- ons 25 jul 2007, 20:30
#119093
Detta är en verklig berättelse om att det fortfarande finns folk som är precis så vänliga som man kan önska sig.
Vi kom i helgen hem från en veckas semester utomlands. Bilen stod parkerad på flygplatsen. När vi kom till bilen så var en ruta helt krackelerad. Ingen annan skadegörelse syntes. Enbart den krackelerade rutan. Den var inte ens intryckt. Vi blev självklart arga och besvikna, men samtidigt undrande - enda anledningen till att krossa en ruta är väl att göra inbrott, hann jag tänka - tills vi fann ett visitkort fastklämt mellan torkarbladet och vindrutan.
På baksidan av visitkortet stod: "Hej! Ring detta mobilnummer angående er ruta. Hälsn NN". Jag tänkte att det knappast kunde vara sant för det finns väl inga såna ärliga människor längre.
Jag ringde och en kvinna svarade. Hon berättade att deras femårige son fått tag i en sten och i ett obevakat ögonblick kastat den mot vår bil och krossat rutan. Hon var självklart ledsen för sin sons dåd, men intygade att hennes son varit än mer ledsen. Hon hade förberett allt genom att ta reda på allt om processen om hur vi skulle lösa detta.
Vi kunde inte bli arga på dem. Hennes son hade ju redan lärt sig läxan. Visst fick vi liksom litet bekymmer, men allt sånt går ju att lösa. Och nu är rutan fixad och nästan allt är klart. Återstår bara för f-bolagen att utväxla pengar. Deras sons dåd gick på deras hemförsäkrings ansvarsdel. Som betalar vår självrisk. Vi har intygat för dem flera gånger att vi inte drabbats nämnvärt.
Otroligt att såna människor finns än idag. Visst har man hört att sånt här händer, dvs att folk är så här ärliga, men jag tror att väldigt många "smiter". Ska höra efter med mina kontakter på f-bolag óm hur ofta detta sker.
Soliga sommarhälsningar
//Larre
PS Att bärgaren, glasfirman, f-bolagen skött detta kvickt, med hög nivå av servicemindedness och med trevligaste bemötande har i o f sig inte med ämnet att göra, men tål ändå att nämnas.
Vi kom i helgen hem från en veckas semester utomlands. Bilen stod parkerad på flygplatsen. När vi kom till bilen så var en ruta helt krackelerad. Ingen annan skadegörelse syntes. Enbart den krackelerade rutan. Den var inte ens intryckt. Vi blev självklart arga och besvikna, men samtidigt undrande - enda anledningen till att krossa en ruta är väl att göra inbrott, hann jag tänka - tills vi fann ett visitkort fastklämt mellan torkarbladet och vindrutan.
På baksidan av visitkortet stod: "Hej! Ring detta mobilnummer angående er ruta. Hälsn NN". Jag tänkte att det knappast kunde vara sant för det finns väl inga såna ärliga människor längre.
Jag ringde och en kvinna svarade. Hon berättade att deras femårige son fått tag i en sten och i ett obevakat ögonblick kastat den mot vår bil och krossat rutan. Hon var självklart ledsen för sin sons dåd, men intygade att hennes son varit än mer ledsen. Hon hade förberett allt genom att ta reda på allt om processen om hur vi skulle lösa detta.
Vi kunde inte bli arga på dem. Hennes son hade ju redan lärt sig läxan. Visst fick vi liksom litet bekymmer, men allt sånt går ju att lösa. Och nu är rutan fixad och nästan allt är klart. Återstår bara för f-bolagen att utväxla pengar. Deras sons dåd gick på deras hemförsäkrings ansvarsdel. Som betalar vår självrisk. Vi har intygat för dem flera gånger att vi inte drabbats nämnvärt.
Otroligt att såna människor finns än idag. Visst har man hört att sånt här händer, dvs att folk är så här ärliga, men jag tror att väldigt många "smiter". Ska höra efter med mina kontakter på f-bolag óm hur ofta detta sker.
Soliga sommarhälsningar
//Larre
PS Att bärgaren, glasfirman, f-bolagen skött detta kvickt, med hög nivå av servicemindedness och med trevligaste bemötande har i o f sig inte med ämnet att göra, men tål ändå att nämnas.
XC90 D5 Sport
"Real trucks don't have spark plugs"
"Real trucks don't have spark plugs"