PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Om du lyser i hålet där kontakten ska sitta så ska du kunna se fördjupningen i stången där felläget är. Det man kan göra (brukar inte behövas) är att försöka hjälpa kolven till nolläget. Den är fjäderbelastad så en liten skruvmejsel och "putta" på den då ska den komma rätt. Annars får man ta hjälp av en kompis som trycker på sakta och försiktigt på bromsen samtidigt som du öppnat något varv på en av nipplarna på ventilen. Kontakten ska vara monterad och bromsen trycks sakta ner tills lampan slocknar. Det är mycket viktigt att nippeln skruvas åt innan bromsen släpps upp. Släpper du upp pedalen med nippeln öppen får du lufta systemet. Fungerar det inte får du öppna på andra sidan och försöka igen. Gammal bromsvätska suger åt sig vatten så det är inte omöjligt att det har rostat lite i ventilen.
av LarsBd
lennarte skrev:Kontakten ska vara monterad och bromsen trycks sakta ner tills lampan slocknar.
Om man gör så klipps stiftet på kontakten av och lampan kommer aldrig att slockna med den kontakten ansluten.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi gjorde så förr, men det var kanske en annan modell (inte volvo alltså)
av Åsarna
Jahaja... Det ser faktiskt ut som om stiftet är avklippt. Har försökt att med en smal mejsel, men kan inte rubba kolven. Om allt är OK så går det vad jag förstår åt ganska stor kraft för att trycka kolven åt ena eller andra sidan, 10 Kp/cm2 enligt rep.handboken. Eftersom bromsarna tar jämt och fint så lär det inte vara något fel på kretsarna. Ska se om jag kan få tag i en ny kontakt.
av Åsarna
För att återgå till kardanaxeln. Har nu demonterat och kan konstatera att stödlagret inte låter så bra så det skall bytas. När det gäller knutarna så kan jag inte känna något glapp eller knäppningar när jag vickar på dom, Behöver kanske inte bytas?

/Hans
av LarsBd
Är det inga fel på dom behöver man inte byta. Det kan bli fel på någon om 6 månader eller så kommer de att fungera perfekt 15000 mil till. Du avgör själv om du byter förebyggande eller avvaktar tills behov uppstår.
av LarsBd
Bara växellådan är borttagen går det att ta bort urtrampningslagret om jag inte missminner mig men det märks om du provar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Åsarna skrev:En sak till... måste man ta bort sprängkåpan för att ta ut urtrampningslagret?/Hans
När man "grejar" med kopplingen brukar man "ta ner" växellåda och sprängkåpa som en enhet. Har inte provat, men det är möjligt att det går om man har växellådan borta, och tar ut det tillsammans med kopplingsgaffeln. Har dock aldrig provat.
av Åsarna
Nja.. har försökt, men inte vågat ta i alltför hårt. Känner inte igen kopplingsgaffeln. Hade en tidigare Amazon med en helt annan typ av gaffel, och där var det inga problem att ta ut lagret.

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]