Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fridelell
Hej kamrater, tänkte höra om någon råkat ut för liknande fel så jag slipper byta massa delar i onödan.

Var ute och körde en dag, i takt med att spänningen gick nedåt började även bilen gå ryckigt och till slut dog.
Efter det hade jag ingen gnista, det var tillräckligt med bensin i tanken.

Påbörjade felsökning hemmavid, har rengjort alla jordpunkter, kollat kablar både i skuff, undertill och under huven.
Har provat med andra delar, dock fungerande tändplatta, jetronicbox, tändspole, bränslepump.

Rengjort fördelarlock och provat utan resultat.
Gjort en översikt/kollat det jag kommit på som kan vara felande men utan resultat.

Kan ju likaväl vara delvis fördelare/rotor eller andra tändningsdelar som behöver bytas men tänkte kolla här först om något råkat ut för samma problem.
Men är märkligt att bilen tappar så otroligt mycket ström efter en provstart, då det bara är startmotor som går.
Sedan sekunden efter man provar igen så är allt stendött.

Om jag förstått det hela rätt så ska det brytas, det ska ej komma fram soppa, om det är något fel i systemet.
Har ju ingen gnista heller så det finns nog ett samband.
Har mätt upp 11,83 v till huvudpumpen nr 1 men har ej ström alls till pumpen i tanken nr 11.

Går det att bygla kablar och isåfall vilka undertill säkringarna?

Tacksam för alla tips, allt välkomnas!
Användarvisningsbild
av lennarte
fridelell skrev:Var ute och körde en dag, i takt med att spänningen gick nedåt började även bilen gå ryckigt och till slut dog.
Efter det hade jag ingen gnista, det var tillräckligt med bensin i tanken.
Det låter som att laddningen (generatorn) som slutat att fungera. Då kan batteriet återhämta sig efter ett tag, men varar bara en kort stund. Lyser laddningslampan när tändningen är på? Har du kollat batterispänningen?? Även när du "kör" på starten??? Dåligt fastsatta (oxiderade) batterikabelskor????
av fridelell
Kollade så kolen ej var slut förut. Men själva generatorn i sig kan det ju vara något konstigt med också. Har tagit bort mätarhuset i nuläget. Har kollat över så det ser bra ut med polerna och dess skor även. Ska mäta enbart batterispänning sedan.
Användarvisningsbild
av lennarte
fridelell skrev: Men själva generatorn i sig kan det ju vara något konstigt med också.
Kollat remmen/rem spänning
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har inte svarat på om laddningslampan lyser med tändning på eller om det är ström i batteriet
Användarvisningsbild
av lennarte
Det verkar, på din beskrivning, som det hänt något med tändningen medans batteriet blev tomt är det rätt uppfattat?? Har du laddat batteriet? Du skriver att du mätt 11,83V till huvudpumpen nr 1. Menar du då säkring 1 eller mäter du på pumpens + anslutning medan pumpen går? Har du 11,83V vid säkring 1, är ju batteriet tomt eller dålig kontakt mellan elcentral och batteri. Säkring 1 är inte för huvudpumpen egentligen utan det är en "systemsäkring" för tänd och bränslesystemet. Huvudpumpen är sedan kopplad direkt på bränslereläets utgång 87B tillsammans med tankpump och Lambdasond. Dom båda går "genom" säkring 11 men huvudpumpen går "direkt"

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]