- lör 08 jul 2017, 11:33
Samma blir det för el-bilar, hybridbilar. möjligen bensin/el-plugin som Passat GTE kan ha en chans om priset blir samma som vanlig Passat. Vi kan höras om 10 år igen och se vem som fick rätt! Åker om ett par timmar i min 850 bensin på semester i två veckor. Bara att tanka och slippa tänka på sladdar och krånglig elektronik och vara orolig för kass andrahandsvärde och vad service och reparationer kan komma att kosta. Har inte ens med mig surfmobil utan kommer atr ta det lungt med familjen.
joel80 skrev:Ja du..Jag vet att jag har rätt och du vet att du har rätt. Om det är 0,8% eller 0,86% har ingen betydelse. 9 miljoner hybrider på 17 år är i snitt ungefär en halv miljon bilar per år. Pytte lilla tillverkaren Volvo gör ungefär 500.000 bilar per år i jämförelse. Dubbleras eller inte? För 15 år sedan skulle E85 revolutionera värden, det blev en flopp. På 80 -talet skulle LPG revolutionera världen, taxibilarna i Gbg gick på LPG och var stort i Holland och Tyskland, det blev också en flopp. För 15 år sedan skulle bilarna köras på Raps RME tankade min A6 på det då det var billigare. RME fanns över hela landet i större städer. Nu är alla RME pumparna borta.
Jag kör en V60 D5 TE, och har testkört många av elbilarna som kommit senaste åren. Nästa bil jag köper blir helt klart en ren elbii. Ingen hybrid...
Du vet att Toyota Prius inte är en elbil va? Toyotas hybrider är ingen liten "nich" heller! Dom har över 9 miljoner sålda hybridbilar.
Än så länge står inte elbilen för stor del av bilparken, men det ökar snabbt.
"World market share of 2016: 0,86 %. By the end of December the number of Plug-ins on the road passed the 2 million mark, 61 % of them are pure EVs and 39 % plug-in hybrids."
Du har nått år gammla siffror, rena elbilar gick upp till ca 0.35% förra året globalt.
Med samma ökning har du över 50% år 2025... Och det kommer troligen gå snabbare eftersom priserna nu börjar bli vettiga. Det finns elbilar nu som går 30-35 riktiga mil för under 400 000kr.
Här i Sverige ligger vi på ca 5% när vi räknar pluginhybrider också, och ca 2% med bara rena elbilar.
Försäljningen av rena elbilar dubbleras nästan från år till år, och rätt snart kommer även du inse att det kommer på bred front. Volvo sålde förresten sitt innehav i den tyska motortillverkaren Deutz häromdagen. Överger det sjunkande skeppet i tid..?
https://www.avanza.se/placera/redaktion ... rkare.html
De snabbt sjunkande batterikostnaderna är det främsta som nu gör att elbilen troligen tar över rätt snabbt. Utveklingen på kostnader (och även vikt/densitet) förändras snabbt!
Så här såg det ut fram till 2016, och om du kollar artiklarna nedan så är man nu nere på under $200 per kwh. Chevrolet köper batterier från LG-Chem till $145 per kwh till Chevrolet Bolt/Opel Ampera E! Tesla tror sig komma under $100 under närmsta åren då deras batterifabrik är uppe i full kapacitiet.
http://insideevs.com/lg-chem-ticked-gm- ... ing-video/
http://www.greencarreports.com/news/110 ... soon-after
Du behöver nog förnya dina kunskaper lite, fölr det har hänt enormt mycket de senaste åren.
Samma blir det för el-bilar, hybridbilar. möjligen bensin/el-plugin som Passat GTE kan ha en chans om priset blir samma som vanlig Passat. Vi kan höras om 10 år igen och se vem som fick rätt! Åker om ett par timmar i min 850 bensin på semester i två veckor. Bara att tanka och slippa tänka på sladdar och krånglig elektronik och vara orolig för kass andrahandsvärde och vad service och reparationer kan komma att kosta. Har inte ens med mig surfmobil utan kommer atr ta det lungt med familjen.