Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
Detta är en verklig berättelse om att det fortfarande finns folk som är precis så vänliga som man kan önska sig.

Vi kom i helgen hem från en veckas semester utomlands. Bilen stod parkerad på flygplatsen. När vi kom till bilen så var en ruta helt krackelerad. Ingen annan skadegörelse syntes. Enbart den krackelerade rutan. Den var inte ens intryckt. Vi blev självklart arga och besvikna, men samtidigt undrande - enda anledningen till att krossa en ruta är väl att göra inbrott, hann jag tänka - tills vi fann ett visitkort fastklämt mellan torkarbladet och vindrutan.

På baksidan av visitkortet stod: "Hej! Ring detta mobilnummer angående er ruta. Hälsn NN". Jag tänkte att det knappast kunde vara sant för det finns väl inga såna ärliga människor längre.

Jag ringde och en kvinna svarade. Hon berättade att deras femårige son fått tag i en sten och i ett obevakat ögonblick kastat den mot vår bil och krossat rutan. Hon var självklart ledsen för sin sons dåd, men intygade att hennes son varit än mer ledsen. Hon hade förberett allt genom att ta reda på allt om processen om hur vi skulle lösa detta.

Vi kunde inte bli arga på dem. Hennes son hade ju redan lärt sig läxan. Visst fick vi liksom litet bekymmer, men allt sånt går ju att lösa. Och nu är rutan fixad och nästan allt är klart. Återstår bara för f-bolagen att utväxla pengar. Deras sons dåd gick på deras hemförsäkrings ansvarsdel. Som betalar vår självrisk. Vi har intygat för dem flera gånger att vi inte drabbats nämnvärt.

Otroligt att såna människor finns än idag. Visst har man hört att sånt här händer, dvs att folk är så här ärliga, men jag tror att väldigt många "smiter". Ska höra efter med mina kontakter på f-bolag óm hur ofta detta sker.

Soliga sommarhälsningar
//Larre
PS Att bärgaren, glasfirman, f-bolagen skött detta kvickt, med hög nivå av servicemindedness och med trevligaste bemötande har i o f sig inte med ämnet att göra, men tål ändå att nämnas.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Verkligen bra gjort!
av Marbas
Liknande händelse inträffade mig på en parkeringsplats till ett köpcentrum. En bil körde på min bil lite grand och stötfångaren fram sprack. På rutan satt en lapp, men det var inte från bilen som kört på min bil, utan en helt annan person som sett det hela. Alltså, den bilen som skadade vår smet från platsen i hopp om att ingen sett det.

Jag gjorde en polisanmälan, och tack vare att vi hade regnumret på den påkörande bilen gick det lätt att identifiera förövaren. Givetvis slapp vi betala ett öre, men det roligaste var när polisen frågade mig vad jag tyckte föraren av den andra bilen skulle ha för straff - om det räckte med 800:- i böter eller om de dessutom skulle dra körkortet i en månad... Tyckte det räckte med böterna, vi hade ju fått bilen fixad och hon lärde sig en läxa...

Hurra för ärliga människor som gör rätt för sig!!!
Användarvisningsbild
av fribbe_740
mycket bra gjort av personen i båda era fall! själv va jag en riktig idiotjävel när jag var ung och inte hade nått vett i skallen, iaf när det gäller såna där saker :oops: . men nu har man ju blivit lite ärligare och snällare :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Tråkigt med den trasiga rutan men en stor eloge till dom som stod för händelsen!!!

mvh
Anders
av S60AWD2.5T
Marbas skrev:Liknande händelse inträffade mig på en parkeringsplats till ett köpcentrum. En bil körde på min bil lite grand och stötfångaren fram sprack. På rutan satt en lapp, men det var inte från bilen som kört på min bil, utan en helt annan person som sett det hela. Alltså, den bilen som skadade vår smet från platsen i hopp om att ingen sett det.

Jag gjorde en polisanmälan, och tack vare att vi hade regnumret på den påkörande bilen gick det lätt att identifiera förövaren. Givetvis slapp vi betala ett öre, men det roligaste var när polisen frågade mig vad jag tyckte föraren av den andra bilen skulle ha för straff - om det räckte med 800:- i böter eller om de dessutom skulle dra körkortet i en månad... Tyckte det räckte med böterna, vi hade ju fått bilen fixad och hon lärde sig en läxa...

Den bilföraren måste ju erkänt att han kört. annars brukar bilens regnummer endast leda till att den bilens försäkring går in.

Tro mig jag har en ruggig historia att berätta om ett fall som hände mig...
Användarvisningsbild
av Pliind
fan att man själv inte haft sådan tur :( någon har vart och skrapat upp min högra sida på bilen och gjort en buckla.. inte räcker det med ddet nej, de ska sätta tuggummi under förar handtaget.. är ju farsans bil så den lilla fiaten lär man nog aldrig se igen pga andra idioters misstag.. så blir volvo för mig everyday ^^
Användarvisningsbild
av camaro69
Marbas skrev:Liknande händelse inträffade mig på en parkeringsplats till ett köpcentrum. En bil körde på min bil lite grand och stötfångaren fram sprack. På rutan satt en lapp, men det var inte från bilen som kört på min bil, utan en helt annan person som sett det hela. Alltså, den bilen som skadade vår smet från platsen i hopp om att ingen sett det.

Ja, det var ju en riktig solskenshistoria. Men det var en konstig polis som frågade dig om körkortsindragning eller inte.
Din åsikt i detta fall är tämligen irrelevant.

Om inte jag är helt felunderrättad så är det Länsstyrelsen som beslutar om att dra körkort i ett sådant fall.

Men man kanske har en annan lagbok i Smålandsskogarna. Göta Rikes lag. :wink:
av Marbas
S60AWD2.5T skrev: Den bilföraren måste ju erkänt att han kört. annars brukar bilens regnummer endast leda till att den bilens försäkring går in.
Polisen ringde upp ägaren och konfronterade henne, och hon erkände direkt.
S60AWD2.5T skrev: Tro mig jag har en ruggig historia att berätta om ett fall som hände mig...
Berätta...
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]