Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Ja du..

Jag kör en V60 D5 TE, och har testkört många av elbilarna som kommit senaste åren. Nästa bil jag köper blir helt klart en ren elbii. Ingen hybrid...
Du vet att Toyota Prius inte är en elbil va? Toyotas hybrider är ingen liten "nich" heller! Dom har över 9 miljoner sålda hybridbilar.

Än så länge står inte elbilen för stor del av bilparken, men det ökar snabbt.
"World market share of 2016: 0,86 %. By the end of December the number of Plug-ins on the road passed the 2 million mark, 61 % of them are pure EVs and 39 % plug-in hybrids."
Du har nått år gammla siffror, rena elbilar gick upp till ca 0.35% förra året globalt.
Med samma ökning har du över 50% år 2025... Och det kommer troligen gå snabbare eftersom priserna nu börjar bli vettiga. Det finns elbilar nu som går 30-35 riktiga mil för under 400 000kr.

Här i Sverige ligger vi på ca 5% när vi räknar pluginhybrider också, och ca 2% med bara rena elbilar.

Försäljningen av rena elbilar dubbleras nästan från år till år, och rätt snart kommer även du inse att det kommer på bred front. Volvo sålde förresten sitt innehav i den tyska motortillverkaren Deutz häromdagen. Överger det sjunkande skeppet i tid..?
https://www.avanza.se/placera/redaktion ... rkare.html

De snabbt sjunkande batterikostnaderna är det främsta som nu gör att elbilen troligen tar över rätt snabbt. Utveklingen på kostnader (och även vikt/densitet) förändras snabbt!
Så här såg det ut fram till 2016, och om du kollar artiklarna nedan så är man nu nere på under $200 per kwh. Chevrolet köper batterier från LG-Chem till $145 per kwh till Chevrolet Bolt/Opel Ampera E! Tesla tror sig komma under $100 under närmsta åren då deras batterifabrik är uppe i full kapacitiet.
Bild
http://insideevs.com/lg-chem-ticked-gm- ... ing-video/
http://www.greencarreports.com/news/110 ... soon-after

Du behöver nog förnya dina kunskaper lite, fölr det har hänt enormt mycket de senaste åren.
Jag vet att jag har rätt och du vet att du har rätt. Om det är 0,8% eller 0,86% har ingen betydelse. 9 miljoner hybrider på 17 år är i snitt ungefär en halv miljon bilar per år. Pytte lilla tillverkaren Volvo gör ungefär 500.000 bilar per år i jämförelse. Dubbleras eller inte? För 15 år sedan skulle E85 revolutionera värden, det blev en flopp. På 80 -talet skulle LPG revolutionera världen, taxibilarna i Gbg gick på LPG och var stort i Holland och Tyskland, det blev också en flopp. För 15 år sedan skulle bilarna köras på Raps RME tankade min A6 på det då det var billigare. RME fanns över hela landet i större städer. Nu är alla RME pumparna borta.
Samma blir det för el-bilar, hybridbilar. möjligen bensin/el-plugin som Passat GTE kan ha en chans om priset blir samma som vanlig Passat. Vi kan höras om 10 år igen och se vem som fick rätt! Åker om ett par timmar i min 850 bensin på semester i två veckor. Bara att tanka och slippa tänka på sladdar och krånglig elektronik och vara orolig för kass andrahandsvärde och vad service och reparationer kan komma att kosta. Har inte ens med mig surfmobil utan kommer atr ta det lungt med familjen.
Passat GTE säljer mer än alla andra Passater för tillfället. Den är redan en succé.
Lövet skrev:Passat GTE säljer mer än alla andra Passater för tillfället. Den är redan en succé.
Beror på att Du är med och sponsrar så tjänstebilsförarna kan glädjas åt lägre än lågt förmånsvärde. De säger tack till dig för att du är så givmild och ger dem höga bidrag! Grattis

Nu måste jag logga ut. Åker på semester strax
Dert är snarare vi som är med och sponsrar din semester med 850in din. Miljökostnaderna har tyvärr inte räknats så högt som de borde tidigare. Att man betalar mer för att smutsa ner känns ganska naturligt. Semestrar man i stuga blir det ofta billigare om man städar själv...

