Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Philip
Tja

Var hittar jag tutan? :oops:
Enklaste lösningen är väl att be nån tuta när man står lutad över motorn men han är ju knäpptyst..

Bilen har fjärrlarm som "är urkopplat" enligt killen innan men det går utmärkt att öppna/stänga med fjärren..men tutan tutar inte när larmet går. Dessutom går det inte tuta på snygga tjejer på stan... :wink:

Edit: 745GLT -90 är det
Senast redigerad av 1 Philip, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Vilken bilmodell är det?
På Volvo 740 är den placerad bakom kofångaren på vänster sida.
Jag vet att på några modeller är den placerad bakom grillen.
av Philip
Kan det vara en svart rund sak, ca 8-10cm i diameter som sitter vid högra motorhuvsfästet?
Står Bosch 12V på undersidan och det går en svart och en gul sladd in i den..
av Addekarlsson
Det är larmets sirén det. Den ska inte fungera som tuta, utan den används när larmet går.
Signalhornen sitter som vaCUm säger, bakom kofångaren på vänster sida. Böj dig ner och titta framåt i vänster främre hjulhus, så ska du se 2 horn sitta där.
Idiotisk placering, eftersom dom får allt sprut från däcket.
Kablar/kontakter ärjar/går av. Hornen i sig "slammar" igen, och upphör därmed fungera.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag har fått liv i mina horn. De var rostiga och lät som en gammal gås.

De är nu hårt "knackade" och jag har nog tömt en halv flaska 556 i dem.
De låter mycket bättre än innan och nu hörs de nästan när man kör. :-)
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej

var iväg en sväng till biltema och köpte ett starktonshorn till bilen. Satsen består av två horn med två sladdar var. dessa förgrenas sedan med tillhörade kabelskor så att det till slut blir en röd och en svart kabel kvar, precis som det ska vara alltså.

Det gamla hornet sitter fram undertill på vänster sida. Till det signalhornet går det två kablar. Tutan fungerar men jag vill byta ut den till något starkare.

Jag drog av de två kablarna och fäste dom på starktonshornen och testade. Inget ljud alls? konstigt tyckte jag och satte tillbaks det gamla hornet och försökte igen.

den gamla tutan fungerade fint. Började tvivla på om starktonshornet fungerade så jag testade mot batteripolerna, fyfan va rädd jag blev när jag fick höra på 115db :)

Starktonshornet fungerade med andra ord. Då mörkret närmade sig valde jag att fortsätta någon annan dag, men frågan återstår? är det inte 12v ner till orginaltutan?

Sedan undrar jag var man kan dra kablar från motorn till kupen. var finns kabelhålen?

//Siros
Användarvisningsbild
av Yrrah
Siros!
Jag tror starkhornstutan ska ha ett relä som kan ge fullstyrka. Pröva att koppla de gamla kabeln (+) till ett relä och därifrån vidare till starkhornet, via ström från batteriet.

Har funderat på att byta jag med men inte kommit till skott bara...
Var starkhornet bra annars? Nöjd med ljudet?
av Addekarlsson
Att dra kabel genom torpedväggen är alltid lika skoj. :D
Bara leta en gummitut som sitter på torpedväggen och försöka få en kabel genom den.
När jag byggde ljud tidigare, så drog jag 33 mm2 och 50 mm2 strömkabel genom det gummi där slangarna för ac sitter annars. Alltså precis bakom huvgångjärnet på passagerarsidan.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Tack för svaren.

Jodå jag är nöjd med ljudet. 115db är nog för mig:D jag är med glad över att jag slipper luftslangar och tankar och ventiler:D

Jag ska undersöka om jag väljer relämetoden eller om jag drar in kablarna till kupen. jag har en deffekt värmeslinga i passageraresätet som är urkopplad. Kan dra kablarna till stolvärmens strömbrytare istället.

Hahah nästa gång min passagerare tycker att det är kallt om rumpan , då ska han/hon få sig en överaskning.
XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?