Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Min poäng var väl att det inte är omöjligt att vi kan få se studier (eller sett) som antingen är beställda med en baktanke från oljeindustrin eller där data och innehåll är påverkade av den. Det är mycket pengar det handlar om, även om de utåt sett verkar för att ställa om. Menar inte att vi ska vara paranoida, men lite fundersamma på när det kommer ut rapporter om hur hemskt och farligt elbilar skulle vara. Förändring skrämmer folk, det är lätt att spela på de känslorna. Du klarar av att ta in information, även om det inte stödjer det du tidigare trott eller tänkt tror jag att du accepterar trovärdig information. Tyvärr gäller inte det alla och det utnyttjas. Inte bara inom det här området.
Vad man snarast måste vara uppmärksam på är försöken från batteribilslobbyns sida att ensidigt framhäva batteribilens fördelar och sopa problemen under mattan, så som vi sett exempel på i den här tråden. Vad beträffar IVL-rapporten har vi ju redan konstaterat att den varken är beställd eller producerad av något aktör som representerar oljebolagen. Och vad beträffar de senare har jag inte sett några tecken på att de aktivt bekämpar batteribilar. Däremot verkar de alla dessbättre vara upptagna med att minska den fossila andelen i det bränsle de tillhandahåller.
joel80 skrev:Det är väl inte det ena eller det andra. Man har extrema problem i många städer med luftkvalité, så det räcker inte att bara kapa koldioxidutsläppen, man måste få ner de lokala föroreningarna också.
Om alla de bilar som rullar på gatorna i dessa städer var tillverkade idag skulle den andel av problemet som kan skyllas på biltrafiken minska drastiskt. En diesel som klarar Euro 6 kan förväntas släppa ut minst 6 à 7 gånger mindre NOX än en som bara klarar Euro 3 eller lägre.
Andelen dieselbilar som är väldigt gamla är väl inte speciellt många? Det är väl egentligen först senaste årtiondet vi haft så hög andel försäljning av dieselbilar. Euro6 har väl funnits sen 2012/13, så frågan är om det är så stor andel av gamla Euro3 som åker omkring i våra städer.
Beror helt på vilket land vi talar om. I Sverige stämmer det att dieselförsäljningen började ta fart på allvar först för något decennium sedan. Men vi var sena i vändningarna jämfört med övriga Västeuropa. I det land vi senast talade om (Frankrike) var dieselns andel av nybilsförsäljningen ungefär lika hög redan för 20 år sedan som den är idag (ca 50 procent). Euro 6 infördes för övrigt först i september 2014. Så det är än så länge en rätt liten andel av bilparken som klarar dess krav.
andersuw skrev:
joel80 skrev:Det är ju just därför många analytiker är så övertygade om att elbilen kommer att helt ta över inom 8 år. Alltså inte p.g.a några massiva subventioner eller politiskta påtryckningar, utan för att det är på väg över "the tipping point" rent kostnadsmässigt. (batterierna har sjunkigt i pris med ca 40% varannat år.. i samma hastighet som dubbleringen av antalet sålda elbilar.) Samt att elmotorn är en bättre motor, mycket effektivare och billigare att tillverka, samt med väldigt mycket färre rörliga delar och mycket större varvtalsområde vilket gör växellådor delvis onödiga. Sen har du en milkostnad på 1,50kr/milen med el.. Blir elen mkt dyrare att köpa kan man skaffa solpaneler och producera sitt eget drivmedel. Priset på solpaneler är också på kraftig nergång, så där kommer vi också att få se en stor förändring. (Den har redan startat i flera länder, där det ny är billigare att sätta upp solceller än att bränna olja eller kol.)
Jag känner bara till en "analytiker" (Tony Seba) som är övertygad om att batteribilen kommer att ta över helt inom åtta år. Övriga verkar på goda grunder komma med klart mindre drastiska prognoser. Det du och Seba har gemensamt är att era tankegångar vilar på tre gigantiska förbiseenden som har en fullkompligt förödande disruptiv inverkan på er analys.

För det första förbiser ni att driftskostnaden för en batteribil kontra ICE-bil inte kommer att förbli som nu när batteribilen väl börjar bli ekonomiskt bärkraftig utan subventioner. Som jag påpekat tidigare får vi räkna med kilometerskatt på batteribilar i framtiden så att även de bilarna, i motsats till nu, bär sina egna kostnader.