Mja.. jag förtydligade det du skrev.. Elbilen står för ca 0,35% globalt nu, inte 0,2% som du skrev, och siffran 0,86 är alltså hybrider och elbilar. Så min förtydligan där var faktiskt åt andra hållet. Men det är trendförändringen som sker och skett senaste året som gör att de flesta ser att förändringen är på väg.
(Anderssuw; rapporten den här tråden baseras på säger 2025, och den ligger väl inte Seba bakom?)

Jag tror vi kan höras betydligt tidigare än om 10 år Freddan.. Säg 3 år så ska du se att det tagit fart rejält (inte så att bensin och diesel är borta, men det kommer vara rejält synbart.) Då har det kommit ut minst 15 nya riktiga elbilar med 30+ mil för under 400k... och här i Sverige kommer Volvos elbilar få stor betydelse för kommande förändring tror jag.. Den kommer alltså att påskynda omställningen. När nu dom gått ut och sagt att alla deras modeller ska komma med eldrift fattar beslutsfattare på alla nivåer, från vår regering till den lilla borstadsrättsföreningen att det är dags att tänka till. Laddnätverket i södra och mellersta Sverige är redan täckande, men i norrlands inland behövs det insatser för snabbladdare. Inom 2 år Kan man köra elbil även till treriksröset utan långa laddtider.
joel80 skrev:(Anderssuw; rapporten den här tråden baseras på säger 2025, och den ligger väl inte Seba bakom?)
Förvisso gör han det. Framgår ju redan av första inlägget i tråden: :roll:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2#p1175614

Med tanke på hur mycket du trummat för Seba och hans rapport/föreläsningar i den här tråden kan jag inte annat än undra över hur det egentligen står till med ditt korttidsminne. :shock: :wink: Måste säga att jag undrar lite över din räkneförmåga också: en enda analytiker har plötsligt blivit många trots att Sebas egen reproduktionstakt dessbättre inte följer någon exponentiell kurva. :shock: :wink:

Även min knappt tvåårige sonson klarar att skilja på en och många även om det är bilar snarare än analytiker han än så länge föredrar att räkna på. Tror också han skulle bli rätt besviken på batteribilen. En bil skall enligt hans uppfattning säga "brum brum" och han tycker det är jättekul att "köra bil" med mig, få trycka på startknappen och höra motorn dra igång. När det gäller sådana viktiga underhållningsvärden är ju batteribilen helt värdelös. Hur i hela friden skall vi lösa det problemet i framtiden? ;-)
joel80 skrev:Än så länge står inte elbilen för stor del av bilparken, men det ökar snabbt.

Tvärtom visar tillväxten för laddbara bilar (inklusive laddhybrider) nu tydliga tecken på att mattas av:

"According to a recent report from the International Energy Agency (IEA), 2016 was a record year for electric vehicle (EV) sales. More than 750,000 EVs were sold worldwide last year, compared to 547,220 sold in 2015.

But the gains are overshadowed by the distance that electric cars still have to go—although more than 2 million EVs now travel the world’s roads, they only make up 0.2 percent of the total light-duty passenger vehicle share around the world. And the growth of the number of electric cars on the roads actually slowed in 2016 compared to 2015 (60 percent in 2016 versus 77 percent in 2015), leaving policy makers and sustainable growth advocates wondering how to continue to grow the global fleet to meet climate change mitigation goals."

https://arstechnica.com/cars/2017/06/th ... the-world/

Ser man på tillväxttaken i nybilsförsäljningen ser det ännu mörkare ut. Mellan 2014 och 2015 ökade försäljningen med ca 80 procent globalt sett. Mellan 2015 och 2016 var tillväxten bara hälften så hög (ca 40 procent). Extrapolerar vi trenden kan vi förvänta oss att försäljningen ökar med bara 20 procent mellan 2016 och 2017.
joel80 skrev:Här i Sverige ligger vi på ca 5% när vi räknar pluginhybrider också, och ca 2% med bara rena elbilar.

Försäljningen av rena elbilar dubbleras nästan från år till år, och rätt snart kommer även du inse att det kommer på bred front. Volvo sålde förresten sitt innehav i den tyska motortillverkaren Deutz häromdagen. Överger det sjunkande skeppet i tid..?
https://www.avanza.se/placera/redaktion ... rkare.html
Här i Sverige var försäljningen av rena batteribilar väsentligen oförändrad mellan 2015 och 2016. Ingen tillväxt alls.

