PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
men man kan låta den stå på tomgång hur länge som helst den går ju men lysena typ bara glöder o fläkten snurrar jättelångsamt på högsta varv... blinkersen fungerar inte men reläet slår och helljuset fungerar nte heller, bromsljusen fungerar lite... och torkarna går jättelångsamt
Användarvisningsbild
av Sparkz
När du står så på tomgång med sjunkande spänning, dra ur kabeln ur regulatorn och sätt en kabel mellan DF och D+ (märkt på kontakten). Nu ska generatorn ladda så mycket den orkar, och spänningen drar iväg långt över 14 V. Gör den inte det är generatorn kass.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
jag tror att det är kolen som är slut... eftersom att man måste varva hur mycket som helst för att få 14volt på batteriet... det är ju bara typ 12volt när allt är avslaget men med motorn igång... när jag kopplade på torkare, blinkers, stereo, fläkt så lägger allting av...

måste ha hjälp... :(
Användarvisningsbild
av igelkottar
Det är inte så svårt att byta kolen själv om man är lite försiktig
och lägger saker i ordning som man tar isär.

Lycka till :D :wink:
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
ok:D

Hur gör man för att byta kolen då?
Och hur ser man att dom är slitna?
Användarvisningsbild
av calle_g
Förlåt mig men är det inte växelströmsgenerator på den ändå relativt nya modellen? Vitsen med växelströmsgeneratorer är väl ändå att slippa just kolen?

Har du kollat jordflätan och dess kontakt mellan motor och kaross?
av Rådlös
Du kan bara se om kolen är slitna eller inte när du har tagit ur dom, och då är det lika bra att byta när du ändå har det öppet.
På "baksidan", på gaveln av generatorn är det som indelat i tre fält. Man kan likna det vid en treklöver om man vill. Skruva bort det klöverbladet som har lite extra prylar på sig. Ofta några svarta kylflänsar och lite annat. Dra försiktigt ur klöverbladet och var beredd på att delarna kan sprätta iväg, för dom är fjäderbelastade.
Byt kolen. I bästa fall är det en skruvanslutning på en liten kabel. I sämsta fall måste det lödas. Det ser du när du har allt framför dig. Strunta i om du tycker att dom inte ser slitna ut, för dom måste bytas förr eller senare ändå. Och om det inte skulle vara detta felet, så har du åtgärdat och säkrat ett möjligt fel som avklarat i din fortsatta felsökning.
Det kan vara lite knivigt att sätta tillbaks klöverbladet igen. Kolen är ju som sagt fjäderbelastade, och är inbland inte så samarbetsvilliga när du monterar tillbaka dom i hållaren. Dom måste hållas tillbaka för att komma över kollektorn. Du behöver någon sorts "skohorn" för att få in hela klöverbladet igen. Antingen får du ha långa tunna smidiga fingrar, eller kanske pröva med en tunn och böjlig plastbit eller något liknande, som du måste kunna dra bort när kolen har börjat komma på plats på kollektorn.
Detta är inte lätt för den som inte har erfarenhet. Det går åt många svärord innan man lyckas. Ett tips som kan förenkla är att lossa hela generatorn och jobba med den på en arbetsbänk. Notera bara hur kablarna sitter innan du lossar den.
Ett annat tips är att begära hjälp av någon vänlig bekant som har gjort detta förut. Du kan ju gärna delta så att du lär dig hur det ser ut.
Till sist vill jag tillägga det jag sa tidigare: Ladda batteriet omedelbart. Det förstörs av att vara urladdat! Får du ingen ordning på generatorn, så måste du ladda med en separat laddare.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Joo det är en växelströmsgenerator som sitter på 65A
Användarvisningsbild
av calle_g
Det är riktigt att det finns kol, tänkte inte på att du måste polarisera den på något sätt för att få den funka överhuvudtaget men de är inte på långt när lika kritiska som i en likströmsgenerator. Är mera teoretiker än praktiker på sånt här men om den nu funkar överhuvudtaget (vilket du antyder eftersom spänningen trots allt ökar när motorn går) borde inte kolen spela någon roll för ditt spänningsfall ändå enligt mitt tycke, polariseras den inte borde den inte ge någon ström alls. Det måste finnas en diodbrygga någonstans för att göra likström, kollat den?

[Edit] Det är säkert inbyggt i vad som någon ovan kallat laddningsregulator skulle jag tro. Kollat den? Om en diod ger up kan du få ett väldigt mystisk elsystem..
av Rådlös
Dioderna sitter i den del som jag kallar "klöverbadet", i ett inlägg härovan. Vi talar om en tidig sjuttiotalsbil nu. På senare år kom även laddningsregulatorn att sitta i samma klöverblad. Så en fungerande växelströmsgenerator ger alltid färdiglikriktad ström ut. Trots sitt namn.

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämp[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]