Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1187125
(impuls) köpte i lördags en 1997 C70 Coupe T5 manuell med knappt 26000 mil på, köpte den som rep/reservdelsbil men skattad och besiktad.
Lagret i Ac-kompressorn var skuret och säljaren hade också fått info av en mek att det också var ett vevstakslager som knackar. Kompressorn lät för jävligt, men ett par duschar 5.56 i remskivelagret med några mils mellanrum tog oss hem från Stockholm till Dalarna till slut.
Satte idag i en rem från en 850 utan Ac och bilen lät som en T5 ska göra igen, mulligt gött!

"Lagerknacket" som var omöjligt att uppfatta över skramlet från kompressorn tidigare hördes nu, men är väldigt tveksam till att det är ett vevstakslager. Ljudet börjar höras först när motorn börjar bli varm, ett tickande som försvinner när varvet ökar lite.
Lyftare? Borde väl höras även vid andra varvtal än tomgång?

Mike
Senast redigerad av 1 mikethebik, redigerad totalt 0 gånger.
av Kena
#1187301
Låter det från växellådssidan? Kan isf vara svänghjulet som knackar. På vår bil låter det, har gjort det länge, ibland bara av någon anledning så jag har slutat bry mej om det. Men lyssna med ett stetoskop var det kommer ifrån.
av MickeM
#1187310
Hörs det främst i förarsidans hjulhus, varm motor, tomgång, och tystnar helt när man kopplar ur, är det bara syncringsknacket/rasslandet som många av dessa M56 lådor har på tomgång.
Normalt "miss"ljud.
Ganska diskret tickande /klickande/skallrande/rasslande, typ. Tystnar vid 1200varv eller så, och försvinner helt vid urkoppling.
(Svårt att förklara ljud med ord.)
Det ljudet = Tuta och kör.

Ändras ljudet med kopplingen nere, men inte försvinner, kan det vara urkopplingslagret.

Dåligt svänghjul slår/bankar ganska hårt, och inget som man bara misstänker.
Det är då uppenbart att nått är FEL!

Samma med lagerknack. Vevlager brukar låta ganska duktigt, och mycket snabbt bli sämre och ramlager främst när motorn tar i.

Låter det ifrån själva motorn, och inte svänghjul/växellåda, är det naturligtvis i motorn.
Vissa har hydrualiska lyftare, och vissa inte. Vet ej vilken typ/år som har vad.
Min V70N 140hk från 2005 har INTE hydrualiska lyftare.

VVT enheten kan knacka också, om den är trasig, och ibland tystna om man kopplar ur solenoidventilen till VVTn.
Sök "VVT noice" och liknande på Youtube.

Ett stetoskop eller en mejsel/fil/stålstång att lyssna med för att ringa in området är bra.
(Mejsel dikt emot misstänkt område, och skaftet dikt emot örat)
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1187381
MickeM skrev:Hörs det främst i förarsidans hjulhus, varm motor, tomgång, och tystnar helt när man kopplar ur, är det bara syncringsknacket/rasslandet som många av dessa M56 lådor har på tomgång.
Normalt "miss"ljud.
Ganska diskret tickande /klickande/skallrande/rasslande, typ. Tystnar vid 1200varv eller så, och försvinner helt vid urkoppling.
(Svårt att förklara ljud med ord.)
Det ljudet = Tuta och kör.

Ändras ljudet med kopplingen nere, men inte försvinner, kan det vara urkopplingslagret.

Dåligt svänghjul slår/bankar ganska hårt, och inget som man bara misstänker.
Det är då uppenbart att nått är FEL!

Samma med lagerknack. Vevlager brukar låta ganska duktigt, och mycket snabbt bli sämre och ramlager främst när motorn tar i.

Låter det ifrån själva motorn, och inte svänghjul/växellåda, är det naturligtvis i motorn.
Vissa har hydrualiska lyftare, och vissa inte. Vet ej vilken typ/år som har vad.
Min V70N 140hk från 2005 har INTE hydrualiska lyftare.

VVT enheten kan knacka också, om den är trasig, och ibland tystna om man kopplar ur solenoidventilen till VVTn.
Sök "VVT noice" och liknande på Youtube.

Ett stetoskop eller en mejsel/fil/stålstång att lyssna med för att ringa in området är bra.
(Mejsel dikt emot misstänkt område, och skaftet dikt emot örat)
Många bra tips, ska testa när jag plockat ihop den igen...
Bilen har även ett skuret lager till remskivan på Ac-kompressorn, fick idag på lokala skroten tag i en kass kompressor men med bra "frihjulslager" och magnetkoppling, ska försöka byta ut på plats utan att lossa kompressorn, verkar finnas några centimeter att spela på, får se hur det går.

Mike
av MickeM
#1187399
Tar du loss generatorn, kan du ta loss ac-pumpen och röra runt den lite där nere, utan att släppa ledningarna. Det är slangar.
Ett ac-system som stått längre tid, brukar läcka ur.

Ser nu också att du har en 1997, och då finns ingen VVT.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]