Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Tycker v70in är känslig på gasen. Svårt att starta snällt. Den vill gärna dra iväg direkt. När man nuddar gasen varvar den upp till 2500rpm. Om man lyckas starta fint och sen ger lite mer gas så vill den nästan spinna på asfalten, iaf om man svänger samtidigt. I övrigt när man kör på motorvägen så känns den lite smått ryckig. Inget som direkt stör men man vet att det beror på "kort gasväg".

När man gasar mer eller full gas så händer det ju inte så fruktansvärt mycket mer även om den drar betydligt mer då.

140 hk ej optimerad.

Funderar på att byta tändstift, olja och luftfilter snart, innan besiktning.
av MickeM
Du har inte haft den så länge, gissar jag, för dom är lite sådana......

Min var besvärlig också. Koncentration för att inte göra ryckstart. Inte kopplingen, utan gasen.
Jag gjorde följande, och det blev enormt mycket bättre:

1. I samband med planerad service. Ta av grova luftslangen på gasspjället, och rengör spjällskivans båda sidor, samt anliggningsytorna i loppet.
Använd bromsrengöring, WD40 eller 5-56, och spraya på trasan. Inte i loppet. Du har det bättre gaspjället på en 2005, men rengöring gör den mer
följsam.

2. Köp redan nu, nedre-främre motorfästet. (Om det inte är relativt nytt) Här är största skillnaden. Svår att se utan att demontera plasten unde motorn.
Kan kallas "undre momentstag"

3. Gå ut och öppna huven, och inspektera övre-bakre motorfästet. Ryck i det, och kolla aluminiumhusets bussning.
Köp ny, om den ser det minsta dåligt ut. Blir skillnad. Känn på bussningarna till svarta tvärstaget också.

4. Vik upp höger innerskärm lite precis vid motorn och kolla högra motorfästet. Det var ok på min, men ger så klart gung-symptom om det är dåligt.
Köp inte detta i förväg, utan kolla vid servicen. Bra att veta status.

5. Kolla också länkarmsbussningarna. Lika som punkt 4, men dåliga sådana brukar få bilen att dra åt ett håll vid acceleration.

Men som sagt, dom är lite sådana som du beskriver för en ovan, men det blir enormt mycket bättre med dessa saker i ordning. Nästan okörbar med dåliga.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jajamän bra tips! Köpte bilen för någon månad sen. En av de få v70 jag provkört som gått så rakt och fint på vägen. Drar inte åt något håll eller någonting sådant. Man kan köra med 2 fingrar på ratten när som helst.

Jag börjar göra rent får vi se om de blir någon skillnad.
Är man dum om man köper polyretan till övre fästet? Ifall det skulle vara dåligt?

Farsan hade en xc70 -05 2,5t å ja den va likadan men man ville nästan ha det så med automatlådan så de hände något när man skulle iväg.
av MickeM
Jag undviker polyuretan i motorfästen.
Det leder in ljud och vibrationer i kupen.

Nedre/främre möjligen, men orginal duger gott.

Du behöver inte demontera gasspjället för rengöring.
Pilla upp spjällskivan med ett finger.
Var försiktig!
Användarvisningsbild
av Frrla
Ajjemen. Bra att veta. Denna bil ska gå i ur och skur. Vara bekväm och förhoppningsvis fungera utan större bekymmer.
Ska se om jag får lite tid över imorgon att kolla över får vi se. Upptäckte att luftfiltret var ganska skitigt och ca 2cm grus i botten på boxen med 2 nävar halm eller gräs i... Så har dammsugit och kört med tryckluft så länge. Vart ingen skillnad förutom att man tycks höra lite lätt bröl när man trycker på med rutan nere nu.
Användarvisningsbild
av Frrla
Gasspjäll rengjort och även lmm. Tomgång höjdes från ca 600 till 700 och den känns mer som den ska och responsen på gasen vart snällare och faktiskt reagerar motorn snabbare på ett bra sätt.

Övre motorfästet som är typ ett fjäderbensstag-aktigt är glapp framåt och bakåt
av MickeM
Sedärja! Bra!

Att svarta tvärstaget liksom "vickar" lite, gör inget.
Det är alubussningen på motorn som blir dålig, och allra främst det nedre främre.

Men visst kan man byta alubussningarna för tvärstaget också, men glr ingen stlr skillnad om dom inte är helkass.
av andersuw
Som MickeM säger: Det svarta staget mellan hjulhusen skall i själva verket kunna vicka fram och tillbaka. Det skall inte sitta stumt. Och det är sällan med det som det blir några problem. Det är i förbindelsen mellan staget och motorn det blir problem. Där finns ett fäste med en gummibussning inuti. Den gummibussningen slits ut med tiden.
av andersuw
MickeM skrev:
frrla skrev:Tycker v70in är känslig på gasen. Svårt att starta snällt.Du har inte haft den så länge, gissar jag, för dom är lite sådana......
Stämmer definitivt. :D Tog mig ett antal ofrivilliga rivstarter innan jag blev god vän med min V70 T5 -02 i det här avseendet, strax efter att jag köpt den för snart 10 år sedan. Har också sett det hända andra. Mest underhållande exemplet var vid en besiktning för några år sedan. Tjejen som besiktigade skulle flytta bilen från första stationen inne i hallen till den andra. Säkert ville hon göra det sakta och försiktigt men bilen for iväg som en raket och dunsade upp på lyften. Hjärtat i halsgropen på mig och säkert också henne. Dessbättre gick allt väl så det blev bara en rolig historia att minnas. Efteråt minns att jag han hon sa, lätt rodnande: "Det är ju lite rycka i den här." :D
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag nöjer mig ett tag som det är just nu. Så ska jag ge mig på nedre främre motorfästet någon gång senare. Har tänkt på det och visst är den lite sådär "hoppig" om man går på lite för hårt. Inget som märks om man kör normalt. Men ibland måste man ju stå på lite extra om man ska komma fram :)

Ni ska ha stort tack :D

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]