Och Volvo Trucks (det är inte Volvo Cars som avses här) sålde sitt aktieinnehav i Deutz som ett led i en generell strävan att göra sig av med tillgångar som inte är direkt knutna till kärnverksamheten. Volvo Trucks gör som bekant egna dieselmotorer och behöver inte Deutz för det ändamålet.

https://www.reuters.com/article/us-volv ... SKBN19S0SN
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev:Suck.. rapporten är välgjord men på gammal data. De tar inte hänsyn till att datan är gammal och att utvecklingen hela tiden går mot bättre, mindre energikrävande batterier samt att elproduktionen också är på samma väg. Ska man ta fram en rapport med någon som helst användningspotential måste man väl ta hänsyn till förändringar som pågår? Du kan ju inte påstå att det t.ex går att använda den rapporten i något som helst framtidsscenario. Som ett historiskt dokument kan den vara intressant, men inte för hur nuläget är.
Det är precis tvärtom. Välunderbyggd forskning om vad som nyligen hänt är direkt nödvändig för att skapa sig en realistisk bild av hur framtiden kan gestalta sig. Alternativet vore att förlita sig på spekulationer (som Sebas) eller partsinlagor från batteribilslobbyn (likt dem du länkat till) och det vore ju förödande. Sedan bör man förstås inte bara mekaniskt extrapolera vad vi tagit reda på om vad som nyligen hänt utan försöka att så gott det går ta hänsyn till vad som är på väg att hända och vi genom väl valda åtgärder kan få att hända. Men det gäller inte bara på batteribilssidan utan också när det gäller andra tänkbara alternativ, såsom icke-fossila kemiska bränslen, t.ex. vätgas och HVO.
joel80 skrev:SVT skriver så här:
En bil som skall klara 50-60 mils körning utan laddning, har batteri på uppemot 100kWh, vilket kan ge upphov till 15-20 ton klimatutsläpp under tillverkningen. Då kan en snål diesel rulla 15-20 000 mil, på samma klimatutsläpp som elbilen haft bara för att producera batteriet
Om vi säger att dieselbilen är snål och gör av med 0,5l/mil så är det 10k liter på 20k mil.

10 000l diesel * 2,94 [kg CO2 ekv/liter]
= 29,4ton co2.

Räknar vi att bilen skulle dra 4,5l/mil får vi ändå över 26ton co2.

Eftersom både uppskattningen 15-20ton klimatutsläpp vid tillverkningen är överdriven och utsläppen från den snåla dieselbilen underdriven blir det så skevt. Jag blir irriterad på att man lägger upp det så förenklat, för när herr Svensson läser det tar han det som en sanning och ett nuläge.
Exakt vad är det som är skevt här? Du har inget som helst belägg för att uppskattningen 15-20 ton klimatutsläpp är överdriven när det gäller batterierna till de batteribilar vi kan köpa idag. Inte en enda batteribil med batterier från Teslas Gigafactory har ju hittills rullat ut. När de väl dyker upp i form av Model 3 kommer de inte att ha ett batteri på 100 kWh. Och även om Gigafactory drivs med förnyelsebar el svarar den delen (själva batteritillverkningen, inte gruvdriften eller råvarubearbetningen) för mindre än hälften av de hittillsvarande CO2-utsläppen. Därutöver behövs välgrundade svar på de frågor Camel reser här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1180740

Du tar heller inte hänsyn till det faktum att snåldieseln kan köras på HVO100 som kan sänka CO2-utsläppen från ca 30 ton till ca 3 ton på 20 k mil. Och det är en realitet idag, inte bara en luftig dröm om framtiden.
Du vill att man ska "låtsas" att alla kör på HVO och räkna med de siffrorna men tycker det är orimligt att jag vill att man tar hänsyn till att batteritillverkningen idag har helt andra förutsättningar och går på renare el än vad dom räknat på i rapporten med upp till 8 år gamla siffror??

