp eller låsa när man tryckt utan man har fått trycka flera gånger. Å andra sidan har den alltid fungerat även om det vart lite trögt. Någon där ute som har en teori på vad som kan ha hänt?

Tack på förhand :)
Senast redigerad av 1 GreveStålhammar, redigerad totalt 0 gånger.
Så vitt jag vet finns ingen koppling alls mellan tändningslåset och centrallåset. Tändningslåset är i huvudsak en rent mekanisk historia. Runt det sitter visserligen en antennring som läser av chipet i nyckeln och vidareförmedlar information till den/de styrenheter (placerade på annan plats) som sköter startspärren. Men antennringen och startspärren har heller inget med centrallåset att göra. Alltså tror jag ditt centrallåsproblem är helt orelaterat till incidenten med tändningslåset trots att centrallåset började trilskas på allvar just efter den incidenten.

Det jag först skulle göra när det gäller centrallåsproblemet är att se till att få bilen utläst med en Volvospecifik felkodsläsare (en generisk duger inte i det här fallet). Där bör det åtminstone finnas något att gå på när det gäller vad som kan vara fel med centrallåset.
Sådär nu har jag felsökt lite mer i ärendet tillsammans med en god vän. När jag läser av felkoder med en icarsoft läsare hittade vi felkoden CEM_6C48 , alltså ett fel på transponder (?). Något som inte gav oss direkt mycket kött på benen, skulle jag säga, bilen borde ju acceptera nycklarna eftersom det går att starta bilen som vanligt. Jag har googlat ögonen ur mig, det finns som bekant oändligt med trådar med fjärrkontrollsproblem på diverse olika forum. På ett forum ledde diskussionen till om tändingslåset och att den i just det fallet kände av nyckeln i låset trots att den inte satt i tändningslåset.

Då kom jag att fundera på om det finns någonting i tändningslåset som känner av hurvuda nyckeln är i eller inte och om det finns något sätt att se om så är fallet. Det jag tänker på är om bilen beter sig annorlunda om nyckeln är i tändningslåset respektive ur. Så vi testade på kompisens v70 som är en årsmodell över min. Vi satte i hans ena nyckel i tändningslåset och stängde dörren och provade att låsa. Låsningen gick inte, men om man hoppade in i bilen och med hjälp av låsknappen låste alla dörrar och sedan låste förardörren med nyckeln så gick det mycket riktigt att låsa upp bilen med fjärren.

Kanske sitter det kvar magneter i tändningslåset eller så har jag möjligen lyckats skada något i tändningslåset när jag petade i det.
Så då är frågan är om det skulle vara möjligt att koppla förbi / stänga av denna funktion?
Återigen: Det finns ingen som helst koppling mellan tändningslås/startspärr å ena sidan och centrallås å den andra. Den felkod ni hittade, CEM-6C48, kan vara en gammal kod som inte är aktiv i nuläget. Om motorn startar som den skall saknar den praktisk betydelse och strulet med centrallåset har andra orsaker.
Men det som TS säger stämmer ju faktiskt. Om man låter startnyckeln sitta i tändningslåset så går det inte att låsa bilen med fjärrdosan/keyfoben.

Det ligger så klart i mjukvaran, om en nyckel detekteras så utförs inte en låsning av alla dörrar helt enkelt. Jag trodde nog att antennringen var sensorn i det fallet men det verkar ju vara någon mekanisk komponent eftersom en av de små magneterna troligen orsakar felet för trådskaparen.

Detta är en signal som också skickas över CAN-nätet, jag använder den i min CAN-BOX för att få information om att föraren satt i nyckeln i låset och då släcka ner instegslampor med mera. Signalen kommer redan när nyckeln bara är en centimeter eller två i tändningslåset, den måste inte ens gå hela vägen. Därför trodde jag att antennringen var inblandad.
Tack för svaren!

Det verkar ju som felet uppkom efter incidenten med tändningslåset. Samma sak händer med kompisens bil om han har i nyckeln i sin bil och försöker låsa med reservnyckeln. Det verkar vara någon spärr som jag har råkat komma åt. Någon som vet hur mekaniken i en sådan "spärr" fungerar. Har vart och petat vidare i låset och får inte ur något mer. Så det går mot att byta tändningslåset endå.

Nu kommer en ny fråga. Skulle det gå att ersätta låset och nyckeln med ett lås från skroten om man har kvar den gamla nyckeln för dörren och för att trigga antennringen? Eller måste själva tändningslåset programmeras? De bilder jag har sett ser det mest ut att vara mekanik i det.
johnnype skrev:Men det som TS säger stämmer ju faktiskt. Om man låter startnyckeln sitta i tändningslåset så går det inte att låsa bilen med fjärrdosan/keyfoben.

Det ligger så klart i mjukvaran, om en nyckel detekteras så utförs inte en låsning av alla dörrar helt enkelt. Jag trodde nog att antennringen var sensorn i det fallet men det verkar ju vara någon mekanisk komponent eftersom en av de små magneterna troligen orsakar felet för trådskaparen.

Detta är en signal som också skickas över CAN-nätet, jag använder den i min CAN-BOX för att få information om att föraren satt i nyckeln i låset och då släcka ner instegslampor med mera. Signalen kommer redan när nyckeln bara är en centimeter eller två i tändningslåset, den måste inte ens gå hela vägen. Därför trodde jag att antennringen var inblandad.
Intressant! Har aldrig tidigare hört talas om detta och kunde aldrig tänka mig att förmågan att låsa dörrarna berodde på om nyckeln satt i tändningslåset eller inte. Men så är det uppenbarligen.
GreveStålhammar skrev:Tack för svaren!

Det verkar ju som felet uppkom efter incidenten med tändningslåset. Samma sak händer med kompisens bil om han har i nyckeln i sin bil och försöker låsa med reservnyckeln. Det verkar vara någon spärr som jag har råkat komma åt. Någon som vet hur mekaniken i en sådan "spärr" fungerar. Har vart och petat vidare i låset och får inte ur något mer. Så det går mot att byta tändningslåset endå.

Nu kommer en ny fråga. Skulle det gå att ersätta låset och nyckeln med ett lås från skroten om man har kvar den gamla nyckeln för dörren och för att trigga antennringen? Eller måste själva tändningslåset programmeras? De bilder jag har sett ser det mest ut att vara mekanik i det.
Om du vill använda annan nyckel och annat tändningslås måste nyckeln programmeras in som behörig. Det gäller vilken "ny" nyckel som helst och gäller även om man inte byter tändningslås. Kretskortet till fjärrkontrollen kan du bara flytta över från din gamla nyckel till din nya. Fjärren kommer då att funka lika bra som tidigare.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]