Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malawijanne
Har en v 70 t 5 2008.När jag tar fram felkoder genom att släcka dom med hjälp av att hålla in trippmätaren.Så får jag fram två felkoder,vet inte om det felkoder.Men får fram två tal.161 och165,dessa försvinner inte.Nån som har en ide vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av Någonting
Du kan inte rader felkoder genom att hålla in trippmätaren. Försöker du att nollställa service-indikatorn?
av malawijanne
Någonting skrev:Du kan inte rader felkoder genom att hålla in trippmätaren. Försöker du att nollställa service-indikatorn?
OK,bilen skulle vara servad för två månader sen,utav bilhandlaren på grund utav service meddelandet kom upp.Men det kan vara att service igen då.Vet att jag inte kan släcka servicekoden med trippmätaren.är inne på att köpa denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 36593/.Där står det att man kan släcka servicelampan,någon som vet om det funkar?
av MickeM
malawijanne skrev:
Någonting skrev:Du kan inte rader felkoder genom att hålla in trippmätaren. Försöker du att nollställa service-indikatorn?
OK,bilen skulle vara servad för två månader sen,utav bilhandlaren på grund utav service meddelandet kom upp.Men det kan vara att service igen då.Vet att jag inte kan släcka servicekoden med trippmätaren.är inne på att köpa denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 36593/.Där står det att man kan släcka servicelampan,någon som vet om det funkar?
Nu har du missförstått!
Exakt vad står i din färddator?

Du KAN släcka SEVICE-påminnelsen enl mil eller tidsshema utan OBD-utrustning. (Dvs Service som i oljebyte, bla.)
Den kallas bara service och gul triangel lyser.

Du kan INTE släcka FEL-meddelanden, som tex Larmservice erfodras, Antisladd service erfodras osv....
Det är meddelanden om FEL som uppstått i nått system och kräver reparation av något slag.
Återställer sig själv, när felet är borta, utom Airbag som kräver Volvoanpassad OBD-utsrustning.

Du skrev felkoder först.
Det är vad som triggar FEL-MEDDELANDEN i färddatorn. Tex "Antisladd serice erfodras"

Servicepåminnelsen är ju nått helt annat, och triggas av att vissa mil eller viss tid har uppnåtts sen senaste återställningen.

Hur du återställer den, står i din instruktionsbok.
Minns inte exakt hur man gjorde.
av malawijanne
Boka tid för service och en skiftnyckel,och 161 plus 165 dyker upp,när jag nollat med trippmätaren,felmeddelandet kommer fram när jag startar igen.boka tid för service.För övrigt så skrev jag i första texten att jag inte visste om det var felkoder.Står heller inget i instruktionsboken hur jag tar bort detta medelade,boka tid för service.Den är servad för två månader skrev jag också.Frågade även om denna obd läsare från biltema om den kunde släcka detta meddelande.Det kom upp en stund efter jag hade fått starthjälp.Men nu har jag laddat batteriet. sen dessa siffror 161 och 165,det måste väl stå för något.
av MickeM
Vänta nu!

Skiftnyckelsymbol?
Har du en V70II?
Dom finns också som 2008.
Fel forumdel isf. Detta är för V70N.
Inte samma bil.
Har nämnligen inte sett nån skiftnyckelsymbol i servicemeddelandet på en V70N.

Men eftersom det kom efter att batterispänningen var låg, kan det vara en felvarning, och inte servicemeddelande.
Det försvinner nog inte med serviceåterställning, men högst troligt med felkodsradering. Kräver Volvo-OBD scanner.

Efter nån sekunds Google fann jag iaf detta om serviceåterställning:

På V70N återställer man servicemeddelandet genom att:
Vrid på radioläget på nyckeln. Läge ett.
Håll inne trippmätarens nollställningsknapp. Vrid på tändningen medan du fortsätter hålla inne knappen.
Nu skiljer det lite beroende på om bilen har service-lampa eller service-meddelande.
Bilar med lampa: Släpp knappen när service-lampan börjar blinka.
Bilar med meddelande: Släpp knappen när varningstriangeln i instrumetet börjar blinka.
Båda typer: Instrumentet kvitterar med ett "ding" att nollställning har utförts.

Men efterspm du kanske har en V70II, så gäller nedan för serviceåterställning:

V70/XC70 08- S80 07- XC60 08- S/V60 11- V40 13- med vanligt analogt instrumenthus:
Under hela proceduren: Rör inga pedaler.
Sätt in nyckeldosan. Tryck en snabb gång på start-knappen. Radioläge.
Håll inne trippmätarens nollställningsknapp. Håll inne start-knappen. Håll inne de båda tills den gula I-symbolen börjar blinka. Släpp då tripp-knappen. Instrumentet kvitterar med ett "ding" att nollställning har utförts. Släpp start-knappen.

Svar på andra frågan:
Länken leder till en borttagen Biltema-produkt, men antar att det är Biltemas Volvoanpassade OBDscanner du försöker länka till.
Återställa servicemeddelande går utmärkt på V70N och XC90 med Biltemas Volvo-OBD-scanner, Har en sådan själv, men köptes för felkoder. Inte serviceåterställning, men eftersom jag ändå har den, använder jag den.
På V70II vet jag inte om det går på.

Siffrorna du får fram av misstag, är antagligen nån sorts info om mjukvaran i kombiinstrumentet, som inte betyder något, för någon utanför Volvofabriken.
Felkoder är det inte.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av johnnype
Om det är en V70N

Du har alltså lite "random" tal som dyker upp i DIM, ja visst det är samma två som du får hela tiden. Andra får ex.vis 095 i textrutan. Det låter helt enkelt som att du har ett defekt DIM din bil! Inga felkoder övht visas i instrumentet på detta sätt... så dessa kan du inte nolla :)

Jag har ett sådant i min arbetskö som jag ska fixa när lusten faller på.

På V70II så blir det något annat svar :D
av malawijanne
Jo såg att jag hamnade i fel kategrogi,är en v 70 II.den första 2008.men skall testa att återställa enligtMicke M.Ingen som vet om denna som är till volvo N fungerar till en volvo V 70 II? den som säljs på Biltema.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/ ser att den läser åtminstone felkoder på motor efter 2008.Kan det vara värt att köpa en sådan eller skall man beställa på ebay som kopplas till laptop,Vida eller något kallas den.
av malawijanne
Tack för hjälpen Micke,nu försvann servicemeddelandet.närjag återsällde som du skrev.Åkte en sväng med bilen nu ser att även mina led lampor som är varselljus eller parkeringsljus blinkar,någon som vet vad det kan vara?Det är båda sidorna.Det är mycket nu.Skall ju besikta
av MickeM
Va bra!

Ang bl8nkande/ glappa lampor, kan du posta ftågan i rött kategori, så svarar expertisen på dom modellerna.

Men är det LED där orginal?

Sätta fel sorts LED där halogen skall sitta orginal kan ge Can-system fnatt.

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]