HVO finns i viss diesel för personbil upp till 20-30% eller vad du nu sagt. Men det är långt ifrån alla mackar/bensinbolag som har det så, så den verkliga totala inblandningen bör vara betydligt lägre. Kanske runt 5%... i bästa fall kanske 10%?
På de tyngre fordonen verkar det slagit igenom bättre. Läste att DHL kör upp till 90% av sina lastbilar på HVO.

Kommer du ihåg det här?
Bild

och det här:
Bild

Det var tobaksindustrins försök att behålla opinionen.. skådespelare i läkarrockar som hävdade att cigaretter var bra. Oljebranchen lär inte dö helt tysta.
joel80 skrev:Du vill att man ska "låtsas" att alla kör på HVO och räkna med de siffrorna men tycker det är orimligt att jag vill att man tar hänsyn till att batteritillverkningen idag har helt andra förutsättningar och går på renare el än vad dom räknat på i rapporten med upp till 8 år gamla siffror??

HVO finns i viss diesel för personbil upp till 20-30% eller vad du nu sagt. Men det är långt ifrån alla mackar/bensinbolag som har det så, så den verkliga totala inblandningen bör vara betydligt lägre. Kanske runt 5%... i bästa fall kanske 10%?
På de tyngre fordonen verkar det slagit igenom bättre. Läste att DHL kör upp till 90% av sina lastbilar på HVO.
Nej. Helt fel. Miniminblandning är fem procent icke-fossilt bränsle (enbart RME i Sverige). Men ingen av de stora bolagen blandar in så lite. För Preem, OKQ8 och Circle K, med 85 procent av marknaden handlar det om 20-50 procent icke-fossil diesel. Tyvärr kan man ännu inte se exakt procentsats vid pump utom för Preem Evolution+ (minst 50 procent icke-fossilt bränsle). När jag kollade häromdagen är det främst tillgängligt i Östergötland men det är också helt nytt. HVO100 kan du hitta överallt om du anstränger dig lite eftersom lastbilar måste kunna tanka överallt och det är vad en hel del av dem kör på enligt policy. Där är det helt enkelt en fråga om vilken bil du har och vad du själv vågar. För dieslar från PSA är kusten klar. Jag väntar mig godkännanden från andra tillverkare, inklusive Volvo, vilken dag som helst.

Och vill man jobba lite på det hela kan man ju tanka halv tank HVO100 och halv tank något annat. Upp till 70 procent HVO-inblandning räcker fortfarande för att man skall spela enligt de formella reglerna, som sannolikt inte har någon betydelse alls för det man skulle kunna vara orolig för (motor, avgasrening). Kul att Jallemet med flera går i bräschen på den här fronten. Själv är jag fortfarande lite fegis när det gäller att köra på HVO100 men jag jobbar på det ... :D Reellt sett kan jag inte se att det finns minsta problem. Och ingen av dem som försökt undersöka saken har hittat något heller.
joel80 skrev:Kommer du ihåg det här? och det här: Det var tobaksindustrins försök att behålla opinionen.. skådespelare i läkarrockar som hävdade att cigaretter var bra. Oljebranchen lär inte dö helt tysta.
Jadå. Mycket väl. Min pappa rökte till 45-årsåldern eller så och vi trackade honom så småningom hemma med utgångspunkt från reklamen. I hans fall var det ovanligt töntigt. Han rökte Kent, och svensk reklamslogan var "Känt folk röker Kent"! :D Det var ungefär så långt från min pappas självbild som man kunde komma så det var ju ingen höjdare för honom bortsett från att han också väl visste om att han var i moraliskt underläge. :wink: Camel hade mer sofistikerad reklam och jag fick ett tag lida pin för att jag hade något med Camel-märke på. Hade trevliga skor av det märket ett tag och det var ju inte PC. ;-)

Men jag undrar hur du skall frammana bilden av den ondskefulla fossil-industrin. Alla "oljebolagen" tävlar ju om att vara först och bäst på att vara icke-fossila. Och ingen av dem som konkurrerar på den svenska marknaden har så vitt jag vet några egentliga "fossila" intressen. Det skulle väl i så fall främst vara norrmännen. Men de är ju i strid med sitt eget oljeintresse först med att skrota ICE-bilen. :D
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 61

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en ani[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]