Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reimorutnik
Märkte idag när jag körde iväg från parkeringen att bilen ryckte på låga växlar, körde ett litet tag så började Motorlampan å lysa, tog å läste av den med min kina skit och lyckades få fram att de är nått med spjällen å göra, Har tidigare rengjort den pga ojäm tomgång vid frihjul, vilket löste problemet då och fortfarande. Har ni några tips på vad som behövs kanske göras? eller är det raka vägen till Volvo å byta spjällen?

Raderade även felkoden, startade om bilen ett par gånger för att de iaf de skulle komma upp, (jag vet att de inte är vanligt att de kmr upp direkt) men av ren nyfikenhet så gjorde jag de. Körde en lite sträcka å testade å köra på 1-2 växle, dock utan några ryck, som att bilen skulle gå normalt.

Förövrigt så går bilen alldeles utmärkt. Kan de kanske vara nått tillfälligt bara? nå skit som lyckats hamna där å sedan försvunnit? eller dylikt.

Volvo v70 2.0F 2008
av reimorutnik
Kan väl mkt möjligt vara denna ventil? (Solenoid) Som behövs bytas?
Bilagor
solenoid.jpg
solenoid.jpg (215.03 KiB) Visad 3381 gånger
av Rådlös
Mange200: Den tråden du länkar till innehåller högst troligt ett fel eller en missuppfattning. Det finns ingen avkännare som mäter etanolhalten! I alla fall inte i form av någon mätare i bränslesystemet.
Läs här vad Volvo säger och detta är en uppgift som jag har fått från Volvo. Troligen en utskrift från VIDA? Det är ett antal A4-sidor med mycket mera text som handlar om Flexifuel. Eller FFV som det heter på Volvo och Fordspråk.

"Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the
ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio
of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel
so that the correct lambda value is achieved."

Och vi kan låta Google översätta det till Svenska:

"Reglering av bränslet
Motorstyrmodulen (ECM) har ny programvara anpassad för B4184S8. Detta används för att beräkna
Etanolinnehåll i bränslet och för att optimera anpassningen av den beräknade bränsleinsprutningskvantiteten.
Etanol / bensinblandningen kan variera avsevärt i tanken, från endast E85 till endast bensin. Blandningsförhållandet
Av etanol och bensin detekteras av "normala" anpassningsstrategier för motorstyrmodulen (ECM).
Detta sker genom att utvärdera lambda-sond-signalerna. Till exempel resulterar "mycket" etanol i en mager
Bränsle/luftblandning. Motorkontrollmodulen (ECM) kompenserar genom att öka mängden injicerat bränsle
Så att rätt lambda-värde uppnås."

Styrdatorn, ECM beräknar alltså etanolhalten, eller egentligen bara bränslets egenskaper med hjälp av Lambdasonden. Den vet inget speciellt om etanol eller bensin i sin bemärkelse. Utan styr blandningen till ett värde som håller Lambda 1 så exakt det bara går med utgångspunkt från vad Lambdasonden säger.
Nu vet vi alla att datorer kan få "spader" och räkna fel ibland, men då finns det i alla fall i bilarna en sorts kontrollfunktion som larmar och i vissa fall "Gör om och gör rätt" om något har gått fel.
av reimorutnik
Halloj, Bad en polare kolla lite på bilen å han (Rengjorde) någon ventil, vet ej vilken, men har kört nästan 600km utan att nå motorlampa skulle lysa eller att bilen skulle gå konstigt, har gått alldeles utmärkt å köra bilen, som alltid annars. Kan ju kanske bara varit nått tillfälligt eller? Men om de skulle återkomma så vet jag att de är Magnetventilen som ska bytas så :)

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]