Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Våfflan90 skrev:Då har jag varit och kollat upp kopplingen, som han på verkstan sa; "Den är lite sliten efter snart 28000mil, MEN den slirar inte och det är inga andra fel vad jag kan känna, kör på med denna"

Puuh, då slapp jag fundera på den delen, nu återstår bara allt annat jag tänkt göra på pärlan, jag återkommer med hur det gått :) !
Man byter ju inte koppling enbart baserat på milen, som en kamrem, utan enbart på funktionen.
Man kan göra slut på den på under 10,000mil med felaktigt körsätt.
Min har gått 30,000mil+ med orginal, och S70n jag hade innan hade gått 36,000mil med orginal när den såldes.
Rullar nog med orginal ännu. Bor förvisso på landsbygden, och kör inte mycket i stan, men drar släp inkl husvagn.

Jag tror att det är slavcylindern med lager som ger sig först vid normalt kopplingsanvändande. Då läcker den, eller för oljud.
Svänghjuls-knackandel förekommer också, men är inte så supervanligt på 140hk och 170hk.
Men skulle jag få lov att byta min koppling innom snar framtid, så byttes nog svänghjulet också.
MickeM skrev:
Våfflan90 skrev:Då har jag varit och kollat upp kopplingen, som han på verkstan sa; "Den är lite sliten efter snart 28000mil, MEN den slirar inte och det är inga andra fel vad jag kan känna, kör på med denna"

Puuh, då slapp jag fundera på den delen, nu återstår bara allt annat jag tänkt göra på pärlan, jag återkommer med hur det gått :) !
Man byter ju inte koppling enbart baserat på milen, som en kamrem, utan enbart på funktionen.
Man kan göra slut på den på under 10,000mil med felaktigt körsätt.
Min har gått 30,000mil+ med orginal, och S70n jag hade innan hade gått 36,000mil med orginal när den såldes.
Rullar nog med orginal ännu. Bor förvisso på landsbygden, och kör inte mycket i stan, men drar släp inkl husvagn.

Jag tror att det är slavcylindern med lager som ger sig först vid normalt kopplingsanvändande. Då läcker den, eller för oljud.
Svänghjuls-knackandel förekommer också, men är inte så supervanligt på 140hk och 170hk.
Men skulle jag få lov att byta min koppling innom snar framtid, så byttes nog svänghjulet också.

Ursäkta, det han menade på är att bilen snart är uppe på 28000mil så är den inte ny från fabrik, milen har ju gjort sitt :)
Ja jo jag hoppas ju att kopplingen håller många många mil till, trots att pärlan är lite törstig och kanske aningen klumpig att fickparkera med så älskar jag bilen ändå.
Vi har som en relation jag och hon, både på gott och på ont, det goda är när hon fungerar, det onda är när hon karvar i plånboken, men hey, så är livet som bilägare :)
Jag har bara hunnit äga 3 bilar i mitt korta liv, men V70n är jag helt klart nöjdast med, jag fick 2,4t som en liten bonus och framförallt AC, tidigare bilar har varken haft vettig motor eller AC : )
Sen att jag betalade 18000:- för en bil som gått 23500mil och där förra ägaren stod för byte av spjällhus+termostat+rep av ac:n, well fin bonus :)
Schmoyoho skrev:Bosse bildoktor hade något knep för att testa om en koppling greppade som den skulle. Har för mig att man kör på högsta växeln och samtidigt som man ger gas trampar till på kopplingen och sedan släpper upp den igen. Så att varven hinner öka lite iaf. Om den har svårt att greppa så är den dålig. Edit: Bosses egna beskrivning:
En begagnad bil med misstänkt dåliga lameller testas enklast brant uppför. Kör på så hög växel som möjligt i ca 70 km/tim. Ge full gas - tryck snabbt ned kopplingen - men bara ett så kort ögonblick att motorn precis hinner gå upp i varv - släpp lika snabbt upp pedalen. Lamellerna är på väg att bli utslitna om kopplingen slirar lite innan den "biter".
Klurigt dragläge: jag hade chansat på motorfästena. Kolla på skroten om du kan hitta någon bättre beg, om du vill spara några kronor. Bytte nedre motorfästet på min bil, köpte ett så nytt begagnat fäste man kan få från jönköpings bildemontering för 600 kr (nypriset på ca 1400 kr).

Larmet tror jag låter som att batterierna inte bara är slut utan att de läckt syra på kretskortet så att det fått fnatt. Är batterierna bara slut så ska det inte ge några falsklarm iallafall. Sirenen går att byta själv, tror inte det är jättesvårt vad jag minns. Köper du en begagnad från skroten så är det dessutom mycket billigare. Alternativt plocka bort sirenen och låt volvo ta bort mjukvaran för larmet.

Kamrem: om du har ett år kvar så är det ingen besparing att göra det nu, kan ju vara skönt att dela upp utgifterna lite också?

30k lät väldigt dyrt, är det en volvo-verkstad du anlitar? Kan ju vara värt att ta in offerter från olika verkstäder och se om du kan ta något byte på en verkstad och annat hos Volvo. Ev göra vissa grejer själv, har för mig att byta dämpare bak inte heller är svårt att byta...?
Om du menar motorfästena/kuddarna så kostar de bara drygt 300 kr st på skruvat. Jag böt det nedre och det övre.
Blev en väldig skillnad, har automat med.Trodde lådan höll på att bli dålig för det ryckte så.
Men det berodde på att motorfästena var HELT slut
Hej igen,
Tänkte ge er en liten uppdatering om vad som hände med bilen.
Beslutet fattades att bilen skulle få fortsätta leva ett värdigt liv i min tillvaro så en ganska omfattande service bokades in.
Det som verkstaden bytte ut var följande:

*Byte främre och bakre länkarmsbussningar
*Byte stötdämpare och fjädrar bak
*4Hjulsinställning
*2000mila service
*Byte av larmsiren
*Byte av kamrem+vattenpump
*Byte av antennringen då den skar ihop dagarna innan servicen skulle åtgärdas (Min vanliga tur :shock: )

Allt som allt gick det loss på 19000:-, nu känns bilen nästan som "ny" när man kör med henne :)
Våfflan90 skrev: *Byte främre och bakre länkarmsbussningar
Tjo, vet du vad det gick på att byta bussningarna? Gjordes det på en Volvo-verkstad eller på en mindre?

Jag har nämligen tankar på att få det gjort på min bil i framtiden (men är lite för lat för att ringa och höra vad det kostar :D )
Någonting skrev:
Våfflan90 skrev: *Byte främre och bakre länkarmsbussningar
Tjo, vet du vad det gick på att byta bussningarna? Gjordes det på en Volvo-verkstad eller på en mindre?

Jag har nämligen tankar på att få det gjort på min bil i framtiden (men är lite för lat för att ringa och höra vad det kostar :D )
Tja , jodå det kostade ca 2000:- att få detta bytt :) Det är ju en mindre volvo verkstad som jag var hos iaf :)

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]