Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
felkod skrev:Så nu var jag nere på meca och läste ut felkoder fick en mindre klump i magen men kanske bara är något som stör allt...? (hoppas kan man) så här följer allt rakt upp och ner så kanske ni kan hjälpa mig och ta fram det som är av vikt.
4801-katalysatoreffektivitet bank 1
-intermittent
6806-laddningstrycksventil
-intermittent
201A-termostat
-intermittent
91B7-Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
-intermittent
91A7-Gasspjällsstyrenhet felaktig
-intermittent
904D-Pedallägesgivare felaktig
-intermittent
6800-laddningstrycksventil
Intermittent
0004-Sirén kommunikationsfel
-permanent
1A53-kommunikationsfel med PDM passagerardörrmodul
-permanent
E003Styrenhetskonfigureringsfel
-permanent
0040-Yttertemperatursensor för hög signal
-permanent
0025-Spegelmotor urkopplad
-permanent
Så.... Känns ju spännande det här... :/
Sådärja!
Så ska det se ut!
Fakta!
Jag förstod att det skulle finnas mera.

Här är klockrent exempel på nör enklare OBD kan luras duktigt!
De som inte rör motorn tex, klarar inte enkel universal.

Turbotrycksventilen är korrekt enl föregående inlägg!
Men inte orsaken till rycken.
Bara avsaknad av turbo vid acceleration, ibland. (Intermittent)

Felkoderna rörande gasspjäll och gaspedal var vad jag misstänkte.
Gaspjället som krånglar!
Använd "sök" och du finner metervis av trådinlägg om dom.
Rengöring fungerar ibland och kan köpa ganska betydande tid, men på en Turbo sitter det under insuget och är ett elände och komma åt.
Men det är en nära gratis test, med relativt god chans.
Ska du sen byta gasspjäll, så vet du ju sen hur du demonterar det. Ha en ny packning hemma.
Det är spjällskivan, och dess anliggningsytor som ska rengöras. Får inte gå det minsta tungt eller ha ojämnvikt pga smuts.
Mycket lite smuts skapar problem, och det kan vara ganska kladdigt därinne.
Byter du gasspjäll så köp ett renoverat/uppgraderat från Atec2. Slutkrånglat!

Tar du ner insuget, så tycker jag du ska byta oljefälla, slangarna och rengöra kanalerna för vevhusventilationen, om det inte är gjort relativt nyligen.
Annars får du ta ner insuget igen, när det ska göras. (Inte om, utan när)
Servicepunkt på turbomodeller!

Känner du dig lite sparsam och inte rädd för extrabesväret i framtiden, kan du testa vevhusventilationens funktion.
Ska vara lätt undertryck på tomgång med varm motor. Även hur man än gasar.
Känn genom oljestickans hål. En bit papper som fladdrar eller en ballong/kondom över, tex....

Jag gissar att du också har ett glapp eller kabelbrott till passagerardörren, eftersom PDM (Passenger Door Module) har flera brister.
Yttertempgivaren sitter i höger backspegel och lämnar info via Can nätet till ECM och DIM ifrån PDM.
Har dock troligen inget med rycken att göra.

Larmenheten är kass också.
Antar att du får "Larmservice erfodras" i DIM vid start?
Annars kommer det snart. Mycket vanligt.
Finns metervis av trådar ang den också, om du söker.

Om jag vore du, skulle jag byta temostaten och fixa rycken, innan jag brydde mig i katen.
Med en stor skopa tur, kan den hämta sig, om motorn nu blir att gå riktigt, och speciellt om du bara småkört.
Men risken för katbyte finns!
Lärdomen är att aldrig köra med motorfel längre tid än nödvändigt. Även dålig termostat räknas dit, speciellt om man bara stadskör.
Då blir det sekundärfel, som ofta ör dyrare än orginalfelet.
Men enbart stadskörning under lång tid, käkar upp katen också, även utan motorfel.
av felkod
Okej stort tack jag ska se om jag kan få ner gasspjället redan idag, rengöra det och beställa en turbotrycksventil. Behöver jag några speciella verktyg? Koppla bort minuskabel eller liknande?
av MickeM
felkod skrev:Okej stort tack jag ska se om jag kan få ner gasspjället redan idag, rengöra det och beställa en turbotrycksventil. Behöver jag några speciella verktyg? Koppla bort minuskabel eller liknande?
Inga specialverktyg krävs.
Men ev en ny packning mellan gaspjäll och insug, om den skadas.
Inget kladd med packningslim.
Då blir det tre och en halv djävel att demontera nästa gång.....

Koppla bort batteriminus så inte nått verktyg kommer åt + på generatorn eller startmotorn.

Rekomenderas:
Kör motorn varm vid första start efter batteriinkopplingen, så adaptionerna kommer någorlunda på banan innan nästa kallstart.
Helst via färd, inte endast tomgång.
av felkod
Så nu blev det så här att jag lät spjällhus ett sitta kvar men jag putsade och gnuggade allt jag kom åt, fotade med mobilen innan och efter och det gick från riktigt skitigt till skinande rent! Upplever att det blev mycket bättre, men viss tvekan finns kvar. Men varför visar inte bilen någon varningslampa? Vad skulle vara nästa steg här?
av felkod
Undrar också hur orolig jag ska vara, ska till Norrköping från sthlm om drygt en vecka, om det inte är löst till dess är det en dum idé att köra med den då, eller nu också egentligen?
av MickeM
felkod skrev:Undrar också hur orolig jag ska vara, ska till Norrköping från sthlm om drygt en vecka, om det inte är löst till dess är det en dum idé att köra med den då, eller nu också egentligen?
Långresa. =Omöjligt att svara på.
Kan gå fint. Kan bli att gå dåligt. Vem vet?
Stanna helt tvivlar jag stort på, men inga garantier.

Motorlampan är för utsläppselaterade fel.
Skulle kallas miljölampa egentligen.
Vid allvarliga störningar får du "motorservice erfodras" i färddatorn.
av felkod
Okej vad skulle du fortsätta med här näst, den här turbotrycksventilen? Ska säga att jag har kollat tändstift, gjort rent lmm samt en annan (kontakt) Som satt i tjocka kan röret till spjällhusett... Den var oljig och även luftfilter.
Vilken mjukvara har ni?

- ETA har äntligen kommit tillbaka på k[…]

Det är väl inte så att den kö[…]

Inte turbon som kvittra, verkar vara generatorn.

DennisCA's Volvo 850 -97

Kul att se, bra jobbat!