Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
glöm golfmotorn. har du den i en a-traktor så åker du dit direkt. Hur ska du spärra den korrekt? dessutom kommer brudarna garva åt en framhjulsdriven traktor :wink:
om jag ville ha en ekonomisk motor skulle jag slängt i en mb240d. runt 80 hästar, får plats i en 240, bra motor som är snål, tålig, vridstark. finns på skroten. (obs mb240 betyder itne Mycket Bra 240d utan mercedes bens 2,4liter diesel :D ) försök hitta en motor från 123-serien, enklaste att lyfta i eftersom det itne är lika mycket elektronik och annat skit!
Användarvisningsbild
av Caffis
Så här fixar man till det ( tror jag ) Prekins dizel från en tröska eller traktor ca 90hkp lite svårt att hitta en med rätt vrid får inte vara för högt Intyg om hk och vrid besiktiga o kör billigt
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Caffis skrev:Så här fixar man till det ( tror jag ) Prekins dizel från en tröska eller traktor ca 90hkp lite svårt att hitta en med rätt vrid får inte vara för högt Intyg om hk och vrid besiktiga o kör billigt
perkins diesel! de skulle sitta fint! BOMP BOMP BOMP BOMP BOMP BOMP BOMP! :D
av Rådlös
Dieselmotorer, bland annat Perkins 3 cylindrar, finns som marinmotorer. (Volvo Penta sålde dom marinkonverterade under eget namn).
Dom finns på begagnatmarknaden där också.
Marinkonverterat låter lite skrämmande, men det är i stort sett bara yttre tillbehör, kylvattenpumpar, avgassystem och transmisson som är annorlunda. Själva motorn som enhet är densamma. Båtägare byter också sina motorer allt eftersom det kommer nya och modernare.
Undersök den marknaden också.
Låter det lite töntigt med 3 cylindrar, så fanns det ett par modeller av Peugeot-dieslar med 4 cylindrar också. Även dom i Volvo Pentas namn. (Om jag inte är helt felunderrättad, så är detta också Perkins-dieslar från början?) Och det lär ha funnits några hemgjorda motorbyten i Volvo Amazon på 60-talet. Man satte Perkinsdieslar i dom. Så omöjligt är det inte.
Användarvisningsbild
av Caffis
Just det , jag har kört en en gång i tiden 4cylindrig Perka i 145a gick riktigt bra, ruggigt vrid i den bilen.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]