För det andra förbiser ni att det inte går särskilt bra att producera solel i Sverige på vintern samtidigt som elbehovet då är bortemot tre gånger större än på sommaren. För att hantera säsongsvariationerna kommer vi att behöva producera kemiska bränslen som kan sättas in vintertid och som även med fördel kan användas som fordonsbränsle, t.ex. vätgas (för bränslecellsbilar) och icke-fossil diesel/bensin (för ICE-bilar).

Slutligen förbiser ni också att det kommer att ta tid att ställa om produktionen från ICE-bilar till batteribilar. Även den sexdubbling av batteriproduktionen som är planerad fram till 2020 blir bara en droppe i havet satt i relation till den årliga bilproduktionen/bilförsäljningen i världen.
Hittade ytterligare en artikel utöver den jag tidigare länkat till (se här) som sätter fingret på det andra och kanske allra mest centrala av de tre gigantiska förbiseenden som du och Seba (och även Musk) gör er skyldiga till. Den är en direkt replik på ett av Sebas inlägg och är författad av Jacob Leachman, forskare/lärare vid Washington State University. Artikeln finns att läsa här:

https://hydrogen.wsu.edu/2016/11/04/a-r ... -vehicles/

Om man söker sammanfatta det hela i korta ordalag och med fokus på den svenska snarare än amerikanska situationen ser det ut på följande sätt:

Den energi vi producerar bör vara förnyelsebar. Det innebär att vi måste ersätta kärnkraft och alla former av fossil energi. Det kan vi bland annat göra med den teknik Seba främst pläderar för: solceller. Men solceller har den uppenbara nackdelen i jämförelse med kärnkraft och fossil kraft att vi inte kan styra dess tillgänlighet. Solceller funkar bra när solen skiner som starkast, inte annars. Och den tid på året när solen skiner som bäst i Sverige är den tid på året då vårt elbehov är som minst. Vi behöver bortemot tre gånger så mycket el ett kallt vinterdygn som ett varmt sommardygn. Och nej import/export är ingen hållbar lösning eftersom alla länder i vår närhet kommer att befinna sig i samma båt som vi själva, d.v.s. behöver importera respektive exportera el samtidigt som vi själva behöver göra det.

För att hantera säsongs- och vädervariationer (där de senare även drabbar vindkraften) måste elenergin lagras. Dygnsvariationer kan kanske hanteras med batterier men knappast säsongs- och vädervariationer. Den möjlighet som då står till buds är att omvandla elen till kemiskt bränsle, exempelvis vätgas. Men när vi väl kommit så långt blir batteribilens främsta fördel jämfört med bränslecellsbilen (den höga verkningsgraden) mer eller mindre obefintlig. Varför göra om vätgasen till el igen med åtföljande energiförluster om vi istället kan tanka den direkt i en bränslecellsbil?
Jag tror uppståndelsen är större här på forumet än irl. Jag har kollegor och bekanta som byter Bill stup i kvarten och ingen har nämts något om dieselförbud i el ens haft tanken på en hybrid.

Alla säger samma sak om hybrider. ...förkastligt räckvidd.

De flesta har även 2 bilar i hushållet och det byts friskt. Ofta är andrabilen leasad.
Derank skrev:Jag tror uppståndelsen är större här på forumet än irl. Jag har kollegor och bekanta som byter Bill stup i kvarten och ingen har nämts något om dieselförbud i el ens haft tanken på en hybrid.

De flesta har även 2 bilar i hushållet och det byts friskt. Ofta är andrabilen leasad.
Beredd att hålla med, på jobbet byts det bilar till det som är aktuellt för tillfället och ingen öppnar en diskussion om hur trafiken ser ut nästa år eller senare.

Pratar jag om elbil ruskar dom flesta på huvudet.
Derank skrev:Jag tror uppståndelsen är större här på forumet än irl. Jag har kollegor och bekanta som byter Bill stup i kvarten och ingen har nämts något om dieselförbud i el ens haft tanken på en hybrid.

På mitt jobb har en just köpt en model x, jag själv hoppas på att hitta 600k under en sten så jag kan köpa en model s, och nästa servicebil är en elbil, sen är det 3st som överväger hybrid eller el som nästa...
Så det kan säkert bero på sällskapet också.
Jag har också skapligt många i min närhet som kör elbil eller hybrid. Och ännu fler som är intresserade och skulle vilja men måste/vill vänta in begagnatmarknaden.. Precis som en själv behöver göra när det gäller privata bilen.
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 61

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar