- ons 25 jul 2007, 23:41
#119183
Du kan bara se om kolen är slitna eller inte när du har tagit ur dom, och då är det lika bra att byta när du ändå har det öppet.
På "baksidan", på gaveln av generatorn är det som indelat i tre fält. Man kan likna det vid en treklöver om man vill. Skruva bort det klöverbladet som har lite extra prylar på sig. Ofta några svarta kylflänsar och lite annat. Dra försiktigt ur klöverbladet och var beredd på att delarna kan sprätta iväg, för dom är fjäderbelastade.
Byt kolen. I bästa fall är det en skruvanslutning på en liten kabel. I sämsta fall måste det lödas. Det ser du när du har allt framför dig. Strunta i om du tycker att dom inte ser slitna ut, för dom måste bytas förr eller senare ändå. Och om det inte skulle vara detta felet, så har du åtgärdat och säkrat ett möjligt fel som avklarat i din fortsatta felsökning.
Det kan vara lite knivigt att sätta tillbaks klöverbladet igen. Kolen är ju som sagt fjäderbelastade, och är inbland inte så samarbetsvilliga när du monterar tillbaka dom i hållaren. Dom måste hållas tillbaka för att komma över kollektorn. Du behöver någon sorts "skohorn" för att få in hela klöverbladet igen. Antingen får du ha långa tunna smidiga fingrar, eller kanske pröva med en tunn och böjlig plastbit eller något liknande, som du måste kunna dra bort när kolen har börjat komma på plats på kollektorn.
Detta är inte lätt för den som inte har erfarenhet. Det går åt många svärord innan man lyckas. Ett tips som kan förenkla är att lossa hela generatorn och jobba med den på en arbetsbänk. Notera bara hur kablarna sitter innan du lossar den.
Ett annat tips är att begära hjälp av någon vänlig bekant som har gjort detta förut. Du kan ju gärna delta så att du lär dig hur det ser ut.
Till sist vill jag tillägga det jag sa tidigare: Ladda batteriet omedelbart. Det förstörs av att vara urladdat! Får du ingen ordning på generatorn, så måste du ladda med en separat laddare.