Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Tycker det problemet låter mer som tokslut bussningar i växellänkaget. Inte ovanligt.
Ger en väldigt svampig växelkänsla samt att man kan få pressa i vissa växlar, och just att dom kan hoppa ur. Länkaget "räcker inte till" så att säga.

Det låter ju logiskt. Testade att smörja dessa bussningar förra helgen(vi snackar alltså om de som sitter strax ovanpå lådan innan länkan går ner så att säga?) men det gjorde ingen skillnad. Kan det vara värt att ge Volvo ett besök och införskaffa nya, men har fattat det som att man får köpa helt nytt länkage och det är det inte värt i mina ögon. :D Har sett att det finns de som köpt kullager eller gjort sina egna, frågan är väl bara vad man ska köpa då.
Senast redigerad av 1 Baxtex, redigerad totalt 0 gånger.
MickeM skrev:Övergången till wirar innuti bilen då?
Under växelspaken.

Kan ju öppna och kolla antar jag, sitter det liknade bussningar där också?

Jag har iaf lyckats luska fram att ytter diametern verkar vara 22mm på en ersättnings bussning på lådan, söker jag på 22mm kullager så har nästan alla samma innerdiameter så chansar och köper 2 på biltema imorgon, testar detta först. Hjälper det inte, öppnar jag upp under växelspaken och tar en titt.
Lucif3r skrev:Finns att köpa plastbussningar för inte speciellt många kronor. Gör under för växelkänslan. Tror LMR fortfarande har dom.

Ah jo jag såg det, men tyckte de var rätt dyra (jag är snål som fan :D)

http://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97- ... 0-c70.html
200Kr för gummi.

http://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97- ... svc70.html
700Kr för kullager.

Testar biltema först :D
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta ... 000019337/

Uppdatering:

Var nu ute och plockade av bussningarna- De såg hela ut men visst lite svampiga verkade de vara. Jag fick iallafall måtten:

8x22x7 så biltemas kullager bör passa perfekt!

Tog även av dammasken till växelspaken och tryckte i massa lithium fett på allt som rör sig. Det är lättare att växla men det är precis som nämdes tidigare, det känns som att vajern inte räcker till när man går från höger och vänster. Låt mig förklara:

Om man tänker sig att man sitter i förarstolen. Att lägga i ettan går fint, likaså tvåan, trean eller fyran. Men när jag går över till den "högra" sidan, dvs femman eller sexan så går det trög. När någon av dessa är i gå det dock utmärkt att växla fram och tillbaka mellan trean, fyran, femman och sexan, men ettan och tvåan blir tröga. Såhär håller det på att växla(höhö) mellan de högra och vänstra sidan.

Jag tänker att det kanske är vajern som är för hårt spänd? Går det att göra den mer slak? Har tittat i haynes boken men hittar ingenting om att justera den.
Baxtex skrev:Ah jo jag såg det, men tyckte de var rätt dyra (jag är snål som fan :D)

http://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97- ... 0-c70.html
200Kr för gummi.

Det där är inte gummi, utan hårdplast.

Snålhet i all ära, men 200kr för något som kommer hålla längre än bilen ens kan drömma om att göra är inte mycket att snåla på tycker jag :)
Dom med kullager ser jag absolut ingen som helst vits med. (I)
Biltema kullagerna passade perfekt. Blev enklare att växla, känns helt klart bättre! Men jag har ändå samma problem som tidigare, backen är trög som fan att få i om man inte satt den i trean eller fyran först. :S Undrar verkligen vad det kan vara.
Nexus skrev:6 växlad låda? 8) :roll: Jag har de i hårdplast och fungerar fint. 200:- är ju inget. Skulle kunna svarva egna men värdesätter min fritid mera :P
Jupp! :roll:

Men 100kr för metall tycker jag var helt okej. :D Kunde bett farsan fixa något, men det hade blivit dyra bussningarna om man ser till tiden. :S

Gå in i Inställningar, My Car och sen f[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Biltema tändstift har jag inte bra erfarenhet[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]