- ons 12 jul 2017, 01:05
#1184785
Sista år när jag var på bana med min XC70 D5 i 20 grad C fick jag alarm på överhettad växellåda, kylsystem och broms ca. samtidigt.
När jag kom ut ur bilen var det rök från bromsbeläggen. Körde 100% men inget konstigt iövrigt.
På slutet växlade lådan inte bra mellan 3:an och 4:an så ju värmare oljan är desto större slid över tid. Bytte olja i lådan 2 gångar annars hade den nog lagt av innan 20.000 mil.
Olja tempen är det som man ska kolla om man ska kolla slid. Inget över 120-140 grad är bra. Och det är ju där man mäter. Ingen som säger det inte finns hot spots och oil mist på vissa ställen i motorn bär det går undan.
Mjukvara kan fixa mycket men det är ju trots allt fortfarende mekanik som faktisk driver bilen!!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
När jag kom ut ur bilen var det rök från bromsbeläggen. Körde 100% men inget konstigt iövrigt.
På slutet växlade lådan inte bra mellan 3:an och 4:an så ju värmare oljan är desto större slid över tid. Bytte olja i lådan 2 gångar annars hade den nog lagt av innan 20.000 mil.
Olja tempen är det som man ska kolla om man ska kolla slid. Inget över 120-140 grad är bra. Och det är ju där man mäter. Ingen som säger det inte finns hot spots och oil mist på vissa ställen i motorn bär det går undan.
Mjukvara kan fixa mycket men det är ju trots allt fortfarende mekanik som faktisk driver bilen!!!
Sent from my iPhone using Tapatalk