Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Något har just börjat kärva bland grejerna på aggregatremmen på min V70 modell 03. Jag hör ljud av något som kärvar och motorn har problem att hålla uppe varvtalet. Man kan se att aggregatremmen skakar.

Nu finns det ju ett antal manicker att välja bland. Om jag slår på och av AC blir det ingen ändring i ljudet, så jag tror inte att det är kylkompressorn. Jag funderar nu på om det kan vara servostyrningspumpen eller generatorn. Drivremmen själv ser OK ut.

En egendomlighet är att ljudet inte går igång direkt då man startar motorn. Först kör startmotorn, sedan går motorn fint i c:a 3 s innan ljudet drar igång.

Är det möjligen någon som känner igen det här mönstret och kan gissa vad det beror på?

Jag tycker att den där tidsluckan vid start är så regelbunden att jag undrar om det inte är en dator som slår på något c:a 3 s efter start. Någon som känner till hur startsekvensen ser ut i en V70? Men, det är klart, det kan ju helt enkelt vara så att den felande manicken blir varm och sedan börjar kärva. Det verkar vara litet svårt att felsöka själv. Just detta att motorn går fint i 3 s tyder ju på att jag inte skulle upptäcka något om jag tar av remmen och känner på hjulen...

Jag har kollat att det finns tillräckligt med servoolja, och den ser inte så förskräckligt brun ut.

Tacksam för råd!
Skakande multirem är ju oftast frihjulet i generatorns remskiva som skurit så det blivit stumt.
Men det gör inte att det går tyngre överlag, utan ryckigareför multiremmen.

Nog skulle jag ta av multiremmen och känna och lyssna på allt, inkl frihjulets funktion.
MickeM skrev:Skakande multirem är ju oftast frihjulet i generatorns remskiva som skurit så det blivit stumt.
Men det gör inte att det går tyngre överlag, utan ryckigareför multiremmen.

Nog skulle jag ta av multiremmen och känna och lyssna på allt, inkl frihjulets funktion.
Stort tack för detta! Nu har jag lärt mig något nytt.

Idag när jag hade skaffat stetoskop och skulle lyssna på generator och pump upphörde plötsligt missljudet och remmen går nu fint och lugnt igen. Det är heller inga konstigheter när man varvar motorn eller stänger av den.

Jag får väl helt enkelt vänta på att något går sönder. :D

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]