Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sista år när jag var på bana med min XC70 D5 i 20 grad C fick jag alarm på överhettad växellåda, kylsystem och broms ca. samtidigt.
När jag kom ut ur bilen var det rök från bromsbeläggen. Körde 100% men inget konstigt iövrigt.
På slutet växlade lådan inte bra mellan 3:an och 4:an så ju värmare oljan är desto större slid över tid. Bytte olja i lådan 2 gångar annars hade den nog lagt av innan 20.000 mil.
Olja tempen är det som man ska kolla om man ska kolla slid. Inget över 120-140 grad är bra. Och det är ju där man mäter. Ingen som säger det inte finns hot spots och oil mist på vissa ställen i motorn bär det går undan.
Mjukvara kan fixa mycket men det är ju trots allt fortfarende mekanik som faktisk driver bilen!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonathan81 skrev:Bana med xc70?? Kan man välja sämre bil för det?
Bra sätt att lära sig bilens begränsningar
Men alltså 37 grader vistas miljardtals fordon i varje dag, de mår bra och fortsätter att tuffa på. De flesta helt utan den service vi skämmer bort de med dessutom.
hk1971j skrev:Kom hem efter en tur på 500 mil Kroatien, Gardasjön, Österrike och staaaauuuu på Autobahn. Kör en sprillans ny V90 och den lever än så koppla av. Din bil fixar det. Värre är det med hagel som vi råkade ut för i Slovenien på resan ned till Kroatien. Vår bil klarade sig då vi hade tur att parkera under en viadukt men kompisens nya XC60 fick 15 bucklor Bild

Skickat från min iPad med Tapatalk
trevligt :D
ska själv ner till Kroatien imorgon
vilken väg körde du?
va det några problem på vägen förutom hagel ;)
Jonathan81 skrev:Bana med xc70?? Kan man välja sämre bil för det?
Körde 2 gångar på bana med den. Sedan var det liksom gjort. Åkte också på driftingbana med den för att lära mig lite mer om AWD. Och visst är AWD effektivt men drifting funkade inte alls. Alldeles för mycket drag på framhjulen så de slirade och bilen körde ut i utsidan på svängen. Inget knuff från bakhjulen. De Quattro och X-Drive som fanns på plats pallade.

Nu kör jag en bakhjulsdriven Cadillac och har präcis varit på bana och driftingbana. Det var helt annorlunda.

Fast XC70 var inte så dålig som det låter (eller syns).

Om man kör varmt med oljan blir det mer slid. Man får kolla oljetemp helt enkelt.

Kör runt nu i en hyrt Volkswagen med oljetemp i displayen. När det går undan i bergslägen i 27 grad går den på 110 grad. Vanligt är väl 90-100 grad.

Sent from my iPhone using Tapatalk
När det är riktigt varmt brukar ja låta kupéfläkten gå på lägsta hastighet typ en minut så ACn blir sådär iskall innan ja slår på auto. Bilen ska bara funka i alla väder.
Värre var det med sambons gamla Clio. Ner till -20°C gick men vid kallare väder startade inte motorn. Startmotorn gick runt bra men ingen gnista typ. Var bara att vrida runt nyckeln på min gamla V70R som ja hade då.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]