Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon mer som upplevt att V90CC D5 aut har en väldigt konstigt mappad gaspedal? Min tidigare XC70 D5 aut kunde jag enkelt köra i stadstrafik genom att bara släppa upp gaspedalen och motorbromsa före en korsning, rondell, gatuhörn eller övergångsställe. Min V90CC måste jag alltid hålla in med bromsen vid liknande tillfällen. Släpper jag upp gaspedalen hastigt håller sej motorn runt 1400-1500 varv och faller väääldigt långsamt därifrån, man måste liksom bryta av med en bromsning för att motorn ska gå ner på tomgång. Jag får köra bilen lika mycket med bromspedalen som med gaspedalen och framfälgarna får en fin brun färg... Jag har inte PoleStar i min V90CC och kör i läge Comfort.

Placeringen av backspeglarna är jag inte heller imponerad av, de skymmer sikten i en T-korsning mer än i XC70. Den fördel nya placeringen skulle ge med den lilla siktgluggen direkt vid A-stolpen ser jag inte nyttan av.
Frihjul (coasting) används bara i ecoläget och inte i comfort. Möjligtvis kan man få det i det egna drivemodet man kan göra. Frihjulsfunktionen slår bara till vid släpt gaspedal över 60km/h så sällan i stadstrafik.
Mina fälgar blir också ganska skitiga av bromsdamm snabbt. Man skulle kanske haft lite mörkare fälgar o inte ljus silver.
LIgger den inte kvar där för att motorbromsa? När jag kör E-läge i Audin och duttar jättelätt på bromsen så växlar den ner för att motorbromsa, annars rullar den bara.
Lite svårt att förklara så här, men att motorn ligger kvar på högre varv kan betyda både att den är "slösställd" för att göra körningen bekväm (som 960 3,0-96) eller att den är snålställd för att motorbromsa och återvinna energi.
PH
Inte för att det hjälper men jag upplever inte D5an på det sättet du beskriver, vet inte om det kan vara polestar mappningen som ställer till det, kör inte själv med Polestar. Vad kör du med för körläge, kör min i komfort i stadstrafik.

När det gäller sidospeglarna skulle de gärna få sitta 5-10 cm närmare fronten för min del, men det skulle väl förstöra designen......
troubleshooter skrev:Inte för att det hjälper men jag upplever inte D5an på det sättet du beskriver, vet inte om det kan vara polestar mappningen som ställer till det, kör inte själv med Polestar. Vad kör du med för körläge, kör min i komfort i stadstrafik.

När det gäller sidospeglarna skulle de gärna få sitta 5-10 cm närmare fronten för min del, men det skulle väl förstöra designen......
Om de sitter längre fram så skymmer A-Stolpen sikten i sidospeglarna. Priset man får betala med starkt lutande a-stolpar och hög sidolinje.
Det är ju nästan precis att placeringen av sidospeglarna idag ger 100% fri sikt i den högra spegeln sett från förarens position.
Det finns en tråd här på forumet någonstans, det var inom 90-serien, där detta diskuteras. Då handlade om att backa med släp har jag för mig.

Bilen varvade då upp för att hjälpa till när man backade, av någon anledning som förklaras i tråden. Detta innebar att de som hade manuella bilar fick en väldig fart på sitt släp när de släppte upp kopplingen helt vid backning och fick därför slira på kopplingen och fick en god doft av bränd koppling.

Jag tror att det var för att hjälpa till med grundgas och minska risken för motorstopp, men det är man ju inte i så stort behov av med en automat.

Kanske har något med det att göra...
Nu har jag haft min V90 D5 i en vecka och jämfört med mina tidigare D4/D5-bilar med 5-cylindrig motor så är motorbromsen betydligt mindre på den nya. Mina gamla kollegor på motorkonstruktion på PV har uppenbarligen jobbat bra med att reducera friktionen i motorn.
Det innebär att man får vara ännu uppmärksammare på trafiken framför och släppa gasen i tid.
När jag kört i economyläge och coastingfunktionen går i så rullar bilen på utav bara den men den funktionen fungerar mellan 65-140 km/h.
Jag tror att den "sämre" motorbromsen som plamek upplever är ett resultat av låg inre friktion i motorn och är av godo för bränsleförbrukningen men att det kräver lite tillvänjning.
Paglar skrev:Nu har jag haft min V90 D5 i en vecka och jämfört med mina tidigare D4/D5-bilar med 5-cylindrig motor så är motorbromsen betydligt mindre på den nya. Mina gamla kollegor på motorkonstruktion på PV har uppenbarligen jobbat bra med att reducera friktionen i motorn.
Det innebär att man får vara ännu uppmärksammare på trafiken framför och släppa gasen i tid.
När jag kört i economyläge och coastingfunktionen går i så rullar bilen på utav bara den men den funktionen fungerar mellan 65-140 km/h.
Jag tror att den "sämre" motorbromsen som plamek upplever är ett resultat av låg inre friktion i motorn och är av godo för bränsleförbrukningen men att det kräver lite tillvänjning.
Jag tror att han menar att bilen automatiskt gasar upp till ca 1400 varv när man släpper kopplingen fort och att bilen då rullar iväg snabbare än om man själv skötte grundgasen, som man gjorde förr i tiden..

Som sagt, jag har för mig att V90 har ett system för att minska risken att få motorstopp pga för snabbt uppsläppt koppling, därför ökar den själv grundgasen.

Att den, som du skriver, också har lägre rullmotstånd bidrar ju till ännu mer bromsande.. :)
Ilduce77 skrev:
Paglar skrev:Nu har jag haft min V90 D5 i en vecka och jämfört med mina tidigare D4/D5-bilar med 5-cylindrig motor så är motorbromsen betydligt mindre på den nya. Mina gamla kollegor på motorkonstruktion på PV har uppenbarligen jobbat bra med att reducera friktionen i motorn.
Jag tror att han menar att bilen automatiskt gasar upp till ca 1400 varv när man släpper kopplingen fort och att bilen då rullar iväg snabbare än om man själv skötte grundgasen, som man gjorde förr i tiden..

Som sagt, jag har för mig att V90 har ett system för att minska risken att få motorstopp pga för snabbt uppsläppt koppling, därför ökar den själv grundgasen.

Att den, som du skriver, också har lägre rullmotstånd bidrar ju till ännu mer bromsande.. :)
Om du snackar om OP som startade tråden så skriver han ju att han har "automatare", så ingen koppling att ta hänsyn till.
Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]