- sön 09 jul 2017, 19:20
#1184340
joel80 skrev:Min poäng var väl att det inte är omöjligt att vi kan få se studier (eller sett) som antingen är beställda med en baktanke från oljeindustrin eller där data och innehåll är påverkade av den. Det är mycket pengar det handlar om, även om de utåt sett verkar för att ställa om. Menar inte att vi ska vara paranoida, men lite fundersamma på när det kommer ut rapporter om hur hemskt och farligt elbilar skulle vara. Förändring skrämmer folk, det är lätt att spela på de känslorna. Du klarar av att ta in information, även om det inte stödjer det du tidigare trott eller tänkt tror jag att du accepterar trovärdig information. Tyvärr gäller inte det alla och det utnyttjas. Inte bara inom det här området.Vad man snarast måste vara uppmärksam på är försöken från batteribilslobbyns sida att ensidigt framhäva batteribilens fördelar och sopa problemen under mattan, så som vi sett exempel på i den här tråden. Vad beträffar IVL-rapporten har vi ju redan konstaterat att den varken är beställd eller producerad av något aktör som representerar oljebolagen. Och vad beträffar de senare har jag inte sett några tecken på att de aktivt bekämpar batteribilar. Däremot verkar de alla dessbättre vara upptagna med att minska den fossila andelen i det bränsle de tillhandahåller.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut